Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att flytta jpg-filer


Tvärvigg
 Share

Rekommendera Poster

När jag drar  jpg-filer från olika lådor till skrivbordet inträffar två olika saker. Ett; filen flyttar och försvinner från lådan. Två; filen flyttar men blir kvar i lådan. Kan man på något sätt själv bestämma hur denna filflyttning skall ske? Vill helst att den fil jag drar till skrivbordet även blir kvar i lådan. Annas måste jag duplicera filen först och sedan dar kopian till skrivbordet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du med 'lådor' menar mappar. Om du markerar en fil, i överkant vänster väljer Redigera - Kopiera behålls originalet på plats. Klipp ut = Flytta dvs originalet finns inte kvar i mappen. Du kan även markera filen, trycka äpple + C samt äpple + V när du är i önskad mapp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller dra filen och samtidigt hålla ned alternativ- tangenten. Ett plus (+) vid bilden visar att filen kopieras till målmappen, och originalet finns kvar på ursprunglig plats. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack boevil. Funkar perfekt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer som ligger i mappar på en och samma hårddisk/enhet - de flyttas när man flyttar dem. Det är utgångsbeteendet om man inte väljer något annat. Däremot, för filer som flyttas mellan enheter - t ex filer som flyttas mellan två olika hårddiskar - då blir filen kvar på originalplatsen och det skapas en kopia på den nya platsen. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... sedan skall man väl ha koll på att filerna går att ändras på

när det gäller att flytta mellan enheter....

 

visa info ➡️ Och här ändrar du rättigheter så att alla har åtkomst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...