Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd iMac 21" 2019


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
4 timmar sedan, RonnieL säger:

Finns det något bra program för att kunna testa hastigheten på diskarna? Jag blir lite konfunderad över de hastigheter du nämner, eftersom systeminformation säger att min mekaniska disk har en hastighet på 3 Gb, SSD:n på 6 Gb och min Samsung T5 upp till 5G.

Låter som typiska hastigheter för SATA II, SATA III och USB 3.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Becka säger:

Tack för tipsen. :) Jag brukar bara sätta igång direkt. När frågetecken uppstår brukar jag bara söka på det och finna svar.

 

Hittills upplevt iMovie som enkelt och roligt att använda. Vi får se när det blir dags att uppgradera till Final Cut Pro X. I dagsläget är jag nöjd med iMovie och jag tänker köra slut på det innan jag överväger att köpa Final Cut Pro X. Jag gillar att jag kan köpa Final Cut Pro X mot en engångskostnad och inte behöva betala en månadsavgift som med Adobe Premiere Pro.

Ja iMovie är väldigt bra och du kommer att känna igen dig om du börjar använda Final Cut Pro X (FCPX). Jag gillar också att man kan betala en engångskostnad för FCPX. Om allt funkar som det ska kommer jag kunna ladda ner en version av FCPX till min nya dator eftersom jag redan äger en version av programmet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Låter som typiska hastigheter för SATA II, SATA III och USB 3.0.

Korrekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2019-05-16 på 06:47, Becka säger:

Om du kan redigera på externa (mekaniska?) hårddiskar så borde det inte vara så viktigt för mig att välja en större hårddisk? Jag är inte i närheten av dina behov, även om de kan öka från mina nuvarande behov.

 

Men förstod jag rätt, du redigerar alltså på extern hårddisk (den du länkar)?

 

Vad betyder RAID?

Vi har inte diskuterat filstorlek utifrån vilket filformat som används vid redigeringen vilket styr val av storlek på lagringsenhet ibland. ProRes är ett filformat från Apple som är suveränt att använda vid redigering på även äldre datorer. ProRes ger väldigt stora filer och som exempel kan en komprimerad fil för leverans på 8,5 GB ha varit drygt 90 GB i ProRes-format. 

För att jobba med ProRes kan det behövas rejält stora lagringsenheter och det är därför jag använder tillräckligt stor extern lagringsenhet eftersom jag inte går iland med det arbetet på datorns interna lagringsenhet. 

Med tanke på att det ibland behövs mer än en rendering och flera ”färdiga” filer innan den som redigerar är nöjd så växer storleksbehovet för den externa lagringsenheten. Utöver det kan det bli ett bibliotek med material som man vill spara eller bara sparar ändå som tar upp plats på hårddisk. 

Som tur är går det att enkelt byta diskarna på min externa lagringsenhet fast jag har inte behövt göra det ännu. 

Redigerad av kenla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...