Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så får du fart på din gamla Imac med snabbare lagring


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
1186579497.jpg
Har du en äldre Imac som börjar kännas slö? Ofta kan du uppgradera den med snabbare lagring och mer minne för en rejält rappare användarupplevelse.a3qSfBjpJ18

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En vanlig mekanisk hårddisk läser och skriver i ca 100 MB/s ( MegaBytes per sekund ) plus latency. Latency är den tid som det tar för den mekaniska disken att vakna, snurra upp i fart och placera ut läsarmen.

...

En SSD med SATA-ansutning till Mac 2011 och senare  kan i bästa fall klara 500 MB/s läs och skriv men utan latency. Det skiljer en hel del mellan de olika SSD-erna så tipset är Samsung Evo 860. Samma disk växlar ner till ca 250 MB/s i äldre Macar. Trots det är det ett jättelyft för Macar 2010 och äldre.

...

Har du en Mac med fastlött RAM-minne eller en iMac som har RAM-platserna nästan oåtkomliga på baksidan av moderkortet så är du hjälpt av en SSD. Tar RAM-minnet slut så skriver OS X tillfälliga filer till hårddisken. Har du då en mekanisk disk drabbas du först av latencyn och sen av långsam skrivning/läsning  och du får "badbollar". Med en SSD går processen blixtsnabbt och man upplever det som om man skulle ha mer RAM-minne. SSD ersätter inte RAM men ger en hjälpande hand. Jämfört med resten av en dator, är en mekanisk hårddisk rena rama stenåldern. Dagens Macar börjar komma i fatt. De SSD som kommer i dagens Macar läser och skriver i ca 2-2500 MB/s och allt som involverar hårddisken går följdaktligen lika mycket fortare.

...

Du kan testa hur snabb din hårddisk är med BlackMagic Disk Speed Test

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en iMac från 2008 som ersatte hårddisken med en SSD för några år sedan. Funkar väldigt bra tanke på sin ålder. Nackdelen med den är att den bara kan köra upp t.o.m El Capitan vilket börjar märkas nu då många av de program jag använder kräver nyare system för att kunna köra senaste versionerna av programmen. Men den har verkligen hängt med ett tag vilket har varit bra. Snart blir det dax att köpa en ny burk men den andra kommer att få leva vidare med lite andra sysslor ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac 21" 2009 som jag satte i en SSD men som är pensionerad för två år sedan. Det blev väldig skillnad i prestanda. Den mekaniska disken klarade typ 60 MB/s. SSD-n 240 MB/s. Risk för whiplashskada. Typ. Den jag har nu, 21" 2013, köpte jag beggad och satte i en SSD i den också. Går som tåget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, mpower säger:

Har själv en iMac från 2008 som ersatte hårddisken med en SSD för några år sedan. Funkar väldigt bra tanke på sin ålder. Nackdelen med den är att den bara kan köra upp t.o.m El Capitan vilket börjar märkas nu då många av de program jag använder kräver nyare system för att kunna köra senaste versionerna av programmen. Men den har verkligen hängt med ett tag vilket har varit bra. Snart blir det dax att köpa en ny burk men den andra kommer att få leva vidare med lite andra sysslor ändå. :)

Jag kör High Sierra på min!

 

dump.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...