Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphoneförsäljningen i fritt fall, Q1 2019


Erik1900
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Apple har allvarliga problem med försäljningen av iPhone - deras absolut största kassako,  är det tredje eller fjärde kvartalet nu som iPhone-försäljningen går ner? Hela 17,6% minskning Q1 2019, year over year kan inte beskrivas som nåt annat än ett rent blodbad:

 

https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019-05-28-gartner-says-global-smartphone-sales-declined-2-7--in

 

Tillväxten finns i molnet och där ligger Apple långt, långt efter:

 

https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019-04-02-gartner-forecasts-worldwide-public-cloud-revenue-to-g

 

Cloud%20Q418v2.jpg

Redigerad av Erik1900
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyhetsroboten

Hej och tack för tipset!

Jag har skickat vidare ditt tips till redaktionen på MacWorld och hoppas det kan vara av intresse. 

Bzzzt. ??

 

/ Nyhetsroboten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnsligt tjafs. Apples datorer och mobiler slår allt annat med hästlängder. Micro$uck sneglar ständigt år Cupertino och önskar att de kunde vara lika duktiga istället för att ständigt använda fula affärsmetoder.

 

Apple lär fortsätta vara snuskigt rika, som troll, medan de i Redmond fortsätter vara upptagna med att rensa virus. 

 

:fulfejs:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, mikaellq säger:

Tramsigt pladder....

 

 

 

Du påstår att Gartner ljuger eller vad är det egentligen som du svamlar om?  Har du ens läst analysen innan du skrev det där fylleinlägget?

Redigerad av Erik1900
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples idé att bygga sitt eget "låsta" ekosystem och deras ovilja att skapa ett smidigt sätt för kompabilitet med andra ekosystem gör att många avstår från att köpa produkterna. Hade de varit smarta så hade de gjort det lättare och billigare för andra tillverkare att kunna implementera t.ex AirPlay i sina produkter. Jag som inte har lust att kasta ut en förmögenhet på blåtandshögtalare när jag har en "riktig stereo" med bättre ljud hittade ingen annan lösning än att skaffa en Chrome Cast Audio för att kunna ansluta till stereon (via 3,5mm plugg). Nackdelen med detta är att Apple Music inte fungerar att köra på konkurrentens system från iPhone. Nu drabbar detta inte mig eftersom jag dissat Apple Music från första början och bara använder Spotify men hustrun som bara använder Apple Music är inte direkt nöjd med denna lösning. Enda lösningen jag har nu är att köpa en ny router och byta ut min Airport Express som jag har på landet så jag kan koppla den mot stereon här hemma....

 

Tänk så enkelt det hade varit med en liten "Apple Cast Audio" istället eller ett lite friare tänk från Äpplefabriken.

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacHedda säger:

Apples idé att bygga sitt eget "låsta" ekosystem och deras ovilja att skapa ett smidigt sätt för kompabilitet med andra ekosystem gör att många avstår från att köpa produkterna. Hade de varit smarta så hade de gjort det lättare och billigare för andra tillverkare att kunna implementera t.ex AirPlay i sina produkter. Jag som inte har lust att kasta ut en förmögenhet på blåtandshögtalare när jag har en "riktig stereo" med bättre ljud hittade ingen annan lösning än att skaffa en Chrome Cast Audio för att kunna ansluta till stereon (via 3,5mm plugg). Nackdelen med detta är att Apple Music inte fungerar att köra på konkurrentens system från iPhone. Nu drabbar detta inte mig eftersom jag dissat Apple Music från första början och bara använder Spotify men hustrun som bara använder Apple Music är inte direkt nöjd med denna lösning. Enda lösningen jag har nu är att köpa en ny router och byta ut min Airport Express som jag har på landet så jag kan koppla den mot stereon här hemma....

 

Tänk så enkelt det hade varit med en liten "Apple Cast Audio" istället eller ett lite friare tänk från Äpplefabriken.

 

 

 

 

 

 

 

Jag instämmer om inlåsningen.

Själv bestämde jag mig för sju år sedan att gå över till Apple.

Började med iPhone som snart följdes av iPad.

Sedan tog det ett år så blev det en iMac och en apple-TV.

I våras köpte jag en soudbar till TV-n och allt kommunicerar med varandra.

Tror att man måste bestämma sig vad man vill satsa på.

Har förnyat iPhone och iPad men iMac och apple-tv är desamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, MacHedda säger:

Apples idé att bygga sitt eget "låsta" ekosystem och deras ovilja att skapa ett smidigt sätt för kompabilitet med andra ekosystem gör att många avstår från att köpa produkterna. Hade de varit smarta så hade de gjort det lättare och billigare för andra tillverkare att kunna implementera t.ex AirPlay i sina produkter. Jag som inte har lust att kasta ut en förmögenhet på blåtandshögtalare när jag har en "riktig stereo" med bättre ljud hittade ingen annan lösning än att skaffa en Chrome Cast Audio för att kunna ansluta till stereon (via 3,5mm plugg). Nackdelen med detta är att Apple Music inte fungerar att köra på konkurrentens system från iPhone. Nu drabbar detta inte mig eftersom jag dissat Apple Music från första början och bara använder Spotify men hustrun som bara använder Apple Music är inte direkt nöjd med denna lösning. Enda lösningen jag har nu är att köpa en ny router och byta ut min Airport Express som jag har på landet så jag kan koppla den mot stereon här hemma....

 

Tänk så enkelt det hade varit med en liten "Apple Cast Audio" istället eller ett lite friare tänk från Äpplefabriken.

 

 

 

 

 

 

 

Varför krångla med en konkurrents (Googles) begränsade prylar? Varför inte hitta en enkel lösning med blåtand?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, MacHedda säger:

... Chrome Cast Audio för att kunna ansluta till stereon (via 3,5mm plugg). Nackdelen med detta är att Apple Music inte fungerar att köra på konkurrentens system från iPhone. ...

Det finns en workaround i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
19 timmar sedan, Erik1900 säger:

Tillväxten finns i molnet och där ligger Apple långt, långt efter.

Vad har molnet med telefoner göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
5 timmar sedan, MacHedda säger:

Apples idé att bygga sitt eget "låsta" ekosystem och deras ovilja att skapa ett smidigt sätt för kompabilitet med andra ekosystem gör att många avstår från att köpa produkterna.

Källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart de kommer sälja färre o färre telefoner. De verkar inte förstå att de är för dyra för de flesta. Istället för att köpa ny var 1-2 år väntar folk kanske 3 år. 

 

Jag själv tex köpte en helt klart överprisad iphone x och kände inte alls nån köplust när xs kom. Har aldrig känt så inför en ny iphonemodel. 

 

Kan man bara släppa iOS och den biten är det helt klart mer prisvärt med samsung/oneplus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigt 2000-tal hakade jag på Apple-tåget med en iPod Shuffle. Sen var det raka spåret till alla andra Apple-prylar. Köpte iPhone när den släpptes i Sverige och har vart trogen kund sedan dess. 

 

Till för några år sedan... Macbook höll sig inte i konkurrensen och jag köpte en Surface Book istället. Är fantastiskt nöjd! När det var dags att byta telefon var mitt enda krav att den skulle mindre än min iPhone 8 Plus. Så valet stod mellan att köpa en iPhone XS eller en Samsung Galaxy S10E. XS kostade då 12.700 SEK. 


iPhone är en bra telefon! Helt klart. Men är den "12.700 SEK-bra"? Nej. Så det blev en S10E. Och det är en jävligt bra telefon det med. Men den kostade inte 12.700 spänn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iphone xs max med 256gb kostar ca 15000kr, helt klart för dyrt. En s10 plus med 128gb (med möjlighet med sd kort) kostar runt 9000kr, som dessutom är 2019 med bättre kamera etc. En oneplus 7pro kostar runt 8000kr med 256gb.

 

En iphone för det priset och det ingår bara en 5w laddare. 

 

Synd bara att iOS är så bra, och det är just det som gör det svårt att lämna. Hade jag inte varit insnöad med iOS tillsammans med familjen hade jag mycket enklare kunna gå över till android. 

 

Oavsett tror jag att apple måste sänka sina priser för att inte tappa köpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Magnus76 säger:

En iphone xs max med 256gb kostar ca 15000kr, helt klart för dyrt. En s10 plus med 128gb (med möjlighet med sd kort) kostar runt 9000kr, som dessutom är 2019 med bättre kamera etc. En oneplus 7pro kostar runt 8000kr med 256gb.

 

En iphone för det priset och det ingår bara en 5w laddare. 

 

Synd bara att iOS är så bra, och det är just det som gör det svårt att lämna. Hade jag inte varit insnöad med iOS tillsammans med familjen hade jag mycket enklare kunna gå över till android. 

 

Oavsett tror jag att apple måste sänka sina priser för att inte tappa köpare.

De flesta varken ser eller förstår kvalitet om de så snubblar på det. Låt dem krångla med medioker teknik då!

 

iPhone är ljusår före i mina ögon med ett iOS som gör allt ENKELT. Bara detta med hur energi förbrukning blivit till ett icke-problem gör iPhone värd varenda krona.

 

Förr med min Moto-G räckte det med att ta tåget till Skövde och hem igen för att halva laddningen i den skulle vara förbrukad. 

 

Det lär dröja LÄNGE innan jag vågar mig på en ny Android-lur. Kanske det blir det bästa, som en iPhone XS Max, nästa gång för drygt 10,000 papp! :nerd:

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det handlar ju om att försäljningen störtdyker enligt inlägget. En iPhone 11 max lär ju kosta runt 16000kr när de släpps 2019. 

 

Inte många som betalar det för en telefon. Därav säljer de mindre. Jag säger inte att de är dåliga men det är inte samma sak som att de är värda så mycket pengar. 

 

 

Redigerad av Magnus76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, mikaellq säger:

De flesta varken ser eller förstår kvalitet om de så snubblar på det. Låt dem krångla med medioker teknik då!

 

iPhone är ljusår före i mina ögon med ett iOS som gör allt ENKELT. Bara detta med hur energi förbrukning blivit till ett icke-problem gör iPhone värd varenda krona.

 

Förr med min Moto-G räckte det med att ta tåget till Skövde och hem igen för att halva laddningen i den skulle vara förbrukad. 

 

Det lär dröja LÄNGE innan jag vågar mig på en ny Android-lur. Kanske det blir det bästa, som en iPhone XS Max, nästa gång för drygt 10,000 papp! :nerd:

Din Moto G stod du väl ut med i fem år? Sedan ska man passa sig för att åka tåg till Skövde.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Din Moto G stod du väl ut med i fem år? Sedan ska man passa sig för att åka tåg till Skövde.

Jag var mest snål mot mig själv. Smartmobilen var dessutom ett nytt fenomen för mig som behövde några år för att låta uppskattningen växa för denna mirakulöst användbara apparat. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag var mest snål mot mig själv. Smartmobilen var dessutom ett nytt fenomen för mig som behövde några år för att låta uppskattningen växa för denna mirakulöst användbara apparat. :)

Ingen lär ha dykt ner i batterisparfunktionerna så djupt som du. Oavsett Android eller IOS. Du får inte glömma att komma upp ibland och hämta andan. 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Ingen lär ha dykt ner i batterisparfunktionerna så djupt som du. Oavsett Android eller IOS. Du får inte glömma att komma upp ibland och hämta andan. 

Kan säga detsamma till dig och blomsterböckerna. Tycker man om något och är nyfiken på det... :nerd:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mikaellq säger:

Kan säga detsamma till dig och blomsterböckerna. Tycker man om något och är nyfiken på det... :nerd:

Absolut! Jag är dock mera av en periodare då... :P 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, MacHedda säger:

Apples idé att bygga sitt eget "låsta" ekosystem och deras ovilja att skapa ett smidigt sätt för kompabilitet med andra ekosystem gör att många avstår från att köpa produkterna. Hade de varit smarta så hade de gjort det lättare och billigare för andra tillverkare att kunna implementera t.ex AirPlay i sina produkter. Jag som inte har lust att kasta ut en förmögenhet på blåtandshögtalare när jag har en "riktig stereo" med bättre ljud hittade ingen annan lösning än att skaffa en Chrome Cast Audio för att kunna ansluta till stereon (via 3,5mm plugg). Nackdelen med detta är att Apple Music inte fungerar att köra på konkurrentens system från iPhone. Nu drabbar detta inte mig eftersom jag dissat Apple Music från första början och bara använder Spotify men hustrun som bara använder Apple Music är inte direkt nöjd med denna lösning. Enda lösningen jag har nu är att köpa en ny router och byta ut min Airport Express som jag har på landet så jag kan koppla den mot stereon här hemma....

 

Tänk så enkelt det hade varit med en liten "Apple Cast Audio" istället eller ett lite friare tänk från Äpplefabriken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Har lite svårt för dessa amatöranalyser som försöker ge sken av att vara en sanning. 

En källa på att köpare avstår Apples produkter just pga av dina påståenden. 

 

BT är så underlägset Airplay2 så jag orkar inte ens diskutera det. BT är skit när det kommer till ljudkvalitet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

 BT är skit när det kommer till ljudkvalitet. 

Då är det dags att skaffa headset med sladd :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Då är det dags att skaffa headset med sladd :borstatanderna:

 

Airplay2 kör med wifi. Haha tji fick du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...