Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac och MacBook skrivbord speglas


Tvärvigg
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Sedan nu på morgon speglas skrivborden på min iMac och MacBook! Ringt Apple support och deras råd var att stänga av iCloud Drive på den ena enheten. Detta problem dök som sagt upp nu på morgonen. Tidigare har respektive skrivbord varit en egen enhet utan inbördes inblandning. Släpar jag en fil/ikon från skrivbordet på MacBooken till papperskorgen  försvinner den även på iMacen. Går jag in i TimeMachine på iMac och hämtar en bild/låda till skrivbordet så dyker den även upp MacBookens skrivbord. Så var det inte tidigare! Har en till iMac och en MacBook Air i hushållet men dessa påverkas inte. Konstig!! Finns det någon inställning att göra, förutom stänga av iCloud Drive, som åtgärdar detta problem?

 

iMac och MacBook som strula kör bägge Mojave.

iMac och MacBook Air som inte påverkas kör High Sierra respektive Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte stänga av iCloud drive helt utan en funktion kopplat till iCloud som heter "Mapparna skrivbord och Dokument.

Det finner du under Systeminställningar - iCloud - iCloud drive - alternativ.

 

667247261_Skrmavbild2019-05-18kl_17_29_53.thumb.png.0a1dec2cf6c53ec9618bf67658366aa7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, troligen har du gjort en uppdatering nyligen och utgångsinställningen är att skrivborden kopieras till iCloud. Och då får man samma skrivbord på de Macar som kör samma iCloud-konto. Går även att ställa in så det händer i High Sierra. Jag tycker funktionen är bra. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack lappen. Stängde av "Mapparna skrivbord och Dokument" på MacBooken och nu har speglingen upphört. Det var förbaskat otrevligt när skrivbordsikonerna från iMac och MacBook slogs samman på bägge datorerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tvärvigg säger:

Tack lappen. Stängde av "Mapparna skrivbord och Dokument" på MacBooken och nu har speglingen upphört. Det var förbaskat otrevligt när skrivbordsikonerna från iMac och MacBook slogs samman på bägge datorerna. 

 

Hur kan det vara otrevligt? En bra funktion tycker jag om när man har flera datorer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftet med iCloud är ju att synka information mellan enheter, att enheter som kör mot samma iCloud-konto har samma information: samma kontakter, mejl, kalender och även dokument. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Hur kan det vara otrevligt? En bra funktion tycker jag om när man har flera datorer.

Att skrivborden synkar gillar jag inte! Min MacBook har sitt skrivbord och min Imac sitt och någon sammanblandning vill jag inte veta av. Att kontakter, mejl, kalender och dokument delas mellan datorerna är helt ok däremot. Även om jag stängde av mapparna skrivbord och dokument funkar iCloud på MacBooken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...