Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När iOS och Android OS inte går att uppdatera längre.


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag brukar behålla de flesta av mina telefoner, Android som iPhone. 

För en tid sedan ville en bekant köpa en telefon av mig. Valet stod mellan en Samsung Galaxy Trend Plus (Ny i kartong), som jag aldrig använt, samt en iPhone 5C 8GB. 

Min bekant hade ingen erfarenhet av smartphones och ville ha min Samsung eftersom den var oanvänd. Han var väldigt nöjd med telefonen tills den dagen han skulle skaffa BankID, vilket inte gick, operativsystemet på telefonen var för gammalt och gick heller inte att uppgradera, så appen var inte kompatibel. 

Då frågade han om han kunde ta den andra istället, 5C, den har iOS 10.3.3. Där funkar BankID utan problem och jag vill minnas att jag inte stött på något problem vad gäller appar förutom ett fåtal. 

 

Båda dessa telefoner är släppta samma år. Men som synes verkar support av appar fungera bättre på iOS än Android. Det jag råkat ut för är att man ibland får ladda ned en sk Legacy variant som är kompatibel med enheten. 

Jag avrådde min bekant vad gäller min 5C och bad honom istället på att satsa på en nyare telefon. Android eller iPhone. 

Då han tyckte iPhone var för dyrt köpte han en ny Motorola G5s Plus för en spottstyver (1495kr),som visade sig vara en mycket bra telefon, välbyggd i aluminium, fantastiskt bra kamera, som dessutom hade manuella inställningar, HDR, Panorama osv, och video gick att filma i slowmotion, filma i HD upp upp till 60 bilder/sek samt 4K. Telefonen var utöver det stänkskyddad. Telefonen var mycket rapp och vad jag kunde se hade den näst senaste Android OS vilket jag dock inte minns namnet på. När jag satt och konfigurerade och ställde in telefonen så kändes min iPhone 6S Plus gammal och föråldrad, nästan så jag ville skaffa en likadan Motorola, så billig och såå mycket för pengarna. 

 

Om man nu jämför min iPhone 6S Plus som är ifrån 2015, och denna Motorola G5s Plus som är ifrån 2017. Vilken av dem kommer att få problem först när det gäller uppdatering av OS samt app-support?

5C uppdaterades många år innan den fick sitt sista OS, men hur är det nu, det ryktas nu om att 6S Plus mfl kanske inte får nästa iOS 13 och vad har man då för problem att vänta sig där, kommer BankID tex att sluta fungera om något år eller två och andra nödvändiga appar? 

Är det troligt att Motorola G5s Plus kommer att uppdatera sitt OS längre och att även supporten för appar blir längre?

 

När det gäller Android-lurar jämfört med iPhone så är iPhone ett klockrent val för mig, dels för att iOS är bättre, säkrare och jag gillar gränssnittet och användarvänligheten mer, samt att jag tycker det finns bättre appar inom vissa områden till iOS. 

Så vad som är mitt problem nu, är om man snart ska behöva byta till en nyare iPhone som kostar skjortan pga uteblivna uppdateringar osv, eller om man ska köpa en telefon med Android för kanske en tredjedel av priset och få framtiden mer ”säkrad” men gå miste om iOS?

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Apple är bättre än Androidtillverkare att supporta sina mobiler.

Men man kan själv, exempelvis med hjälp av XDA, programmera om sin Android så att den uppfyller krav på Bank-ID.

Fast det är förstås en fråga om händighet. Jag har själv lagt in Pie 9 på en Moto G3 från 2015, som av tillverkaren bara fick Marshmallow 6.

Apples mobiler går inte att programmera om på det viset.

Billigare Android lär inte supportas länge av tillverkaren. Där ska man hålla utkik efter Android One. De utlovar åtminstone support i två år (två versioner).

 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Apple är bättre än Androidtillverkare att supporta sina mobiler.

Men man kan själv, exempelvis med hjälp av XDA, programmera om sin Android så att den uppfyller krav på Bank-ID.

Fast det är förstås en fråga om händighet. Jag har själv lagt in Pie 9 på en Moto G3 från 2015, som av tillverkaren bara fick Marshmallow 6.

Apples mobiler går inte att programmera om på det viset.

Billigare Android lär inte supportas länge av tillverkaren. Där ska man hålla utkik efter Android One. De utlovar åtminstone support i två år (två versioner).

 

Ok, det låter bra, hade tänkt ha denna 6S Plus åtminstone 1-2 år. 

Jo jag har också grejat en del med Android innan jag skaffade iPhone. Rootade och flashade om alla mina telefoner och körde ofta med Cyanogenmod och hade alltid custom recovery installerat om nåt gick fel. Partitionerade mina sd-kort med en partition med ext4 så jag kunde skicka över i princip alla program via Link 2 SD så man fick mer utrymme i telefonen, Xposed framework var ett måste också :) Riktigt kul var det. Men med senare modeller av Android så blev det krångligare. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Problemet är att vi inte vet vilka telefoner som iOS 13 kommer att stödja eller inte, den informationen finns helt enkelt inte tillgänglig än. Så det är okänd information. Det enda som finns är en massa rykten hit och dit. Klart är att det finns ingen iOS-version som fungerar på alla iPhone som har släppts genom tiderna. De äldsta telefoner som iOS 12 stödjer är iPhone 5S, SE, 6 och 7 och så nyare... iOS 12 stödjer samma bakåt som iOS 11. Man kan tycka att det är troligt att iOS 13 stryker de äldsta från listan, det skulle då innebära 5S, SE och 6. Men vi vet inte, det är ju bara spekulation. 

Sen när det gäller app:ar... Ja, det beror på tillverkaren. Men Mobilt BankID fungerar från iOS9 och uppåt, så en spekulation är att när det kommer en iOS13 så vore det troligt att BankID skippar iOS9 och stödjer iOS10 och uppåt. Men det är ju också en spekulation. Men BankID stödjer redan idag äldre iOS än 12.

Jag har själv en iPhone SE, det kan ju bli så att den inte stöds i nya iOS13, men jag känner mig inte så orolig. Jag kommer behålla den ett tag till ändå. Jag räknar med att BankID kommer fungera med iOS12 i ett par år framåt iallafall. :)
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

En betydande skillnad är att till och med ca iPhone 5 handlade det om ett 32-bitarssystem, sedan blev det ett 64-bitarssystem. Och det krävs anpassning av mjukvara för att byta antal bitar, vilket gör att man gärna slutar stödja gammal hårdvara vid sådana byten. Troligtvis kommer det finnas 64-bitars telefoner i flera år till. Sedan finns det givetvis andra skäl till att inte stödja gammal hårdvara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns nog lika mycket rykten om vilka iPhone modeller som stöds av kommande iOS 13 som det finns rykten om våra riksdagspolitiker. 

 

Läste nyligen på Macrumors.

Citat 

The iPhone SE uses the same A9 chip as the iPhone 6s and the fifth-generation iPad, which are not included in the list of devices rumored not to support iOS 13. ” 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...