Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förvalt sid- och pappersformat


Corbie
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ett litet irritationsmoment i OSX. Om man öppnar ett dokument som saknar formatinställningar, exempelvis en ren textfil (txt), utgår systemet alltid från att sidstorlek och utskriftsformat är "US Letter". Det märker man knappast förrän man försöker skriva ut och skrivaren protesterar eftersom den inte har sådana papper.

Jag önskar att det gick att permanent och fullständigt utrota US Letter ur datorn eftersom det bara orsakar problem. Men det verkar inte gå. Eller finns det ett sätt? Att åtminstone sätta A4 som default.

 

Redigerad av Corbie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förvalt pappersformat ställer du in under Systeminställningar - Skrivare och Scannrar. Där har du "Förvalt pappersformat" när du har klickat på en skrivare, längst ner i rutan. Och den inställningen sparas. 
 


735720324_Skrmavbild2019-05-08kl_13_41_21.thumb.png.39bb20a29849c8c287578fb10a6ac07c.png

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Raphael. Denna inställning har jag redan gjort. US Letter dyker ändå upp då och då. Exempelvis när jag kopierar text från en webbsida, klistrar in den i en ordbehandlare och sparar som .txt. Kanske det är så att det finns information om pappersformat som jag oavsiktligt får med i sådana fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ordbehandlare har ofta dokumentmallar och innehåller den mallen US Letter så är det just det du får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...