Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så skyddar du din Mac från skadeprogram


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
1186579497.jpg
Vänta lite nu? Virus på Mac – finns det verkligen? Svaret är nja, men det finns definitivt skadeprogram av olika slag och så här skyddar du dig mot dem.bNM8u2oUlVY

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att komma runt detta faktum att Microsoft är helt kass på säkerhet, har till och med försökt tjäna pengar på de gigantiska svarta hålen i sin egen mjukvara.

Att försöka antyda att Apple är lika skrämmande oduglig på säkerhet är inte bara att göra miljontals Apple-kunder en otjänst, eller att stryka systerredaktionen medhårs, det är att LJUGA och att LURA dessa användare till att vara rädda och skaffa TOTALT ONÖDIG antivirusskydd som i sig kan göra datorn mindre stabil och inte alls samma nöje att använda.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är så enkelt att redaktionen tjänar pengar på indirekt och direkt AV-programreklam. Och det är väl bra att forumet kan få finnas kvar så att vi kan hjälpa folk med riktiga problem.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, mikaellq säger:

Det går inte att komma runt detta faktum att Microsoft är helt kass på säkerhet, har till och med försökt tjäna pengar på de gigantiska svarta hålen i sin egen mjukvara.

Att försöka antyda att Apple är lika skrämmande oduglig på säkerhet är inte bara att göra miljontals Apple-kunder en otjänst, eller att stryka systerredaktionen medhårs, det är att LJUGA och att LURA dessa användare till att vara rädda och skaffa TOTALT ONÖDIG antivirusskydd som i sig kan göra datorn mindre stabil och inte alls samma nöje att använda.

Har man avaktiverat Gatekeeper för vissa ändamål så är det bra med ett extra skydd för Mac. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Har man avaktiverat Gatekeeper för vissa ändamål så är det bra med ett extra skydd för Mac. 

Det är skillnad på inbyggd säkerhet och tillämpad säkerhet. Alltså, vad kan skadeprogram ställa till med utan användaren, och vad kan användaren ställa till med genom att avaktivera inbyggt skydd och i övrigt bete sig på ett osäkert sätt. När det gäller inbyggd säkerhet behöver man inga antivirusprogram, inget ”extra skydd”. Otvivelaktigt så. Om användaren däremot avaktiverar inbyggd säkerhet och i övrigt vet med sig ha ett problematiskt beteende angående datorsäkerhet, då kan det behövas ett ”extra skydd”. Men återigen, det är olika saker och ska hållas isär. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Om användaren däremot avaktiverar inbyggd säkerhet och i övrigt vet med sig ha ett problematiskt beteende angående datorsäkerhet, då kan det behövas ett ”extra skydd”. Men återigen, det är olika saker och ska hållas isär. 

Behöver ju inte vara ett problematiskt beteende alls om man har ett extra skydd och om man vet vad man gör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, iMarc säger:

Behöver ju inte vara ett problematiskt beteende alls om man har ett extra skydd och om man vet vad man gör. 

Det säger väl sig självt att om man har ”ett extra skydd” så finns det utrymme för ”ett problematiskt beteende”. Det är själva poängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, iMarc säger:

https://www.google.se/amp/s/www.macworld.co.uk/feature/mac-software/mac-viruses-list-3668354/%3famp

 

Jag använder iallafall Malwarebytes, om det är ett onödigt program eller ej bryr jag mig inte om, mig veterligen så ökar antalet skadliga program i takt med att användandet av Mac ökar. 

Jag kör det emellanåt för säkerhets skull. Det har aldrig hittat något. Men jag testar mycket för att kunna ge support. Det gör nytta hos andra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadeprogrammen till Mac har ökat med 100%!! :cry:

 

 

 

 

 

 

Nu är det 10 stycken!!!! :w00t:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, iMarc säger:

https://www.google.se/amp/s/www.macworld.co.uk/feature/mac-software/mac-viruses-list-3668354/%3famp

 

Jag använder iallafall Malwarebytes, om det är ett onödigt program eller ej bryr jag mig inte om, mig veterligen så ökar antalet skadliga program i takt med att användandet av Mac ökar. 

 

Du måste väl veta om det gör nytta eller inte. Har det någonsin hittat malware?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Du måste väl veta om det gör nytta eller inte. Har det någonsin hittat malware?

Ja ett par stycken och några PUP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

Ja ett par stycken och några PUP

 

Lägg upp loggfilen så vi får se vilka malware den tagit bort.

 

1270092945_Skrmavbild2019-05-15kl_14_01_28.thumb.png.dfc46e7721d1487b83b1f65ca788a2b1.png

 

 

 

PUP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har raderat hårddisken efter detta. Men jag kan kolla sen vilket program det var som var infekterat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, iMarc säger:

Har raderat hårddisken efter detta. Men jag kan kolla sen vilket program det var som var infekterat. 

 

Det var inget program som var infekterat för det skulle innebära att du installerat en trojan.

Utan det den hittat på sin höjd är reklam malware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Det var inget program som var infekterat för det skulle innebära att du installerat en trojan.

Utan det den hittat på sin höjd är reklam malware

Det var detta programmet.

https://www.torrentmac.net/macbooster-7-2-4/

Nej det var malvare/trojan/skadlig kod och PUA i detta

 

https://www.pcrisk.com/removal-guides/13356-macbooster-unwanted-application-mac

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, iMarc säger:

Det var detta programmet.

https://www.torrentmac.net/macbooster-7-2-4/

Nej det var malvare/trojan/skadlig kod och PUA i detta

 

https://www.pcrisk.com/removal-guides/13356-macbooster-unwanted-application-mac

 

Nej det var ingen regelrätt trojan utan det var mycket riktigt reklam malware.

programmet vill att u ska köpa något som du inte behöver.

Frågan som dyker upp varför du ens funderade på att ladda ner och installera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Nej det var ingen regelrätt trojan utan det var mycket riktigt reklam malware.

programmet vill att u ska köpa något som du inte behöver.

Frågan som dyker upp varför du ens funderade på att ladda ner och installera det.

Testa. Den rensade bort väldigt mycket skräpfiler mer än något annat program har gjort. Förutom Diskdrill då men det programmet är lite för avancerat för mig så numera använder jag Onyx. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Testa. Den rensade bort väldigt mycket skräpfiler mer än något annat program har gjort. Förutom Diskdrill då men det programmet är lite för avancerat för mig så numera använder jag Onyx. 

 

Jag har testat och det enda den gör är att uppmana en att köpa full license.

Installerade det på min MBA

 

 

 

 

Skärmavbild 2019-05-15 kl. 18.41.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag har testat och det enda den gör är att uppmana en att köpa full license.

Installerade det på min MBA

 

 

 

 

Skärmavbild 2019-05-15 kl. 18.41.12.png

Okej. Ja den jag tog ner var ”knäckt” och alla funktioner var tillgängliga, sen när programmet uppdaterade sig så brakade helvetet loss. Det var då Malwarebytes satte det i karantän. Konstigt att det inte hände tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...