Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lider MacBook Pro 2011 av grafikproblem? Överhettning t ex?


Congaspelare
 Share

Rekommendera Poster

Congaspelare

Hej!

Stereotypen skriver i en annan tråd att: "2012 lider INTE av grafik-problem. 2010 har också grafik-problem, men inte lika utbrett som 2011."

FRÅGA 1: Hur vanliga är grafikproblemen på MacBook Pro 2011? Hur yttrar de sig?

FRÅGA 2: Blir grafikkortet lätt överhettat i MacBook Pro 2011, 15" 2.0 Ghz, Core i7?

FRÅGA 3: Jag funderar på att köpa en MacBook Pro 2011, 15" 2.0 Ghz, Core i7. Dedikerat videominne lär vara 256 Mb. Min son vill spela Minecraft. Det har laggat kolossalt på min nuvarande MacBook 2009. Räcker det med 256 Mb för att spela Minecraft utan laggningar? Eller har laggningarna med något helt annat att göra i min nuvarande dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Congaspelare säger:

Hej!

Stereotypen skriver i en annan tråd att: "2012 lider INTE av grafik-problem. 2010 har också grafik-problem, men inte lika utbrett som 2011."

FRÅGA 1: Hur vanliga är grafikproblemen på MacBook Pro 2011? Hur yttrar de sig?

FRÅGA 2: Blir grafikkortet lätt överhettat i MacBook Pro 2011, 15" 2.0 Ghz, Core i7?

FRÅGA 3: Jag funderar på att köpa en MacBook Pro 2011, 15" 2.0 Ghz, Core i7. Dedikerat videominne lär vara 256 Mb. Min son vill spela Minecraft. Det har laggat kolossalt på min nuvarande MacBook 2009. Räcker det med 256 Mb för att spela Minecraft utan laggningar? Eller har laggningarna med något helt annat att göra i min nuvarande dator?

 

Problemen har varit så vanliga att Apple haft ett gratis reparationsprogram. Så de som drabbats har fått sina Macar åtgärdade vid detta laget.

En åtta år gammal dator kan när som helst drabbas av vilket problem som helst, oavsett märke och modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Congaspelare säger:

Hej!

Stereotypen skriver i en annan tråd att: "2012 lider INTE av grafik-problem. 2010 har också grafik-problem, men inte lika utbrett som 2011."

FRÅGA 1: Hur vanliga är grafikproblemen på MacBook Pro 2011? Hur yttrar de sig?

FRÅGA 2: Blir grafikkortet lätt överhettat i MacBook Pro 2011, 15" 2.0 Ghz, Core i7?

FRÅGA 3: Jag funderar på att köpa en MacBook Pro 2011, 15" 2.0 Ghz, Core i7. Dedikerat videominne lär vara 256 Mb. Min son vill spela Minecraft. Det har laggat kolossalt på min nuvarande MacBook 2009. Räcker det med 256 Mb för att spela Minecraft utan laggningar? Eller har laggningarna med något helt annat att göra i min nuvarande dator?

 

Om inte laggningarna beror på din nuvarande dator så är det märkligt. Enligt bilden nedan kan du se att en 15" från 2011 är ca fyra gånger mer kraftfull än MacBook 2009. Din MacBook är ren stenålder. Om jag minns rätt är det bara grafiken 6750M som är strulig på den årsmodellen.

...

Radeon 6490 i 2011 MBP 15" är enligt bilden 3 till 5 gånger mer kraftfull. Då ska man tänka på att 9400M är urrrk.

Skärmavbild 2019-05-14 kl. 15.31.35.png

Skärmavbild 2019-05-14 kl. 15.38.11.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Congaspelare säger:

Min son vill spela Minecraft.

Om du främst tänker på det så är du helt fel ute. Köp ett begagnat PC-paket till honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Congaspelare

Tack! Jag vet att min nuvarande är stenålder. Det är därför jag vill uppgradera mig. Såklart har jag 9400M i min nuvarande dator :(Men jag har usel ekonomi så det får bli ett så smart Mac-val som möjligt. Det är i första hand jag som ska ha nytta av datorn. Men eftersom vi bara har en dator, så vill jag att min son, 8 år, ska kunna använda den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Congaspelare säger:

Tack! Jag vet att min nuvarande är stenålder. Det är därför jag vill uppgradera mig. Såklart har jag 9400M i min nuvarande dator :(Men jag har usel ekonomi så det får bli ett så smart Mac-val som möjligt. Det är i första hand jag som ska ha nytta av datorn. Men eftersom vi bara har en dator, så vill jag att min son, 8 år, ska kunna använda den också.

Det är egentligen bara 15" som borde kallas Pro eftersom 15" är i regel ca 100% mer kraftfull än 13". Det är alltså helt andra prylar i en 15". En 15" från 2011 med max RAM och SSD är absolut en dator som står sig fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Congaspelare

Spelar det ingen större roll om det dedikerade videominnet är 256 Mb eller 1 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82 skriver:
Problemen har varit så vanliga att Apple haft ett gratis reparationsprogram!! Då undrar jag vad heter den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
12 minuter sedan, heka säger:

Telly82 skriver:
Problemen har varit så vanliga att Apple haft ett gratis reparationsprogram!! Då undrar jag vad heter den?

HAR haft - det är slut sedan 2016.

Gällde fram till 4 år efter inköpsdatum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det är just web-baserade flash-spel mm som dödar dessa gamla - de är tyvärr inte byggda för det.

 

Satsa på en nyare dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
1 minut sedan, heka säger:

Hmm undrar om någon har detta??

 

Har vaddå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Om inte Apple har det - varför skulle någon annan ha det??

 

Du kan ju gå in till MediMark eller ElGiganten o fråga.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...