Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig kvalite på batterier (kopia) till Macbook pro?


Soolo
 Share

Rekommendera Poster

Jag bytte mitt batteri på min MacBook Pro från ett batteri från Claes O. i höstas. Men det Höll inte laddning, fick nytt och nu har även andra batteriet pajat?

Enligt datorn är batteriet fullt laddat. MagSafe visar grönt.  Men batteriet är helt tomt. 

Jag kan start datorn med laddaren kopplad till datorn. Men den dör efter en stund och dör när jag tar bort laddaren. 

Har någon annan varit med om dåliga batterier från andra tillverkare än Apple? 

Eller kan det vara något annat fel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Soolo säger:

Har någon annan varit med om dåliga batterier från andra tillverkare än Apple? 

Ja.

Man vet aldrig vad man får. Vissa är bra andra dåliga. Till och med samma fabrikat varierar i kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

Ett nytt batteri behöver kalibreras enligt en bestämd procedur, efter monteringen i datorn. Det kan vara det som är felet (fast enligt din beskrivning låter det rätt mycket som att du råkat få tag på skräp). Kör kalibrering och berätta sen hur det blev. Det är alltså inte Apples eget kalibreringsprogram du ska använda, utan ett som är beskrivet på t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=aQLov6ZaE9I

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2019-05-07 på 11:56, nowitch säger:

Ett nytt batteri behöver kalibreras enligt en bestämd procedur, efter monteringen i datorn. Det kan vara det som är felet (fast enligt din beskrivning låter det rätt mycket som att du råkat få tag på skräp). Kör kalibrering och berätta sen hur det blev. Det är alltså inte Apples eget kalibreringsprogram du ska använda, utan ett som är beskrivet på t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=aQLov6ZaE9I

 

 

Kalibrering är nog bra, men nu dör datorn innan datorn har startat upp. 

Jag kommer få mina pengar tillbaka. Blir ett annat märke. 

Har någon något tips? Bifoga gärna någon länk. 

 

Redigerad av Soolo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Soolo säger:

Blir ett annat märke. 

Har någon något tips?

Apple :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Apple :) 

Var hittar man dessa batterier? Länk? 

Vill inte lämna in dator och betala 2000-3000kr

när dator är värd 4000

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

Jag har skrivit om ett batteriköp i tråden:

https://forum.macworld.se/topic/187502-air-13-mid-2012-i-behov-av-nytt-batteri-var-hittar-man-det-till-vettiga-pengar-2019/?tab=comments#comment-1946365

Nu, tre månader senare, ligger batteriet på 98,5% Datorn används 24/7. Jag är fortfarande nöjd med köpet på MTP https://www.mytrendyphone.se/shop/frontpage.html  Du får söka rätt batteri för just din modell. Det är iallafall ett konkret tips, så du förhoppningsvis slipper famla helt i blindo, vilket är det normala vid "piratköp". 

Apples "original" är ju bara chipset som sitter på batteriet (plus priset då, såklart) Apple tillverkar inga batterier. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Djefla forum med skitredigering! Varför i hela hälsingland blir texten överstruken?!? :o 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, nowitch säger:

Jag har skrivit om ett batteriköp i tråden:

https://forum.macworld.se/topic/187502-air-13-mid-2012-i-behov-av-nytt-batteri-var-hittar-man-det-till-vettiga-pengar-2019/?tab=comments#comment-1946365

Nu, tre månader senare, ligger batteriet på 98,5% Datorn används 24/7. Jag är fortfarande nöjd med köpet på MTP https://www.mytrendyphone.se/shop/frontpage.html  Du får söka rätt batteri för just din modell. Det är iallafall ett konkret tips, så du förhoppningsvis slipper famla helt i blindo, vilket är det normala vid "piratköp". 

Apples "original" är ju bara chipset som sitter på batteriet (plus priset då, såklart) Apple tillverkar inga batterier. 

Du hade tur med just ditt batteri, glädjande, men vilket batteri man får nästa gång från Mytrendyphone står skrivet i stjärnorna. Det kan ju, med tanke på priset, vara lockande att känna förtroende för en säljare när man har gjort ett lyckat köp. Man vill gärna hitta både billigt och bra. Men det säger just ingenting om nästa köp. Visst kan man ändå chansa, men det är just en sådan; en chansning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

Ja ja, självklarheter... och inte tredje och fjärde etc heller. Risken man tar är några stunder pyssel med ett ev returförfarande. Kan vara värt ett par tusenlappar, men visst, där är vi olika djärva spelare. Visst, jag har haft "tur", vilket iofs inte säger något om att risken för otur skulle öka för alla kommande köp. Den diskussionen avstår jag helst att ge mej in i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det funnes självklarheter i sådant här hade jag inte behövt göra tiotusentals inlägg i detta forum angående datorsupport och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Djefla forum med skitredigering! Varför i hela hälsingland blir texten överstruken?!? :o 

Har sett det några gånger senaste veckan. :( 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, nowitch säger:

Apples "original" är ju bara chipset som sitter på batteriet (plus priset då, såklart) Apple tillverkar inga batterier. 

Exempelvis så tillverkar Apple inga telefoner heller. De sätter sitt namn på telefoner som tillverkas av Foxconn.

 

Edit: Och så blev texten genomstruken och jag kan inte få bort det. :( 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Exempelvis så tillverkar Apple inga telefoner heller. De sätter sitt namn på telefoner som tillverkas av Foxconn.

 

Edit: Och så blev texten genomstruken och jag kan inte få bort det. :( 

Jag gissar att detta är boven: 

 

24B08A45-A479-45A6-82CB-C289FF358609.jpeg.8e681558fbe256d4fe38b6b9f8bf83b5.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-07 på 11:56, nowitch säger:

Ett nytt batteri behöver kalibreras enligt en bestämd procedur, efter monteringen i datorn. Det kan vara det som är felet (fast enligt din beskrivning låter det rätt mycket som att du råkat få tag på skräp). Kör kalibrering och berätta sen hur det blev. Det är alltså inte Apples eget kalibreringsprogram du ska använda, utan ett som är beskrivet på t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=aQLov6ZaE9I

 

Testar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Felet är i namnet. Kontakta idalin

och få namnet justerat,

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr var det Andreas. Nu vet jag inte. Antingen felix eller idalin.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Detta var en intressant bug, bra att ni upptäckte den, och även vad det var som orsakade den. Tack! :)

Jag skickade en buggrapport till Invision om detta och har nu justerat användarnamnet till @no(s)witch istället. Jag hoppas det är okej för dig?
 

27 minuter sedan, Alix säger:
29 minuter sedan, Axelman säger:

Felet är i namnet. Kontakta admin och få namnet justerat,

Okej. @felix-d, antar jag?

 


Testat klistra in ett nytt citat här:
 

10 timmar sedan, no(s)witch säger:

Ja ja, självklarheter... och inte tredje...


 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tillbaka till ämnet!

Jag har pratat med en apple-reparatör, han nämnde att det finns dåligt med reservdelar till äldre Macbook pro, nya finns inte på lager hos Apple. Verkar vara svårt att hitta originalbatterier i Sverige.

Han tipsade att kontrollera batteriet genom starta utan batterier, fungerar datorn är det batteriet! som är kasst.

Datorn funkar perfekt! Så nu är det helt klart, batteriet är paj!

Nu återstår frågan, vilket batteri ska man köpa?

Är det någon som förslår ett original batteri ändå så skicka en länk!

 

Redigerad av Soolo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det framgått vilken model av MBP du har. Kolla med Apple direkt, chatta eller ring, www.apple.se det brukar ge svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...