Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bibehållen användar-data trots hårddisk-radering (är detta rätt?)


OldMac
 Share

Go to solution Solved by OldMac,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag raderade min hårddisk med hjälp av Skivverktyg och nyinstallerade Mac OS . Under installationen valde jag att inte ange något nätverk för uppkoppling. Ändå fanns i det nyinstallerade OS uppgift om vilket nätverk jag varit uppkopplad till förut.

 

I Systeminställningar - Nätverk - var visserligen markerat hågkomst av nätverk som datorn anslutit till, men är inte avsikten att hårddisk-radering och nyinstallation ska ta bort alla användar-uppgifter obeaktat av hur de är inställda?

 

Vet någon om det beskrivna är normalt (bugg?) samt om fler användaruppgifter kan tänkas kvarstå efter hårddisk-radering och nyinstallation av OS?

Redigerad av OldMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag väldig svårt att tro på faktiskt. När du raderar hårddisken så är den tom. Finns ingen information kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wifilösenordet sparas i NVRAM. Det används av EFI Internet Recovery och Find My Mac. Det får man ta bort genom att återställa NVRAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Wifilösenordet sparas i NVRAM. Det används av EFI Internet Recovery och Find My Mac. Det får man ta bort genom att återställa NVRAM.

 

Är du verkligen säker på det? För om jag inte skriver in lösenordet vid installationsprocessen så måste jag göra det efter man loggar inte. Har aldrig varit med om att jag kunnat ansluta till mitt wifi utan att slå in det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
30 minuter sedan, Alix säger:

Wifilösenordet sparas i NVRAM. Det används av EFI Internet Recovery och Find My Mac. Det får man ta bort genom att återställa NVRAM.

 

Det ante mig att det jag kallar för Firmware var inblandat

 

Mycket bra att veta också. Den vanliga föreställningen är ju att radering och nyinstallering räcker för att tömma en dator helt, inför t. ex. försäljning. Apropå: finns det fler användaruppgifter som bevaras på samma vis och som man måste se till att avlägsna manuellt eller genom att återställa NVRAM?

 

Redigerad av OldMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Själv har jag inget val i frågan - måste ju tro på vad jag har sett ett par gånger nu.

 

Jag bidrar här med en möjligen övertygande länk (samt lämnar ev. fortsatta diskussioner till Dig och Alix):

 

https://apple.stackexchange.com/questions/195775/how-to-prevent-storing-the-wifi-password-on-the-recovery-partition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, OldMac säger:

 

Själv har jag inget val i frågan - måste ju tro på vad jag har sett ett par gånger nu.

 

Jag bidrar här med en möjligen övertygande länk (samt lämnar ev. fortsatta diskussioner till Dig och Alix):

 

https://apple.stackexchange.com/questions/195775/how-to-prevent-storing-the-wifi-password-on-the-recovery-partition

 

Jag har en MacBook Air som jag kan testa detta på i morgon för att se ifall det finns någon sanning i detta

Men jag är övertygad att enda stället som lösenordet sparas i är keychain. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, OldMac säger:

Det ante mig att det jag kallar för Firmware var inblandat

 

Mycket bra att veta också. Den vanliga föreställningen är ju att radering och nyinstallering räcker för att tömma en dator helt, inför t. ex. försäljning. Apropå: finns det fler användaruppgifter som bevaras på samma vis och som man måste se till att avlägsna manuellt (eller genom att tömma NVRAM)?

I Terminalen kan du kolla vad som sparas. Kör följande kommando:

nvram -p

Du får ut en massa uppgifter som du får skanna igenom.

 

Vill du läsa mer om Wifi-lösenord i NVRAM kan du läsa här. Möjligt att det är ändrat sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

I Terminalen kan du kolla vad som sparas. Kör följande kommando:


nvram -p

Du får ut en massa uppgifter som du får skanna igenom.

 

Vill du läsa mer om Wifi-lösenord i NVRAM kan du läsa här. Möjligt att det är ändrat sedan dess.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta stämmer så är denna beskrivning hur man gör vid en försäljning felaktig.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201065

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, OldMac säger:

Hej,

 

Jag raderade min hårddisk med hjälp av Skivverktyg och nyinstallerade Mac OS . Under installationen valde jag att inte ange något nätverk för uppkoppling. Ändå fanns i det nyinstallerade OS uppgift om vilket nätverk jag varit uppkopplad till förut.

 

 

Hut gjorde du då för det går inte att komma vidare om man återställer genom Internet recovery.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

Hut gjorde du då för det går inte att komma vidare om man återställer genom Internet recovery.

 

Jag använde inte Internet recovery utan en boot-bar installationsfil på USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, OldMac säger:

Jag använde inte Internet recovery utan en boot-bar installationsfil på USB-minne.

 

Ok ska testa det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt detta inlägg verkar det vara lösenordet till wifi som man anger i internet recovery som sparas i NVRAM. Har man aldrig angett det där och då så sparas det (sannolikt) inte.

 

Å andra sidan är det en massa skumt som sparas i NVRAM, så jag är inte säker.

 

Find my mac kan helt tas bort därifrån, exempelvis. Vilket är en dålig nyhet för de som tror sig ha säkrat sin dator. När man sedan skickar ett lås-kommando till datorn, då sätter man ett firmwarelösenord på sin dator.

 

Enda sättet att skydda Find my mac-funktionen är att sätta på firmwarelösenordet (då kan NVRAM-tangentbordskommandot inte köras). Men det har förstås andra följder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har raderat min hårddisk flera gånger och har aldrig behövt ange lösenordet för Wifi. 

 

Som sagt jag tror inte på det. Det vore ett stort intrång mot integriteten och eftersom Apple håller hårt på den så tror jag inte att dom har förbisett detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Som sagt jag tror inte på det. Det vore ett stort intrång mot integriteten och eftersom Apple håller hårt på den så tror jag inte att dom har förbisett detta.

 

Förstår det. Tyckte själv det var mycket märkligt att jag inte behövde ange lösenordet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som säger att lösenordet måste ha sparats i klartext. Det är ingen stor grej om det har sparats krypterat.

 

Mer intressant är förstås hur det går till att wifi funkar utan att lösenord anges, vilket omvittnats både här och där. :fundersam:

 

Att det inte skulle vara möjligt har @lappen71 bedyrat ett flertal gånger nu. Det tackar vi för. Men frågan kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)
11 minuter sedan, Alix säger:

Det är inget som säger att lösenordet måste ha sparats i klartext. Det är ingen stor grej om det har sparats krypterat. 

 

Mer intressant är förstås hur det går till att wifi funkar utan att lösenord anges, vilket omvittnats både här och där. :fundersam:

 

Att det inte skulle vara möjligt har @lappen71 bedyrat ett flertal gånger nu. Det tackar vi för. Men frågan kvarstår.

 

Nätverksnamn sparas okrypterat - dvs, syns utan vidare i Systeminställningar om man har markerat att det ska kommas ihåg (som jag skrev). Men det kanske heller inte räknas till dödssynderna i det här sammanhanget?

Redigerad av OldMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Det är inget som säger att lösenordet måste ha sparats i klartext. Det är ingen stor grej om det har sparats krypterat.

 

Mer intressant är förstås hur det går till att wifi funkar utan att lösenord anges, vilket omvittnats både här och där. :fundersam:

 

Att det inte skulle vara möjligt har @lappen71 bedyrat ett flertal gånger nu. Det tackar vi för. Men frågan kvarstår.

 

Som jag trodde. Jag fick slå in lösenordet till mitt wifi.

IMG_0487.thumb.jpg.c2977dbdfe079bb7e5056769bf7403c9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, OldMac säger:

 

Nätverksnamn sparas okrypterat - dvs, syns utan vidare i Systeminställningar om man har markerat att det ska kommas ihåg (som jag skrev). Men det kanske heller inte räknas till dödssynderna i det här sammanhanget?

 

Nu pratar dom om något helt annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Som jag trodde. Jag fick slå in lösenordet till mitt wifi.

IMG_0487.thumb.jpg.c2977dbdfe079bb7e5056769bf7403c9.jpg

Du har väl inte raderat skivan idag och installerat om Mac OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Du har väl inte raderat skivan idag och installerat om Mac OS?

 

Jo jag skrev ju att jag skulle testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...