Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Äntligen sex kärnor i Imac 21,5 tum – så snabb är den


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
2359049731.jpg
För första gången har Imac fått en sexkärnig processor. Men hur snabb är den egentligen i förhållande till Macbook Pro? MacWorld testar._lGmghVGBOQ

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, e-snobben säger:

Nej verkligen inte. Jag sitter just nu vid en Windows-dator med 6-kärnig Intel Core i5 2.8 Ghz, 8 Gb minne, 128 GB SSD + 1 GB HDD, vars pris om man lägger till kostnaden för mus, tangentbord och skärm inte överstiger 10 500 kr. Men ofta har man ju redan mus, tangentbord och skärm och slipper då kostnaderna för dessa, eller åtminstone någon eller några av dem.

 

Men det är Windows ? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2019-05-17 på 00:19, e-snobben säger:

Nej verkligen inte. Jag sitter just nu vid en Windows-dator med 6-kärnig Intel Core i5 2.8 Ghz, 8 Gb minne, 128 GB SSD + 1 GB HDD, vars pris om man lägger till kostnaden för mus, tangentbord och skärm inte överstiger 10 500 kr. Men ofta har man ju redan mus, tangentbord och skärm och slipper då kostnaderna för dessa, eller åtminstone någon eller några av dem.

Va, PC är billigare? Dra på trissor.

 

Är det en 4K-skärm?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört Win/PC på tio år. Har MS fria OS och uppgraderingar? Är det Home-edition och Pro-edition nu också? Följer Office med på köpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag har inte kört Win/PC på tio år. Har MS fria OS och uppgraderingar? Är det Home-edition och Pro-edition nu också? Följer Office med på köpet?

 

Generellt sett nej men det har gått att komma undan genom att "på heder och samvete" säga att du är handikappad så har man kunnat ladda ner uppgraderingar.

 

Office följer inte med utan det kostar alltid extra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Generellt sett nej men det har gått att komma undan genom att "på heder och samvete" säga att du är handikappad så har man kunnat ladda ner uppgraderingar.

 

Office följer inte med utan det kostar alltid extra.

 

Så då slirar jämförelsen mellan Mac och Win/PC.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Så där slirar jämförelsen mellan Mac och Win/PC.

 

Ja och att man är tvungen att använda Windows ?

Samt symbiosen mellan iOS macOS mister man också som jag anser vara värdefull.

Går säkert att på något sätt ersätta eller på sin höjd likna men aldrig bli lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev tvingen att uppdatera till Windows 10 Pro för en tid sedan, kostade 129kr på tradera. Här får man det och senaste Office för en spottstyver. 

86235D4C-DB1D-4301-AB40-87789171E6C7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-17 på 00:19, e-snobben säger:

Nej verkligen inte. Jag sitter just nu vid en Windows-dator med 6-kärnig Intel Core i5 2.8 Ghz, 8 Gb minne, 128 GB SSD + 1 GB HDD, vars pris om man lägger till kostnaden för mus, tangentbord och skärm inte överstiger 10 500 kr. Men ofta har man ju redan mus, tangentbord och skärm och slipper då kostnaderna för dessa, eller åtminstone någon eller några av dem.

Om man har skärm, tangentbord och mus, då vore väl en Mac mini en mer riktig jämförelse än iMac ?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Blev tvingen att uppdatera till Windows 10 Pro för en tid sedan, kostade 129kr på tradera. Här får man det och senaste Office för en spottstyver. 

86235D4C-DB1D-4301-AB40-87789171E6C7.png

Scam. Det kanske funkar ett tag. Tills ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Scam. Det kanske funkar ett tag. Tills ominstallation.

Nej det är inte scam, min 10a är retail och äkta. Man får via mail en produktnyckel, sedan laddar man ned ett program från microsoft och laddar ned en ISO, och man är tvungen att ange produktnyckeln för att i programmet bränna på DVD, valde inte bootbar USB, det alternativet fanns också. Den jag köpte produktnyckeln av var certifierad samarbetspartner med Microsoft dessutom. 

0813F38C-A1F9-4E30-AC61-36E9E5F7A7F4.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Nej det är inte scam, min 10a är retail och äkta. Man får via mail en produktnyckel, sedan laddar man ned ett program från microsoft och laddar ned en ISO, och man är tvungen att ange produktnyckeln för att i programmet bränna på DVD, valde inte bootbar USB, det alternativet fanns också. Den jag köpte produktnyckeln av var certifierad samarbetspartner med Microsoft dessutom. imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0

0813F38C-A1F9-4E30-AC61-36E9E5F7A7F4.jpeg

Jo, jag vet. Jag har handlat flera billiga Windowsnycklar. Det är scam. Men om det fungerar är det väl bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Jo, jag vet. Jag har handlat flera billiga Windowsnycklar. Det är scam. Men om det fungerar är det väl bra?

På vilket sätt är det scam när det fungerar? Nycklarna kommer ju från Microsoft. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, e-snobben säger:

Den enda gången man behöver 4K-skärm är ju i princip om man kollar på blue-ray DVD. Ingen av de nu befintliga kanalerna sänder i 4K vad jag vet. Det ska till en mycket större skärm än 21,5 tum för att det ska vara någon nytta med den. För att se någon tydlig skillnad ska man helst upp i runt 50 tum, så inte ens en platt-TV av "standardmått" blir man mycket gladare av att titta på.

 

Blueray DVD?? Vad är det fär något? Ett nytt format?.

 

Tror du att det största användningsområdet med en iMac är att titta på tv? Jag tror nog du missuppfattar vad det är man gör med en dator.  Redigerar man bilder och filmer så gör man det i större upplösning än 1080.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, e-snobben säger:

Har den samma processor?

Ja det har den stora minin har en

Intel vore i5 8 generationen på 3 GHz med boost på 4,1 GHz  

I5 precis som PC;n du jämförde med.

Den lilla Minin med en I3 på 3,6 GHz får du för under 10 000kr 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, e-snobben säger:

Den enda gången man behöver 4K-skärm är ju i princip om man kollar på blue-ray DVD. Ingen av de nu befintliga kanalerna sänder i 4K vad jag vet. Det ska till en mycket större skärm än 21,5 tum för att det ska vara någon nytta med den. För att se någon tydlig skillnad ska man helst upp i runt 50 tum, så inte ens en platt-TV av "standardmått" blir man mycket gladare av att titta på.

Låter som ett synfel. 4K ger en enorm skillnad på tex en 40” TV som har stöd för 4K. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-20 på 22:44, e-snobben säger:

 

Det valet blir ju ännu dyrare. Ska man konfigurera den stora mac minin  med  1 TB lagring - låt vara att det är SSD och inte en HDD, men det valet kan man ju inte göra - så kostar den ju till och med mer än nämnda iMac.

 

607876987_Skarmavbild2019-05-20kl_22_37_11.thumb.png.2db86431b4e0c46badb3ad5a67d5410e.png

Vi har nog helt olika behov du och jag ?

Alla mina foton och filmer ligger lagrade externt i två 3TB diskar.

jag har det så både av praktiska och på grund av  sura erfarenheter av åsknedslag samt av 320 i 220 v nätet.

En nyfiken fråga är varför du vill ha så mycket lagring internt ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...