Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera macbook air fr 2014 ?


Danielsdotter
 Share

Rekommendera Poster

Danielsdotter

Har en fråga, köpte en macbook air 2014 och den har hållt jättebra tills nu när det börjar komma upp mycket om att det inte finns tillräckligt med utrymme i datorn och den har börjat bli LÅNGSAM.

Jag har inte uppdaterat datorns programvara på kanske 2 år nu pga att jag tror att den kanske blir långsammare, så jag undrar vad ni alla säger? Ska jag uppdatera från High Sierra 10.13.6 till den nya Max OS X 10.5.7 eller lär datorn bli ännu långsammare? Den har minne 121GB vilket är väldigt lite det är därför jag är tveksam.. 

 

Jag ska lägga alla filer på icloud så de försvinner från datorns utrymme, ev köra över allt på en hårddisk och ''blåsa'' datorn, finns det något mer jag kan göra? Någon som har några härliga tips? :) 

 

Tack för hjälp! 

Moa Danielsdotter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ta bort filer som du har laddat ned eller skapat. Eventuellt att du har en massa program som tar stor plats. Det är det främsta problemet.

Klicka på äpplet  > Om den här datorn > Lagring > Hantera...

Där kan du gå igenom vad det är som tar mest plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att filer läggs i iCloud försvinner dom inte från datorn. ICloud är ingen backup tjänst utan synktjänst 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danielsdotter
37 minuter sedan, Alix säger:

Du behöver ta bort filer som du har laddat ned eller skapat. Eventuellt att du har en massa program som tar stor plats. Det är det främsta problemet.

Klicka på äpplet  > Om den här datorn > Lagring > Hantera...

Där kan du gå igenom vad det är som tar mest plats.

Har kollat där också, det verkar vara MEST filer på icloud, förstår inte dock varför de inte försvinner på datorn? Var kan jag förvara alla filer och dokument så de ligger ''i ett moln'' ? ? Köpt 2 TB nu på icloud men det hjälper ju inte pga att det fortfarande är på datorn.. 

Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danielsdotter
5 minuter sedan, lappen71 säger:

Bara för att filer läggs i iCloud försvinner dom inte från datorn. ICloud är ingen backup tjänst utan synktjänst 

Var kan jag förvara alla filer och dokument så de ligger ''i ett moln'' ?  Märkte att de ligger kvar på datorn och tar massa plats..

Köpt 2 TB nu på icloud men det hjälper ju inte pga att det fortfarande är på datorn.. Har du tips?

Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Danielsdotter säger:

Har kollat där också, det verkar vara MEST filer på icloud, förstår inte dock varför de inte försvinner på datorn? Var kan jag förvara alla filer och dokument så de ligger ''i ett moln'' ? ? Köpt 2 TB nu på icloud men det hjälper ju inte pga att det fortfarande är på datorn.. 

Tack! 

Eftersom du går händelserna i förväg blir det svårt att hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud är ett riktigt otyg Apple hittat på. Installera Google Drive och gör backup på allt istället. Sen kan du stänga av iCloud. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danielsdotter
1 minut sedan, Alix säger:

Eftersom du går händelserna i förväg blir det svårt att hjälpa till.

Vad menar du? Jag kan alltid ta bort mitt lagringsutrymme för icloud, det är ju inga problem, har inte gjort någonting allt är kvar på datorn, därav ber jag om hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danielsdotter
1 minut sedan, iMarc säger:

iCloud är ett riktigt otyg Apple hittat på. Installera Google Drive och gör backup på allt istället. Sen kan du stänga av iCloud. 

 

 Hej!

Tack så mycket för tipset, skulle du säga google drive eller dropbox? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Danielsdotter säger:

 Hej!

Tack så mycket för tipset, skulle du säga google drive eller dropbox? :) 

Dropbox är det många som tycker om, men själv använder jag Google Drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danielsdotter
9 minuter sedan, iMarc säger:

Dropbox är det många som tycker om, men själv använder jag Google Drive

Okej jag förstår! Jag förstår inte riktigt om dropbox filerna också tar plats på datorn eller om de helt sparas på dropbox? Har nämligen en flik i finder där jag kan hitta alla mina dropbox filer, Tar de plats på datorn eller inte? Blev lite förvirrad :)

 

Och om jag ska lägga in allt i drive, har du tips hur jag överför enklast? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Danielsdotter säger:

Okej jag förstår! Jag förstår inte riktigt om dropbox filerna också tar plats på datorn eller om de helt sparas på dropbox? Har nämligen en flik i finder där jag kan hitta alla mina dropbox filer, Tar de plats på datorn eller inte? Blev lite förvirrad :)

 

Och om jag ska lägga in allt i drive, har du tips hur jag överför enklast? 

Det är bara att ladda ned programmet och följa instruktionerna och välja vad som ska synkroniseras, när backupen är gjord till molnet kan du stänga av synk och radera filer på disken om du vill, en del använder inte ens programmet, de loggar in på Google och väljer Drive där, sedan kan man ladda upp filer från datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

iCloud är ett riktigt otyg Apple hittat på. Installera Google Drive och gör backup på allt istället. Sen kan du stänga av iCloud. 

 

 

Otyg för att det inte fungerar som du vill?

iCloud är väldigt enkelt om man förstår att det inte är en backup tjänst utan synk tjänst. Vill man ha backup så skaffat man en extern hårddisk och kör time machine 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Otyg för att det inte fungerar som du vill?

iCloud är väldigt enkelt om man förstår att det inte är en backup tjänst utan synk tjänst. Vill man ha backup så skaffat man en extern hårddisk och kör time machine 

Jag skulle nog vilja påstå att 99% av alla användare tror att iCloud är en backup-tjänst. Och saken är den att det är den också eftersom filer skickas till molnet, så det man får göra är helt enkelt är att INTE radera några bilder utifall man ångrar sig. Eller stänga av iCloud emellanåt och flytta sina filer till en annan fysisk disk eller en bättre backup-molntjänst. iCloud är extremt bra för synkronisering av inställningar osv. Men förkastlig att använda som backup för exempelvis bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Otyg för att det inte fungerar som du vill?

iCloud är väldigt enkelt om man förstår att det inte är en backup tjänst utan synk tjänst. Vill man ha backup så skaffat man en extern hårddisk och kör time machine 

Min externa snurrdisk fick PS4 ta som extra utrymme. Räcker gott nu med en intern disk på 1TB med Time Machine och som backup. Den externa SSD’n med sina 500GB är endast drygt 200GB använt och jag har mängder av stora tunga program och annat så jag tror aldrig den disken någonsin blir full. Dessvärre har iCloud ställt till det genom att synka över 7000 bilder och skärmdumpar och iCloud har blivit totalt oöverskådligt, och sitta och sortera och kasta bilder skulle nog ta över en vecka minst. Att inte iCloud kan åtminstone sortera bilder korrekt efter exif, datum, och främst redigerade bilder är en gåta. Se på Google Drive tex, där sorteras bilder efter datum, klockslag mm samt att man kan se mycket mer info om bilden som tex iso, hdr, plats, etc etc. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, iMarc säger:

Jag skulle nog vilja påstå att 99% av alla användare tror att iCloud är en backup-tjänst. Och saken är den att det är den också eftersom filer skickas till molnet, så det man får göra är helt enkelt är att INTE radera några bilder utifall man ångrar sig. Eller stänga av iCloud emellanåt och flytta sina filer till en annan fysisk disk eller en bättre backup-molntjänst. iCloud är extremt bra för synkronisering av inställningar osv. Men förkastlig att använda som backup för exempelvis bilder. 

 

Nej det tror jag inte.

 

Återigen iCloud är ingen backup utan en synktjänst. Hur många gånger ska det upprepas innan budskapet går in.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, iMarc säger:

Min externa snurrdisk fick PS4 ta som extra utrymme. Räcker gott nu med en intern disk på 1TB med Time Machine och som backup. Den externa SSD’n med sina 500GB är endast drygt 200GB använt och jag har mängder av stora tunga program och annat så jag tror aldrig den disken någonsin blir full. Dessvärre har iCloud ställt till det genom att synka över 7000 bilder och skärmdumpar och iCloud har blivit totalt oöverskådligt, och sitta och sortera och kasta bilder skulle nog ta över en vecka minst. Att inte iCloud kan åtminstone sortera bilder korrekt efter exif, datum, och främst redigerade bilder är en gåta. Se på Google Drive tex, där sorteras bilder efter datum, klockslag mm samt att man kan se mycket mer info om bilden som tex iso, hdr, plats, etc etc. 

 

Om jag inte missminer mig så använde du iCloud Drive för att lagra bilderna. Då får man räkna med att ingen sortering görs utifrån exifdata eftersom det är inte syftet. iCloud Drive är en synktjänst för filer och inget annat.

Vill du ha sortering efter exifdata får du använda Bilder och iCloud Bildbibliotek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Nej det tror jag inte.

 

Återigen iCloud är ingen backup utan en synktjänst. Hur många gånger ska det upprepas innan budskapet går in.

 

 

Om det är 99 av 100 så har du att göra! ?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Danielsdotter säger:

Har en fråga, köpte en macbook air 2014 och den har hållt jättebra tills nu när det börjar komma upp mycket om att det inte finns tillräckligt med utrymme i datorn och den har börjat bli LÅNGSAM.

 

Du bör alltid ha minst 20 GB ledigt på hårddisken annars kan datorn totallåsa sig. Så du måste rensa den. Tips följer:

 

Det följer med en massa onödiga språkfiler med OS X och program som man laddar ner. Det kan vara 1-2 GB som tas bort med Monolingual. Men se till att spara svenska och engelska!

http://ingmarstein.g...io/Monolingual/

...

Beroende på så kan det finnas 0,5 GB skrivardrivrutiner. Alla kan slängas utom den du använder. Hittas på

Användare/Bibliotek/Printers

...

Garageband kan ha så mycket som 4 GB filer som bara ligger och tar plats. Själva programmet tar kanske 0,5 GB så det är alla ljudfiler som är "boven". Programmet och ljudfilerna drar man bara till papperskorgen. Ljudfilerna hittas

Användare/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple/Apple loops Garageband

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig bov är att papperskorgen inte har tömts liksom att det dräller av nedladdade filer i hämtningsmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du kan också köpa ett extra minneskort och stoppa in i kortläsaruttaget på datorn. På det sättet kan du få en till hårddisk som du lagrar filer på medan du har programmen på den betydligt snabbare originalhårddisken.

 

Länk till Amazon

https://www.amazon.com/Aluminum-microSD-Adapter-MacBook-Non-Retina/dp/B00WQVK754/ref=pd_lpo_vtph_147_bs_lp_t_1?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=230JAADJXXPHPTW403ZK

 

Add up to 512GB of extra space

 

Skärmavbild 2019-05-09 kl. 17.29.13.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Om jag inte missminer mig så använde du iCloud Drive för att lagra bilderna. Då får man räkna med att ingen sortering görs utifrån exifdata eftersom det är inte syftet. iCloud Drive är en synktjänst för filer och inget annat.

Vill du ha sortering efter exifdata får du använda Bilder och iCloud Bildbibliotek.

 

I appen Bilder på telefonen så är de sorterade efter plats och datum, men det är allt, det står inget om iso, format, storlek osv. Varför gör det inte det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Danielsdotter säger:

.....det inte finns tillräckligt med utrymme i datorn ....

 Ska jag uppdatera från High Sierra 10.13.6 till den nya ?

 

 Någon som har några härliga tips? :) 

 

 

Följ råd av Axelman om utrymme.  Kasta bort det du inte behöver mer.

Om du inte redan har backup, gör genast backup med hjälp av Time Machine på en extern, separat hårdisk.

Läs på om iCloud, iCloud bilder och optimerad lagring.

iMarc tycker inte om iCloud och har (vill)inte lära sig hur det fungerar. Han föredrar andra system.

För många andra fungerar iCloud och iCloud bilder smidigt och utan krångel, särskilt om man också har en iPhone. Nyckelbegreppet är att det är en synktjänst. Backupen har du på Time Machine.

Ja, uppgradera till macOS 10.14 Mojave, använd optimerad lagring och använd det stora utrymme du bokat i iCloud.

https://support.apple.com/sv-se/HT206996

https://support.apple.com/sv-se/HT201475

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

I appen Bilder på telefonen så är de sorterade efter plats och datum, men det är allt, det står inget om iso, format, storlek osv. Varför gör det inte det? 

 

Därför att det finns tredjeparts program som gör det bra. Varför är Apple tvungna att implementera det i iOS när det inte är nödvändigt.

 

IMG_0490.thumb.jpg.270d79f30384b9330db0f49ece6b28e2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

I appen Bilder på telefonen så är de sorterade efter plats och datum, men det är allt, det står inget om iso, format, storlek osv. Varför gör det inte det? 

Respektera Trådskaparens tråd med frågor och önskningar, tack. Dina och andras funderingar över Apples överväganden gällande ISO-redovisning i iOS är ganska långt vid sidan av frågan gällande utrymme i och hantering av Macbook Air      2014.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...