Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 2011 Uppgraderingsproblem från Lion


Lema
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla kunniga!

Försöker uppgradera min macbook pro från 2011. Har återställt den efter att ha satt in en SSD disk. Vid återställningen får man sedan OS Lion.

Lion innehåller en Safari som inte öppnar alla websidor. Försöker då uppgradera operativet efter att ha försökt uppgradera Safari först. Fick då

en version där markören ställde sig ovan tex goggle sökfält. Lyckades få in en version 6.1.2 och då funkar den, men safari kan inte öppna alla sidor

pga en osäker förbindelse. Vid operativ uppgradering  så hittade jag en länk till El Capitan. Försöker nu uppgradera och är inne på 2 timmen nu och det

enda jag ser är en markör som går runt runt men ingen hämtningsicon. Vet inte men det verkar inte vara rätt? Det borde väl inte ta många timmar

att hämta operativet eller gör det det? Problemet är bara att behålla tålamodet i så fall till slutet.

Är den någon som vet vilken uppgradering som skulle passa bäst i min situation med en Safari som krånglar pga ej säker förbindelse öppnar inte

safari den?

Vidare om det finns någon länk så vore jag tacksam om man skickar med den!

Hoppas någon har något bra svar!! Kan man uppgradera Safari till lämplig version???

Lennart M

Redigerad av Lema
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta din gamla hårddisk, sätt den i ett USB-chassi, anslut den till din dator, starta datorn med alternativ-tangenten och välj den externa disken som startskiva. Sedan formaterar du om din nya SSD i Mac OS Extended (journalförd). Därefter klonar du över innehållet från din gamla med hjälp av Carbon Copy Cloner. Glöm inte recoverypartitionen. När du är klar går du till Systeminställningar och väljer din SSD som startskiva och startar om. Klart. Hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix för ditt svar. Jag undrar bara om du fatta mig fel. Jag har nu efter återställningen en fungerande mac

med OS Lion men bara det att Safari inte fungerar med alla websidor. Annars är jag helt nöjd och macen är snabb

nu med SSD disk. Vad gör detta för skillnad? Kan du förklara om det gör det och vilket operativ får jag då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några tidigare köp av nyare operativsystem än Lion i AppStore?

Logga in med ditt Apple ID och kolla tidigare köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Lema säger:

Tack Alix för ditt svar. Jag undrar bara om du fatta mig fel. Jag har nu efter återställningen en fungerande mac

med OS Lion men bara det att Safari inte fungerar med alla websidor. Annars är jag helt nöjd och macen är snabb

nu med SSD disk. Vad gör detta för skillnad? Kan du förklara om det gör det och vilket operativ får jag då?

Nej, jag fattade inte fel, men det kanske var fel av mig att anta att du har en nyare version av Mac OS X än Lion på din gamla hårddisk. Om du har det kan du följa min guide. Eller göra som SirKnasen föreslår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har ingen nyare än Lion på gamla hårddisken så därför förstod inte jag nytta av det du sade.

Tack i alla fall!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan inte finna att jag gjort något köp senaste 18 månader även om jag har andra macar. Så jag står fortfarande kvar på samma ställe nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok det var ett bra svar jag har läst rubriken skapa en usb sticka. Men kan man ladda ner filen för El Capitän på en mac som har senaste oset Mojovo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Lema säger:

ok det var ett bra svar jag har läst rubriken skapa en usb sticka. Men kan man ladda ner filen för El Capitän på en mac som har senaste oset Mojovo?

Jag vet inte, jag har High Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to MacBook Pro 2011 Uppgraderingsproblem från Lion
Pocahontas

Varför tar du inte ner High Sierra, går ju att köra på den modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs operativ 10.8 för att ladda hem high sierra så jag skulle behöva installatonsfilmpå el capitän först

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Lema säger:

Det krävs operativ 10.8 för att ladda hem high sierra så jag skulle behöva installatonsfilmpå el capitän först

Du måste ändå använda en annan dator eftersom det inte fungerar för dig på den dator du har. Då kan du lika gärna satsa på High Sierra från början. Länk här. Oklart dock om detta fungerar på Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag har nu sökt i 2 dagar och läst en massa och till slut blev jag less och ringde macbutiken i stan.

De kunde ladda hem en version av High Sierra från deras server. Och i servern finns inte alla kontrollfrågor

som finns när man laddar hem från apple store. Så när jag lämnade datorn till min dotter så verkade allt

fungerar och även safari funkade . Så jag hoppes inget har tillstött nu men allt verkade bra.

Kostnaden var 600 kronor men mac ser helt ny ut då jag inte använt den mer än ett par timmar.

Tack för all goda svar och detta forum eller webplats är jättebra, och jag kommer använda den so fort

jag har någon fråga om mac. Och det var verkligen snabba svar!!! är så tacksam!

 

TACK ALLA

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...