Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
jessica.kjell

LÖST Apple Hardware Test på MacBook Pro 3,1?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Har en gammal MacBook Pro 3,1 från 2007 som jag skulle vilja köra Apple Hardware Test på, men det funkar inte att varken hålla in D-tangenten, D-tangenten + Option eller F2 under uppstart. Har fått datorn så har inga skivor till den, dessutom är den uppgraderad till OS X Capitan. Har köpt nytt batteri men datorn blir väldigt varm när man använder den med det nya batteriet, så misstänker att en fläkt gått sönder eller liknande. Har redan kört SMC. Pls help!

Specs i bifogad bild!

Skärmavbild 2019-05-30 kl. 22.55.12.png

Redigerad av jessica.kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Hej!

Har en gammal MacBook Pro 3,1 från 2007 som jag skulle vilja köra Apple Hardware Test på, men det funkar inte att varken hålla in D-tangenten, D-tangenten + Option eller F2 under uppstart. Har fått datorn så har inga skivor till den, dessutom är den uppgraderad till OS X Capitan. Har köpt nytt batteri men datorn blir väldigt varm när man använder den med det nya batteriet, så misstänker att en fläkt gått sönder eller liknande. Har redan kört SMC. Pls help!

Specs i bifogad bild!

Skärmavbild 2019-05-30 kl. 22.55.12.png

Du kan kolla om fläktarna snurrar med iStat Pro-widgeten. Jag har den här. Din dator har två fläktar. Guide för byte finns här. Om någon fläkt är sönder kan du köpa en begagnad. Exempelvis härifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Läs mer

• Vissa Mac-datorer som levererades med OS X Lion 10.7 eller senare kan starta från AHT över internet om din startskiva inte har AHT, eller om du håller ned Alternativ-D vid start. Det här kräver en internetanslutning över Ethernet eller wifi.
  • Om du använder OS X Lion 10.7 eller tidigare och inte får AHT att starta, tittar du efter om du har en installationsskiva för OS X som heter ”Applications Install Disc 2”. Sätt in skivan i den interna optiska enheten eller i en extern Apple SuperDrive innan du följer stegen ovan. Om du använder en MacBook Air (sent 2010) kan du istället ansluta USB-minnet MacBook Air Software Reinstall i USB-porten."

Det första funkade ju inte som jag skrev ovan. Alt + D funkade ej, testade precis. Över internet, hur funkar det? Måste man ha datorn kopplad med nätverkskabel? Och har inga skivor eller USB-stickor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur installerar jag den? Tycker det är väldigt krångligt på Mac att installera saker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Den är installerad nu men verkar inte fungera?

Händer inget när jag klickar/dubbelklickar...

Skärmavbild 2019-05-31 kl. 00.05.11.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Får detta meddelande när jag klickar och försöker öppna?

Både i själva Finder och när jag klickar på ikonen som jag lagt nere i dockan. Den syns inte i Launchpad?

Skärmavbild 2019-05-31 kl. 00.28.24.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, jessica.kjell säger:

Den är installerad nu men verkar inte fungera?

Händer inget när jag klickar/dubbelklickar...

Skärmavbild 2019-05-31 kl. 00.05.11.png

Kolla här: https://macpaw.com/how-to/use-dashboard-on-mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 minuter sedan, Alix säger:

Tack. Men vad krångligt! Kan man inte lägga den som ett program i dockan? :) Hur är statsen? Ok? Fläktarna verkar funka, men datorn är väldigt varm!

Kan inte istat fönstret bli större??

Skärmavbild 2019-05-31 kl. 00.35.40.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, la bara dashboard i dockan nu, gick via launchpad tidigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Vill tacka dig för all vägledning och hjälp 🙏 Uppskattas verkligen. Nåt verkar ju väldigt skumt med datorn, CPU Idle är på 87% el liknande? Fläktarna ganska höga rpm båda två? Kan det hjälpa att öppna och "rengöra" lite, kolla om fläktarna är dammiga el liknande och se om det blir bättre efter? Nåt annat tips? Tack på förhand! #noobie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, jessica.kjell säger:

Kan det hjälpa att öppna och "rengöra" lite, kolla om fläktarna är dammiga el liknande och se om det blir bättre efter?

Ja, verkar vara en bra idé!

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Guide för byte finns här.

Guiderna här visar hur du ska skruva @jessica.kjell.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte sällan samlas dammet som en liten ”filt” mellan fläkten och utblåset / kylelementet. 

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Alix Vilken guide ska jag följa för att behöva skruva så lite som möjligt? Byta ut en av fläktarna-guiderna? 🙏

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

@Alix Tog loss båda fläktarna, det var ganska dammigt där bakom 🤓 Särskilt den högra. Är det nåt annat man kan göra? Läste att det är bättre att surfa med Safari, att det inte ska vara lika "ansträngande" för datorn som Chrome. Nu säger istat iaf följande:

Skärmavbild 2019-06-01 kl. 03.28.37.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I alla fall förr ska Safari ha varit strömsnålare än Chrome. Å andra sidan uppdateras inte Safari för din del, den är inte lika säker. @jessica.kjell

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det här betyder något men jag har nästan en exakt likadan gammal Mac Book Pro som du. Den är bara en dröm - har emellertid köpt en ny - en passagerare på mitt flyg tryckte in sin väska så att mitt batteri etc gick sönder. Allt funkar fantastiskt, men jag har själv installerat 8 GB minne. Det stod att det inte gick, men det gick! Vet inte om det höjer din prestanda eller så - men den går så mycket bättre än tidigare. 

Skärmavbild 2001-01-01 kl. 01.02.57.png

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Justine13 Tack för tips! Tänkte på det, vore kul att testa åtminstone för att se vad som händer. Ska göra't 😊 Var köpte du nytt RAM?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Alix Ok tack IGEN. Då ska jag inte sluta med Chrome. Läste lite om heat sink igår. Kan den vara uttjänt? Nån hade skrivit att när en mbp är 3 år gammal, är kylpastan som håller fast heat sinken söndersmulad och behöver bytas/göras om? Stämmer det? Ska hela heat sinken bytas eller räcker det med ny kylpasta på befintlig? Heat sink är alltså ett kylaggregat? Sen en kanske superdum fråga, man kan inte byta ut processorn? Den är fastlödd i moderkortet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@jessica.kjell Jag bytte kylpasta nyligen på min Mac mini från grå industrigegga till Arctic Silver 5, minsann. Gjorde ingen påtaglig skillnad. :mellow: I wouldn't bother.

CPU kan du inte byta, fastlött. Vore bortkastat ändå. Även så mer RAM, tycker jag. Du har 4 GB, den klarar max 6 GB, men då ska du hitta en modul som är på 4 GB och 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM. Finns här (räkna med påslag via Postnord för tull m m). Jag skulle inte ha brytt mig, 4 GB duger.

Viktigare är en SSD i stället för gammal snurrhårddisk, om du inte redan har det. Men det kanske du har? DET gör en rejäl skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

@Alix Nu såg jag att Justine13 har 1066/67 MHz DD3 minnen? Funkar tydligen? Ogillar beställa från Kina/Hongkong tar sån tid att få varorna. 667 MHz minnen; hittade via Amazon.de (gratis frakt iom EU) för ca 1300 SEK. Via Amazon.uk dyr frakt och från USA såklart tull och skatt också. Men 1066/67 MHz mkt lättare att få tag på och billigare än 667 MHz. Tex härifrån:

https://www.dustinhome.se/product/5010281409/ddr3

Vad tror du? Värt att pröva? Vill testa bara för att nu typ. Mitt testobjekt 😊 Datorn har redan en SSD-disk 👍🙏

Eller Mac dedikerade men då dyrare:

https://www.inet.se/produkt/5305735/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-1066mhz-apple-certifierade-so-dimm?&gclid=Cj0KCQjwxMjnBRCtARIsAGwWnBMp0gO8CicTrKLjxc5mzOp9HBMy-EBkYgpHMMZtAXwtJ_rFe0_mdZ8aAn7CEALw_wcB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@jessica.kjell Som jag skrev: ”då ska du hitta en modul som är på 4 GB och 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM”. Notera SKA. DDR3 passar inte fysiskt ens...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Alix Men hur kunde Justine13 installera såna då? Verkar ju funka? 😊 Såg också att dom är 204 pin ist för 200.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är olika datorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...