Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd iMac 21" 2019


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag skulle vilja ha tips och råd på hur jag bör konfigurera iMac för 4K videoredigering i iMovie (senare Final Cut Pro X). OBS! Nybörjare och amatör på videoredigering, ej professionell.

 

Budgeten är begränsad så jag nöjer mig med den mindre modellen.

 

Jag har valt att konfigurera iMac 4K med i5-processor som standard. Jag väljer 256GB SSD istället för 1 TB Fusion Drive och Magic Trackpad 2 framför Magic Mouse 2.

 

Det jag funderar på nu är om jag bör välja 16 GB RAM också eftersom detta inte går att uppgradera senare. Undrar också om i5-processorn duger eller bör jag verkligen välja i7-processorn? Samma kärnor men i7 har fler trådar.

 

Vega-grafiken är för dyr så den överväger jag inte ens, men jag tror att 560X är bra nog.

 

Tänker spontant att 16 GB RAM kanske kan vara klokt, men jag tvivla mer på om jag behöver i7-processorn eller ej.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skärmstorlek har du valt? Är det 21” eller 27”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, kenla säger:

Vilken skärmstorlek har du valt? Är det 21” eller 27”?

Den mindre modellen = 21,5'' ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Köpråd iMac 21" 2019

Justerat rubriken

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Välj 16 GB RAM, inget att tveka på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Becka säger:

Jag skulle vilja ha tips och råd på hur jag bör konfigurera iMac för 4K videoredigering i iMovie (senare Final Cut Pro X). OBS! Nybörjare och amatör på videoredigering, ej professionell.

 

Budgeten är begränsad så jag nöjer mig med den mindre modellen.

 

Jag har valt att konfigurera iMac 4K med i5-processor som standard. Jag väljer 256GB SSD istället för 1 TB Fusion Drive och Magic Trackpad 2 framför Magic Mouse 2.

 

Det jag funderar på nu är om jag bör välja 16 GB RAM också eftersom detta inte går att uppgradera senare. Undrar också om i5-processorn duger eller bör jag verkligen välja i7-processorn? Samma kärnor men i7 har fler trådar.

 

Vega-grafiken är för dyr så den överväger jag inte ens, men jag tror att 560X är bra nog.

 

Tänker spontant att 16 GB RAM kanske kan vara klokt, men jag tvivla mer på om jag behöver i7-processorn eller ej.

Jag jobbar mycket med video och jag rekommenderar 16GB RAM. En i5 funkar. Om du uppgraderar till i7 eller väljer Vega som grafik går renderingen fortare men du måste inte ha det. Hårddisken du valt kan bli för liren om du har stora filer, det fixar jag med extern hårddisk via Thunderbolt. 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kenla säger:

Jag jobbar mycket med video och jag rekommenderar 16GB RAM. En i5 funkar. Om du uppgraderar till i7 eller väljer Vega som grafik går renderingen fortare men du måste inte ha det. Hårddisken du valt kan bli för liren om du har stora filer, det fixar jag med extern hårddisk via Thunderbolt. 

 

 

Skönt att höra att jag inte "måste" välja i7 eller Vega-grafiken. Det gör säkert saker snabbare men nu har jag inget att jämföra med. Just Vega-grafiken är väldigt dyr. 256 GB är visserligen det minsta men det lär räcka till en början. Sen är tanken att komplettera med en extern hårddisk precis som du gör. Även om man väljer 512 GB så kanske det också bli för lite en dag, så en extern hårddisk blir nog aktuellt oavsett (och för backup). Har just nu en 500 GB SSD för backup, vet inte om den är så snabb dock, men den duger mer än väl för backup.

 

16 GB gör jag nog rätt i att välja då. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurationen blir då enligt följande:

  • 3,0 GHz sexkärnig Intel Core i5-processor (åttonde generationen), Turbo Boost upp till 4,1 GHz
  • 16 GB 2666 MHz ddr4-minne
  • Radeon Pro 560X med 4 GB gddr5-minne
  • 256 GB ssd-lagring
  • Magic Trackpad 2
  • Magic Keyboard – svenskt

Prislappen landar på nästan 23k. Hade satt en budget på 20k från början så det blir lite mer än det. Känner att det blir svårt att tumma på mer utan att göra ett dumt köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Becka säger:

Skönt att höra att jag inte "måste" välja i7 eller Vega-grafiken. Det gör säkert saker snabbare men nu har jag inget att jämföra med. Just Vega-grafiken är väldigt dyr. 256 GB är visserligen det minsta men det lär räcka till en början. Sen är tanken att komplettera med en extern hårddisk precis som du gör. Även om man väljer 512 GB så kanske det också bli för lite en dag, så en extern hårddisk blir nog aktuellt oavsett (och för backup). Har just nu en 500 GB SSD för backup, vet inte om den är så snabb dock, men den duger mer än väl för backup.

 

16 GB gör jag nog rätt i att välja då. ?

Jag använder extern lagring på mekaniska diskar via Thunderbolt 1 och det är två diskar som samarbetar, de är konfigurerade i Raid 0. Datorn är en gammal MacBook Air 2011 med väldigt lite minne både som RAM (4 GB) och grafik. Datorn går att redigera på om man kör 1080p och faktiskt har jag redigerat 4K för att testa. Allt går otroligt långsamt. Nämner det så du har en referenspunkt. Den dator du tänker köpa är många gånger bättre än den jag har just nu. 

Ska köpa en ny iMac under sommaren eftersom  kraven jag har på min redigering har ökat jättemycket efter att jag köpt ny kamera. Det är en av de dyraste hobbys man kan ha ?. Som tur är har jag som statsanställd rabatt hos Apple på priset. 

Redigerad av kenla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tänk på att den SSD som Apples datorer har idag är hypersnabb. För att få motsvarande hastighet blir det en mycket dyr extern Thunderbolt-hårddisk. Hastigheten på SSD-hårddiskar har femdubblats (!) sedan de lanserades. Vilket innebär att allt som involverar hårddisk går fem gånger snabbare än tidigare SSD. Därför är de också lite dyrare att uppgradera men i min värld värd varenda krona.

 

Vanlig mekanisk hårddisk ca 100 MB/s

Vanlig SSD                           ca 500 MB/s

Apples nya SSD                        2-2,500 MB/s

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, kenla säger:

Jag använder extern lagring på mekaniska diskar via Thunderbolt 1 och det är två diskar som samarbetar, de är konfigurerade i Raid 0. Datorn är en gammal MacBook Air 2011 med väldigt lite minne både som RAM (4 GB) och grafik. Datorn går att redigera på om man kör 1080p och faktiskt har jag redigerat 4K för att testa. Allt går otroligt långsamt. Nämner det så du har en referenspunkt. Den dator du tänker köpa är många gånger bättre än den jag har just nu. 

Ska köpa en ny iMac under sommaren eftersom  kraven jag har på min redigering har ökat jättemycket efter att jag köpt ny kamera. Det är en av de dyraste hobbys man kan ha ?. Som tur är har jag som statsanställd rabatt hos Apple på priset. 

 

Jag hade en MacBook Pro 13 från sent 2012 tidigare (såldes för att finansiera en iMac). Den hade 256 GB SSD, 8 GB RAM och en i5 processor. Jag redigerade aldrig 4K-material med den men däremot 1080p och det var inga problem alls. Det gick hur bra som helst. Det enda jag kunde anmärka på var att den vid exportering kunde börja låta = fläkten kickade igång. Under hela redigeringen och importeringen av filer så var den tyst och följsam.

 

Dock var detta 1080p material från en telefon. Det är nog skillnad på det och en "riktig" 1080p (och 4k) från en kamera. Jag har planer på att köpa en Sony Alpha A6400 (om inget annat intressant dyker upp innan dess) och då snackar vi riktig 4K. Hade varit intressant att veta hur min gamla MacBook Pro hade fixat det, men om din MacBook Air från 2011 fixar det (om än trögt) så borde min ha fixat det också. Jag ville dock uppgradera till iMac p.g.a. bättre arbetsställning (+ mer för pengarna). Min dator lämnar ändå aldrig hemmet. Jag ville egentligen köpa en Mac mini men den gick bort p.g.a. dålig grafik (det är verken billigt eller "mini" att behöva köpa dedikerad eGPU).

 

Vad har du köpt för kamera? Kameror är kul. :)

 

9 timmar sedan, Axelman säger:

Tänk på att den SSD som Apples datorer har idag är hypersnabb. För att få motsvarande hastighet blir det en mycket dyr extern Thunderbolt-hårddisk. Hastigheten på SSD-hårddiskar har femdubblats (!) sedan de lanserades. Vilket innebär att allt som involverar hårddisk går fem gånger snabbare än tidigare SSD. Därför är de också lite dyrare att uppgradera men i min värld värd varenda krona.

 

Vanlig mekanisk hårddisk ca 100 MB/s

Vanlig SSD                           ca 500 MB/s

Apples nya SSD                        2-2,500 MB/s

 

Tack för input. Jag har kollat på bygga en PC också och där fanns supersnabba SSD:s från Samsung (vi snackar 3500 MB/s) på 500 GB för 1400 kr. Detta är dock ingen extern hårddisk utan inbyggd. Så det kanske inte hjälper mig. Försökte söka på externa hårddiskar och hittar faktiskt ingen snabb nog. Finns det ens?

 

Det här gjorde saken helt klart svårare. Då kanske jag borde satsa på en större hårddisk. Även om jag i dagsläget klarar mig galant på 256 GB (säkert 128 GB också) så är ju planerna att börja videoredigera på riktigt och då kanske jag kommer börja märka av begränsningen. Hm...

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Tänk på att den SSD som Apples datorer har idag är hypersnabb. För att få motsvarande hastighet blir det en mycket dyr extern Thunderbolt-hårddisk. Hastigheten på SSD-hårddiskar har femdubblats (!) sedan de lanserades. Vilket innebär att allt som involverar hårddisk går fem gånger snabbare än tidigare SSD. Därför är de också lite dyrare att uppgradera men i min värld värd varenda krona.

 

Vanlig mekanisk hårddisk ca 100 MB/s

Vanlig SSD                           ca 500 MB/s

Apples nya SSD                        2-2,500 MB/s

 

Ja så är det. Jag använder en LaCie 2big med mekaniska diskar på sammanlagt 8 TB lagringsutrymme som extern disk. Den går att ansluta med Thunderbolt 2 och USB 3. De flesta videoskapare använder mekaniska diskar eftersom det är mer kostnadseffektivt än SSD-diskar. Jag har ibland videomaterial att bearbeta på 3-4 timmar och då är det ett måste med rejält lagringsutrymme. Som sagt tidigare i tråden kör jag samarbete genom raid 0 mellan hårddiskarna i min externa hårddisk. Genom Final Cut Pro X väljer jag att lägga även renderingsfilerna på den externa disken tillsammans med originalfilmen och det som nyskapas och även biblioteksfilen läggs där. 

Länk till LaCie hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 minuter sedan, kenla säger:

Ja så är det. Jag använder en LaCie 2big med mekaniska diskar på sammanlagt 8 TB lagringsutrymme som extern disk. Den går att ansluta med Thunderbolt 2 och USB 3. De flesta videoskapare använder mekaniska diskar eftersom det är mer kostnadseffektivt än SSD-diskar. Jag har ibland videomaterial att bearbeta på 3-4 timmar och då är det ett måste med rejält lagringsutrymme. Som sagt tidigare i tråden kör jag samarbete genom raid 0 mellan hårddiskarna i min externa hårddisk. Genom Final Cut Pro X väljer jag att lägga även renderingsfilerna på den externa disken tillsammans med originalfilmen och det som nyskapas och även biblioteksfilen läggs där. 

Länk till LaCie hårddisk

Om du kan redigera på externa (mekaniska?) hårddiskar så borde det inte vara så viktigt för mig att välja en större hårddisk? Jag är inte i närheten av dina behov, även om de kan öka från mina nuvarande behov.

 

Men förstod jag rätt, du redigerar alltså på extern hårddisk (den du länkar)?

 

Vad betyder RAID?

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
46 minuter sedan, Becka säger:

 

Jag hade en MacBook Pro 13 från sent 2012 tidigare (såldes för att finansiera en iMac). Den hade 256 GB SSD, 8 GB RAM och en i5 processor. Jag redigerade aldrig 4K-material med den men däremot 1080p och det var inga problem alls. Det gick hur bra som helst. Det enda jag kunde anmärka på var att den vid exportering kunde börja låta = fläkten kickade igång. Under hela redigeringen och importeringen av filer så var den tyst och följsam.

 

Dock var detta 1080p material från en telefon. Det är nog skillnad på det och en "riktig" 1080p (och 4k) från en kamera. Jag har planer på att köpa en Sony Alpha A6400 (om inget annat intressant dyker upp innan dess) och då snackar vi riktig 4K. Hade varit intressant att veta hur min gamla MacBook Pro hade fixat det, men om din MacBook Air från 2011 fixar det (om än trögt) så borde min ha fixat det också. Jag ville dock uppgradera till iMac p.g.a. bättre arbetsställning (+ mer för pengarna). Min dator lämnar ändå aldrig hemmet. Jag ville egentligen köpa en Mac mini men den gick bort p.g.a. dålig grafik (det är verken billigt eller "mini" att behöva köpa dedikerad eGPU).

 

Vad har du köpt för kamera? Kameror är kul. :)

 

Tack för input. Jag har kollat på bygga en PC också och där fanns supersnabba SSD:s från Samsung (vi snackar 3500 MB/s) på 500 GB för 1400 kr. Detta är dock ingen extern hårddisk utan inbyggd. Så det kanske inte hjälper mig. Försökte söka på externa hårddiskar och hittar faktiskt ingen snabb nog. Finns det ens?

 

Det här gjorde saken helt klart svårare. Då kanske jag borde satsa på en större hårddisk. Även om jag i dagsläget klarar mig galant på 256 GB (säkert 128 GB också) så är ju planerna att börja videoredigera på riktigt och då kanske jag kommer börja märka av begränsningen. Hm...

Jag använder en videokamera från Panasonic som heter HC-X1 vilket är en väldigt bra kamera med mycket stöd för fotografen inbyggt. Håller på att lära mig den men behöver en ny dator för redigeringen innan jag kan gå på djupet. Tidigare använde jag en systemkamera som heter Panasonic GH3 men har sålt av den. Har också en iPhone som är den kamera jag använder mest eftersom den alltid är med. Skillnaden mellan HC-X1 och iPhone märker man tydligt vid dåliga ljusförhållanden. 

Redigerad av kenla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jobbigt att fatta beslut. :P 23k med 256 GB SSD eller 25k för 512 GB SSD. Jag antar att skillnaden inte är så stor i sammanhanget, funderar mer på om det inte är bättre med en extern hårddisk. Å andra sidan kanske 512 GB är tillräckligt ett tag så att jag bara behöver en backup-disk.

 

Undrar bara om jag personligen kommer att behöva så mycket utrymme vid redigering. Jag planerar inte långfilmer, det kanske rör sig om 10-15 min i snitt, upp till 30 min max. Inget är väl hugget i sten, det kanske kommer något tillfälle där man filmar betydligt mer men just nu känns det ganska långt borta.

 

Edit: Å andra sidan kanske slutfilmen blir kort, men arbetsmaterialet kan ju vara långt. Man klipper ju bort en hel del. Det är ju det som spelar roll, filerna man arbetar med, inte slutfilmen.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, kenla säger:

Jag använder en videokamera från Panasonic som heter HC-X1 vilket är en väldigt bra kamera med mycket stöd för fotografen inbyggt. Håller på att lära mig den men behöver en ny dator för redigeringen innan jag kan gå på djupet. Tidigare använde jag en systemkamera som heter Panasonic GH3 men har sålt av den. 

Oj, det var mig en stor filmkamera. Kikat en del på videokameror också, mer exakt Sony FDR-AX53. Problemet är bara den lilla sensorn och att jag också är intresserad av att fota. Videokameror har betydligt mindre sensor även om det egentligen inte behövs lika stor (viktigare med bra stabilisering och autofokus), men det hjälper ju inte i fotograferandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
40 minuter sedan, Becka säger:

Om du kan redigera på externa (mekaniska?) hårddiskar så borde det inte vara så viktigt för mig att välja en större hårddisk? Jag är inte i närheten av dina behov, även om de kan öka från mina nuvarande behov.

 

Men förstod jag rätt, du redigerar alltså på extern hårddisk (den du länkar)?

 

Vad betyder RAID?

Jag har en SSD 256GB i min dator och den funkar just nu. Ibland kan jag behöva den för att ta med mig stora filer från hemmet och då räcker den oftast till men inte alltid.

Ja jag kör all redigering på extern disk och tack vare att två diskar då samarbetar i RAID 0 så får jag betydligt högre hastighet på överföringen. Det låter kanske avancerat men det finns med i mjukvara till extern disk där man kan ange vilken RAID man vill använda. 

Här kan du läsa om RAID https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Raid

Redigerad av kenla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, kenla säger:

Jag har en SSD 256GB i min dator och den funkar just nu. Ibland kan jag behöva den för att ta med mig stora filer från hemmet och då räcker den oftast till men inte alltid.

Ja jag kör all redigering på extern disk och tack vare att två diskar då samarbetar i RAID 0 så får jag betydligt högre hastighet på överföringen. Det låter kanske avancerat men det finns med i mjukvara till extern disk där man kan ange vilken RAID man vill använda. 

Här kan du läsa om RAID https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Raid

Tack för kort förklaring. Jag läste lite snabbt och tror jag förstår. Det låter ju bra.

 

Man kan aldrig få för mycket utrymme, men 256 GB känns ändå tillräckligt nu och det kanske är lika bra att lägga till 2200 kr på en vettig extern hårddisk, senare. 512 GB lär ändå ta slut också en dag. Det viktiga är bara att man har gott om utrymme för program. 32 GB som det är i 1 TB Fusion Drive tycker jag är på tok för lite, det rymmer väl bara operativsystemet. Jag brukar installera ett par program och utvecklar även hemsidor lokalt (WordPress). 2 TB Fusion Drive hade varit lite vettigare med 128 GB SSD men den finns inte som tillval på 21,5'' iMac.

 

Jag får funderar lite till på hårddisken innan jag lägger en beställning. I övrigt blir det i5 processorn, 16 GB RAM, Radeon Pro 560X och Magic Trackpad 2. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Becka säger:

Tack för kort förklaring. Jag läste lite snabbt och tror jag förstår. Det låter ju bra.

 

Man kan aldrig få för mycket utrymme, men 256 GB känns ändå tillräckligt nu och det kanske är lika bra att lägga till 2200 kr på en vettig extern hårddisk, senare. 512 GB lär ändå ta slut också en dag. Det viktiga är bara att man har gott om utrymme för program. 32 GB som det är i 1 TB Fusion Drive tycker jag är på tok för lite, det rymmer väl bara operativsystemet. Jag brukar installera ett par program och utvecklar även hemsidor lokalt (WordPress). 2 TB Fusion Drive hade varit lite vettigare med 128 GB SSD men den finns inte som tillval på 21,5'' iMac.

 

Jag får funderar lite till på hårddisken innan jag lägger en beställning. I övrigt blir det i5 processorn, 16 GB RAM, Radeon Pro 560X och Magic Trackpad 2. :)

Glöm Fusion Drive. En ny Mac har Thunderbolt 3 som klarar av att köra externa hårddiskar nästan lika snabbt som den interna. Så skulle du vilja göra så längre fram så har förhoppningsvis priserna sjunkit. Du kan ju också köra vanlig extern SSD typ Samsung T5. Den är också bra men kör ca 500 MB/s. Varför jag tjatar om detta är att få tänker på att hårddiskens hastighet är direkt översättningsbart i hur lång tid saker tar som involverar den. Uppstart av datorn, öppnandet av program och filer, kopiera filer och så vidare. När nu tekniken på hårddisksidan äntligen börjar komma i kapp resten av datorns förmåga tycker jag det är dumt att inte löpa linan ända ut. Bifogar exempel på en TB3-disk som är SNABB.

Skärmavbild 2019-05-16 kl. 08.18.05.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
40 minuter sedan, Axelman säger:

Glöm Fusion Drive. En ny Mac har Thunderbolt 3 som klarar av att köra externa hårddiskar nästan lika snabbt som den interna. Så skulle du vilja göra så längre fram så har förhoppningsvis priserna sjunkit. Du kan ju också köra vanlig extern SSD typ Samsung T5. Den är också bra men kör ca 500 MB/s. Varför jag tjatar om detta är att få tänker på att hårddiskens hastighet är direkt översättningsbart i hur lång tid saker tar som involverar den. Uppstart av datorn, öppnandet av program och filer, kopiera filer och så vidare. När nu tekniken på hårddisksidan äntligen börjar komma i kapp resten av datorns förmåga tycker jag det är dumt att inte löpa linan ända ut. Bifogar exempel på en TB3-disk som är SNABB.

Skärmavbild 2019-05-16 kl. 08.18.05.png

Fusion Drive var aldrig något alternativ eftersom jag valde 21,5'' men jag förstår.

 

Jag läser att det främst är CPU och GPU som påverkar hastigheten när det gäller videoredigering. Dock är jag som sagt nybörjare och har inga höga krav (mer än att det ska gå hyfsat smärtfritt att redigera 4K). Känns viktigt att poängtera då jag ofta får känslan av att folk ställer högre krav än vad jag gör. Det är klart inte fel att köpa det bästa som finns på marknaden, men har man en begränsad budget så måste man prioritera. Folk som arbetar med något professionellt har oftast större budget också. Jag har ingen klient som väntar eller dylikt.

 

Köper jag en för dyr dator så får jag en sämre en kamera, köper jag en för dyr kamera så får jag en sämre dator. Jag försöker helt enkelt att balansera det. En vettig kamera och en dator som kan hantera kameran.

 

Jag har varit inne på att bygga en PC länge för att jag får "mer för pengarna" men datorn är mer än ett redigeringsverktyg för mig. Lånat en PC-laptop och trivs verkligen inte med Windows längre. Det funkar men jag gillar det inte. Dessutom är iMovie och Final Cut Pro X så bra optimerat med MacOS att jag nog kan ha "sämre" mjukvara än om jag skulle redigera i t.ex. Adobe (som för övrigt kostar en slant varje månad). Dessutom gillar jag hur enkelt iMovie var att lära sig, och det logiska steget därefter är ju Final Cut Pro X och inte Adobe.

 

Tack för tips på hårddisk. Intressant att veta hur mycket en extern snabb hårddisk kostar. Samsung verkar ju bra också. Dock kanske jag inte behöver så snabb för mitt arbetsflöde (just nu, kanske vet bättre senare vilken hårddisk jag vill ha eller kan köpa). Å andra sidan är jag inte helt emot att välja en större intern SSD på 512 GB heller, det är bara det att det äter på budgeten.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Becka säger:

Fusion Drive var aldrig något alternativ eftersom jag valde 21,5'' men jag förstår.

......

Å andra sidan är jag inte helt emot att välja en större intern SSD på 512 GB heller, det är bara det att det äter på budgeten.

Vill bara göra det tydligt så du vet vad du väljer. :) Datorer kan bli hur dyra som helst helt i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera online-kurser för video. Larry Jordan är extremt duktig på Apples mjuk- och hårdvara, förklarar väldigt bra och är rolig att lyssna på: https://larryjordan.com/

 

För foto och video rekommenderar jag Lynda.com: https://www.lynda.com/

 

Online-kurser är väldigt effektivt för lärandet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 timmar sedan, kenla säger:

Kan rekommendera online-kurser för video. Larry Jordan är extremt duktig på Apples mjuk- och hårdvara, förklarar väldigt bra och är rolig att lyssna på: https://larryjordan.com/

 

För foto och video rekommenderar jag Lynda.com: https://www.lynda.com/

 

Online-kurser är väldigt effektivt för lärandet. 

Tack för tipsen. :) Jag brukar bara sätta igång direkt. När frågetecken uppstår brukar jag bara söka på det och finna svar.

 

Hittills upplevt iMovie som enkelt och roligt att använda. Vi får se när det blir dags att uppgradera till Final Cut Pro X. I dagsläget är jag nöjd med iMovie och jag tänker köra slut på det innan jag överväger att köpa Final Cut Pro X. Jag gillar att jag kan köpa Final Cut Pro X mot en engångskostnad och inte behöva betala en månadsavgift som med Adobe Premiere Pro.

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-15 på 21:15, Axelman säger:

Tänk på att den SSD som Apples datorer har idag är hypersnabb. För att få motsvarande hastighet blir det en mycket dyr extern Thunderbolt-hårddisk. Hastigheten på SSD-hårddiskar har femdubblats (!) sedan de lanserades. Vilket innebär att allt som involverar hårddisk går fem gånger snabbare än tidigare SSD. Därför är de också lite dyrare att uppgradera men i min värld värd varenda krona.

 

Vanlig mekanisk hårddisk ca 100 MB/s

Vanlig SSD                           ca 500 MB/s

Apples nya SSD                        2-2,500 MB/s

 

Finns det något bra program för att kunna testa hastigheten på diskarna? Jag blir lite konfunderad över de hastigheter du nämner, eftersom systeminformation säger att min mekaniska disk har en hastighet på 3 Gb, SSD:n på 6 Gb och min Samsung T5 upp till 5G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Beror på om man räknar i byte eller bit. En byte är 8 bits. Megabyte förkortas MB, megabit Mb. Lika så med GB/Gb ( inte glassen dårå! ).  Sen uppges den teoretiska bandbredden som knappast blir verklighet. Det skiljer också en hel del mellan olika produkter i verkligheten fast de påstår att de har samma prestanda. Som i allting annat som man köper så gäller inte reklamen för sanning.

...

Jag kör Black Magic Disk Speed Test. Läser också noggrant Nordic Hardware.se och deras tester som är minutiösa.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...