Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup av SMS


Claxx
 Share

Rekommendera Poster

Jag SMS:ar väldigt mycket via min Macbook och skulle nu vilja rensa bort alla SMS för de börjar ta lite väl mycket plats. Dock vill jag inte förlora SMS:en så jag skulle vilja köra en backup av dem. Går det? Vet att det är klurigt till iPhone men tänkte att från en Mac kanske det finns något knep att göra detta på? Helst så att man bara kan gå in och läsa SMS:en utan att behöva återställa från backup om det funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det är dina SMS som tar plats? 

 

Säg 250 tecken per SMS. Då skulle du få plats med 4 miljoner(!) SMS på en enda GB. Så jag tror det är något annat som tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur vet du att det är dina SMS som tar plats? 

 

Säg 250 tecken per SMS. Då skulle du få plats med 4 miljoner(!) SMS på en enda GB. Så jag tror det är något annat som tar plats.

 

Det är nog snarare bilagorna som tar plats. Exempelvis video, bilder etc. Kanske ska börja rensa bland dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, mixxon säger:

 

 

Det är nog snarare bilagorna som tar plats. Exempelvis video, bilder etc. Kanske ska börja rensa bland dessa?

Så är det men vill gärna ha bilagor kvar. Det är ofta att meddelandeappen krånglar så hade tänkt att ta bort allt för att se om det gör någon skillnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mixxon säger:

 

 

Det är nog snarare bilagorna som tar plats. Exempelvis video, bilder etc. Kanske ska börja rensa bland dessa?

Fast då är det MMS och då är gränsen 600kB. Man får fortfarande plats med många MMS på en GB, drygt 1000 stycken av maxstorlek.

 

Säkert att det inte är e-post du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Fast då är det MMS och då är gränsen 600kB. Man får fortfarande plats med många MMS på en GB, drygt 1000 stycken av maxstorlek.

 

Säkert att det inte är e-post du menar?

iMessage har väl inte denna 600kB gräns för bilder/filmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, SirKnasen säger:

iMessage har väl inte denna 600kB gräns för bilder/filmer?

Det vet jag inget om, annat än att det inte heller är SMS. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Telly82 säger:

Fast då är det MMS och då är gränsen 600kB. Man får fortfarande plats med många MMS på en GB, drygt 1000 stycken av maxstorlek.

 

Säkert att det inte är e-post du menar?

1000 st mms är ingen större problem att komma upp i.

En liten översikt så var det 70 st i Fredag endast , använder det mycket med kontakt med kollegor ( en bild säger mer än 1000 ord) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Meddelanden påslaget att synkas under iCloudinställningarna i telefonen?

Mina meddelanden tar nästan ingen plats alls i telefonen och går jag tillbaka i meddelandehistorikerna tänker telefonen lite och laddar hem historiken från iCloud.

Samma sak via mina datorer och iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, SirKnasen säger:

Är Meddelanden påslaget att synkas under iCloudinställningarna i telefonen?

Mina meddelanden tar nästan ingen plats alls i telefonen och går jag tillbaka i meddelandehistorikerna tänker telefonen lite och laddar hem historiken från iCloud.

Samma sak via mina datorer och iPad.

Har lite olika på olika enheter, just på min arbetsdator har jag det påslaget.

 

Främsta anledningen till att jag vill göra backup är för att just Meddelande-appen på datorn är så jäkla seg av någon anledning. Sen vore det ju iofs trevligt att kunna göra backup lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Claxx säger:

Sen vore det ju iofs trevligt att kunna göra backup lite då och då.

Ja, DET är alltid trevligt. Har du ingen är det hög tid.

Första steget är väl en extern hårddisk och sedan starta Time Machine.

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har backup på hela datorn, däremot vill jag gärna ha en backup bara av SMS:en, helst i läsbar form som text HTML-film, CSV eller liknande men det verkar vara skvatt omöjligt inom iOS/macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har backup på hela datorn, däremot vill jag gärna ha en backup bara av SMS:en, helst i läsbar form som text HTML-film, CSV eller liknande men det verkar vara skvatt omöjligt inom iOS/macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...