Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gjutjärnspanna på induktionsspis. Erfarenheter ?


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag tänkte ge mina hamburgerbröd ett vackert grillmönster. Fram med grillpannan i gjutjärn o i med bröden. 

Efter ett tag, innan bröden fått det mönster jag ville ha, blev spisen överhettad och ett felmeddelande visades på displayen ?

 

letar man på nätet står det att gjutjärn passar bra (bäst?) på induktionsspis, men tydligen inte på vår spis.

 

jag undrar, är det någon här som har liknande erfarenheter eller iof erfarenhet av gjutjärn o induktion?

 

*spisen har lugnat ned sig o är nu sitt gamla glada jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gjutjärnsstekpanna (och induktionshäll) och den fungerar men inte helt idealiskt. Den blir väldigt het i mitten men betydligt svalare utmed kanterna. Jag har dock aldrig haft överhettningsproblem. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Funkar kanon!!

 

Bränn inte på full värme - utan låt hela pannan värmas i sin takt.

Min spis går upp till 12, och jag låter den stå på 9'an tills pannan är varm, då är hela pannans botten varm.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Stereotypen säger:

Funkar kanon!!

 

Bränn inte på full värme - utan låt hela pannan värmas i sin takt.

Min spis går upp till 12, och jag låter den stå på 9'an tills pannan är varm, då är hela pannans botten varm.

Ok, beror väl på vilken spis man har.

jag hade 6 av 9 på, i början gick det bra men plötsligt överhettad.( enl. Felkoden på displayen)

Eftersom hällen kyls av fläktar antar jag att någon sensor slog till när den inte kunde kyla tillräckligt snabbt. Antar att gjutjärnspannan håller värmet mycket mer än annat kärl.

Jag funderar på att köpa grillpanna i annat material.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den USB 3 eller bara USB 2? :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, boevil säger:

Ok, beror väl på vilken spis man har.

jag hade 6 av 9 på, i början gick det bra men plötsligt överhettad.( enl. Felkoden på displayen)

Eftersom hällen kyls av fläktar antar jag att någon sensor slog till när den inte kunde kyla tillräckligt snabbt. Antar att gjutjärnspannan håller värmet mycket mer än annat kärl.

Jag funderar på att köpa grillpanna i annat material.

 

 

 

 

Felet du gör är att du behandlar spisen och gjutjärnspannan som en traditionell spis. En induktionshäll värmer upp mycket mycket snabbare så för att skydda pannan och spisen finns det en säkerhetsfunktion. Grillpannan måste vara i ett magnetisk material så att du köper en annan kommer inte förändra hur du måste agera när du an ägde den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Felet du gör är att du behandlar spisen och gjutjärnspannan som en traditionell spis. En induktionshäll värmer upp mycket mycket snabbare så för att skydda pannan och spisen finns det en säkerhetsfunktion. Grillpannan måste vara i ett magnetisk material så att du köper en annan kommer inte förändra hur du måste agera när du an ägde den. 

Jag förstår inte riktigt hur du menar att jag ska använda den med gjutjärnspannan?

Menar du använda 6:an tills den är varm och sedan dra ned till 3:an?

 

Vår spis är inte ny, jag vet hur man använder den med vanliga kokkärl o stekpannor. Jag har rostat hamburgerbröd i vanliga stekpannor.

Ikea har grillpannor som påminner om vanliga stekpannor, men med räfflad botten. Avsedda för alla spistyper. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, boevil säger:

Jag förstår inte riktigt hur du menar att jag ska använda den med gjutjärnspannan?

Menar du använda 6:an tills den är varm och sedan dra ned till 3:an?

 

Vår spis är inte ny, jag vet hur man använder den med vanliga kokkärl o stekpannor. Jag har rostat hamburgerbröd i vanliga stekpannor.

Ikea har grillpannor som påminner om vanliga stekpannor, men med räfflad botten. Avsedda för alla spistyper. 

 

 

Det är väl ganska så uppenbart att du använder den på fel sätt när överhettningsskyddet löser ut eller hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Det är väl ganska så uppenbart att du använder den på fel sätt när överhettningsskyddet löser ut eller hur?

 

 

Så mycket är uppenbart, ja.

Men vad är rätt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Så mycket är uppenbart, ja.

Men vad är rätt sätt?

 

Läs Stereotypen´s inlägg

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som exempel skillnaden att poppa popcorn på en induktion och traditionel spis.

 

Traditionell spis hettar man upp oljan med ett par popcorn i och när dom poppat häller man i resten av popcornen och stänger av spisen. En tjockbottnad kastrull är att föredra. Håller värmen bättre.

 

Med en induktion går detta inte att göra för den värmer upp oljan alldeles för snabbt och när man stänger av den kallnar grytan för snabbt. Eftersom det inte är spisen i sig själv som blir varm utan kastrullen.

Man får sätta på den effekt som man vet håller vatten kokandes och man kan hälla i alla popcorn på en gång.

Sen så stänger man inte av spisen förrän man inte hör att det poppar längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår nya induktionshäll från IKEA (Läs Electrolux / Whirlpool) har en del av spisen som går att dela upp i 1-4 zoner. Har upptäckt att om kokkärlet/stekpannan inte är tillräckligt stor så stänger den ner. Har även märkt att när man använder samtliga zoner samtidigt går det inte att köra boosterläget utan hällen sänker/anpassar själv utifrån totala strömförbrukningen och kan även ge felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Som exempel skillnaden att poppa popcorn på en induktion och traditionel spis.

 

Traditionell spis hettar man upp oljan med ett par popcorn i och när dom poppat häller man i resten av popcornen och stänger av spisen. En tjockbottnad kastrull är att föredra. Håller värmen bättre.

 

Med en induktion går detta inte att göra för den värmer upp oljan alldeles för snabbt och när man stänger av den kallnar grytan för snabbt. Eftersom det inte är spisen i sig själv som blir varm utan kastrullen.

Man får sätta på den effekt som man vet håller vatten kokandes och man kan hälla i alla popcorn på en gång.

Sen så stänger man inte av spisen förrän man inte hör att det poppar längre.

 

Precis som du skriver är det kärlet som ska bli varmt, inte spisen.

Min ursprungliga fråga o teori berodde på det. Grillpannan har stor volym och innehåller mycket järn och leder därför mycket värme till hällen som blir svårare att kyla. Därav min undran om gjutjärnspannor passade på induktionshäll. 

 

Eftersom flera säger att det funkar så nöjer jag mig med det, men inhandlar en mindre voluminös grillpanna, på Ikea. Mitt problem berodde nog delvis på att jag ”grillade” hamburgerbröd, d.v.s pannan var nästan tom.

 

tack för alla synpunkter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Man får sätta på den effekt som man vet håller vatten kokandes och man kan hälla i alla popcorn på en gång.

 

 

Har aldrig hört talas om det sättet att poppa korn....... rofl.gif.0fa9983f1f8ff9072bf136cc753b585f.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

 

Har aldrig hört talas om det sättet att poppa korn....... rofl.gif.0fa9983f1f8ff9072bf136cc753b585f.gif

 

Vad är det som är oklart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lådor eller nåt under hällen. Själv har jag lådor och det kan bli j*t varmt där under så jag brukar dra ut den en liten bit så luften cirkulerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag har ugnen under hällen.

Inbyggnadsenheter båda två.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stereotypen säger:

Jag har ugnen under hällen.

Inbyggnadsenheter båda två.

 

 

 

Samma här och har inga problem med överhettning.

Om jag inte drar på för mycket effekt så själva grytan blir för het så larmet går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Askungen säger:

Har du lådor eller nåt under hällen. Själv har jag lådor och det kan bli j*t varmt där under så jag brukar dra ut den en liten bit så luften cirkulerar bättre.

Jag har en komplett spis, med häll och varmluftugn ( och utrymme underst för plåtar och galler)

 

en del alltså.

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kanske fel på din spis......??!!

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Stereotypen säger:

Kanske fel på din spis......??!!

??

Den fungerar utmärkt, förutom med stor varm grillpanna i gjutjärn, med 2 bröd i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Den fungerar utmärkt, förutom med stor varm grillpanna i gjutjärn, med 2 bröd i.

Vi verkar ha samma typ av spis. Beskrivningen i övrigt stämmer. Problemet är nog din stora grillpanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...