Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Räcker 256 GB SSD


BjornS
 Share

Rekommendera Poster

Innan jag trycker på köpknappen för en ny iMac.

Räcker 256 GB SSD?

Alla bilder mm har jag på olika externa diskar så det är bara själva systemet och program som ska lagras på disken.

 

Tacksam för råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till, är fusion drive helt förkastligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, BjornS säger:

Innan jag trycker på köpknappen för en ny iMac.

Räcker 256 GB SSD?

Alla bilder mm har jag på olika externa diskar så det är bara själva systemet och program som ska lagras på disken.

 

Tacksam för råd.

Det räcker gott.

 

3 minuter sedan, BjornS säger:

En fråga till, är fusion drive helt förkastligt?

Ja, om du väljer 1 TB, då får du bara 32 GB SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Det räcker gott.

 

Ja, om du väljer 1 TB, då får du bara 32 GB SSD.

Litar på dig @Alix

Har beställt följande

 

Skärmavbild 2019-05-04 kl. 11.27.30.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
14 minuter sedan, BjornS säger:

Litar på dig @Alix

Har beställt följande

 

Skärmavbild 2019-05-04 kl. 11.27.30.png

Hade dock puttat i 16GB RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Hade dock puttat i 16GB RAM

Tänker göra det själv i efterhand.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, BjornS säger:

Litar på dig @Alix

Har beställt följande

 

Spoiler

Skärmavbild 2019-05-04 kl. 11.27.30.png

 

Trevligt! Du blir säkert nöjd.

 

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Hade dock puttat i 16GB RAM

Eller ännu mer, men det blir avsevärt billigare att göra själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, BjornS säger:

En fråga till, är fusion drive helt förkastligt?

Tycker inte jag som vet hur fiffiga algoritmerna är. Den lilla SSD-delen fungerar som en stor cache. Faktiskt så att jag kan tänka mig att välja det alternativet om jag kan hitta den till Mac mini. 

 

Tänker dessutom göra som killarna här föreslår, trycka i 16GB RAM. Det räcker.  :nerd:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 256 Gb SSD i min Macbook, och nu börjar den bli full... 
Men jag ska lägga över en del till arkiv-hårddiskar. Jag har jobbat med en hel del utrymmeskrävande projekt under en tid, som har tagit mycket plats. 

Jag skulle helt klart välja Fusion på en stationär, då får man ju maximal HD kapacitet för lagring och ändå snabbare än en HD som jag inte tyckte var så långsam... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Raphael säger:

... Jag skulle helt klart välja Fusion på en stationär, då får man ju maximal HD kapacitet för lagring och ändå snabbare än en HD som jag inte tyckte var så långsam... 

Det skulle inte jag ha gjort. Eftersom den just är stationär är det enkelt att ansluta externa hårddiskar. Dessutom slipper man problemet med att byta snurrhårddisk och att återskapa Fusion drive. Den dagen kommer, förr eller senare. Jag skulle valt en snabb SSD, inte för stor, och sedan kompletterat med extern lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Måste" ha 1 TB. 

 

Skärmavbild 2019-05-04 kl. 19.24.48.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du köpa supersnabba externa SSD som denna nyligen testade Samsung X5. https://www.sweclockers.com/testpilot/27421-testpilot-samsung-x5-thunderbolt-ssd-lagring-snabbare-an-blixten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, cokeman säger:

Annars kan du köpa supersnabba externa SSD som denna nyligen testade Samsung X5. https://www.sweclockers.com/testpilot/27421-testpilot-samsung-x5-thunderbolt-ssd-lagring-snabbare-an-blixten

Definitivt intressant med ett Schlamsång :hihihi: ganska duktiga.
Bara 500GB med ett anständigt pris på 2500 spänn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-04 på 17:26, Alix säger:

Det skulle inte jag ha gjort. Eftersom den just är stationär är det enkelt att ansluta externa hårddiskar. Dessutom slipper man problemet med att byta snurrhårddisk och att återskapa Fusion drive. Den dagen kommer, förr eller senare. Jag skulle valt en snabb SSD, inte för stor, och sedan kompletterat med extern lagring.


Men köper man verkligen en iMac - en "allt-i-ett" för att ansluta en massa externa hårddiskar? Jag tror att köparna för en iMac uppskattar att de har så mycket som möjligt i en enhet och därmed ett rent skrivbord, det är själva grejjen med produkten. :) Annars kan man ju köpa en Mac Mini och hänga på en massa prylar... Eller en Mac Pro om man har behov av mer prestanda. Imac är ju valet för den som önskar så lite prylar på skrivbordet som möjligt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Raphael säger:

Men köper man verkligen en iMac - en "allt-i-ett" för att ansluta en massa externa hårddiskar? Jag tror att köparna för en iMac uppskattar att de har så mycket som möjligt i en enhet och därmed ett rent skrivbord, det är själva grejjen med produkten. :) Annars kan man ju köpa en Mac Mini och hänga på en massa prylar... Eller en Mac Pro om man har behov av mer prestanda. Imac är ju valet för den som önskar så lite prylar på skrivbordet som möjligt. 

Nej, kanske inte, det är ju främst en designdator. Väldigt många har en snygg Imac med kass snurrhårddisk, för den syns inte ens. Sedan skriver de här om hur uselt den presterar. Fast jag skrev hur jag skulle ha gjort. Man kan gömma undan hårddiskarna och dra en diskret TB-sladd. Det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2019-05-04 på 21:35, cokeman säger:

Annars kan du köpa supersnabba externa SSD som denna nyligen testade Samsung X5. https://www.sweclockers.com/testpilot/27421-testpilot-samsung-x5-thunderbolt-ssd-lagring-snabbare-an-blixten

Det är väl bättre att skaffa en intern SSD och sätta i, eller låta en firma göra det åt en, minns inte namnet på firman nu jag gjorde en förfrågan till, men de skulle ha runt 1000kr för jobbet, då ingår även kloning av den interna mekaniska disken till SSD’n, och de lämnade garanti på alltihop. 

 

Om man inte har så mycket pengar som jag tex, så fick lösningen bli denna externa disk som jag är supernöjd med till ett vettigt pris. Det blev som en helt ny dator som fungerar utmärkt med tyngre krävande applikationer. 

 

Tycker att det är förövrigt lite hysteri här på forumet från vissa medlemmar vad gäller uppgraderingar, det ska vara de dyraste och snabbaste komponenterna, och frågan är om dessa medlemmar själva ens har behovet av detta?

Jag vet många som köper det absolut senaste och dyraste vad gäller både datorer och telefoner, men använder bara dessa till surf, ordbehandling och sociala medier. 

Slöseri med pengar. 

 

 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Det är väl bättre att skaffa en intern SSD och sätta i, eller låta en firma göra det åt en, minns inte namnet på firman nu jag gjorde en förfrågan till, men de skulle ha runt 1000kr för jobbet, då ingår även kloning av den interna mekaniska disken till SSD’n, och de lämnade garanti på alltihop. 

 

Om man inte har så mycket pengar som jag tex, så fick lösningen bli denna externa disk som jag är supernöjd med till ett vettigt pris. Det blev som en helt ny dator som fungerar utmärkt med tyngre krävande applikationer. 

 

Tycker att det är förövrigt lite hysteri här på forumet från vissa medlemmar vad gäller uppgraderingar, det ska vara de dyraste och snabbaste komponenterna, och frågan är om dessa medlemmar själva ens har behovet av detta?

Jag vet många som köper det absolut senaste och dyraste vad gäller både datorer och telefoner, men använder bara dessa till surf, ordbehandling och sociala medier. 

Slöseri med pengar. 

Om man strikt talat ska utgå från faktiska behov behöver ingen ens ha en mac! Ytterst få har ett tvingande professionellt behov. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Om man strikt talat ska utgå från faktiska behov behöver ingen ens ha en mac! Ytterst få har ett tvingande professionellt behov. :byrakrat:

Jag har faktiska behov med att redigera bilder på professionellt sätt för att sedan skriva ut, alternativt ladda upp bilder till någon fotosida och de skickar mig sedan de redigerade bilderna. Sedan videoredigering, bränna filmer på DVD och ge till anhöriga, eller skicka filmerna, filmklippen digitalt. Sedan Musik, orkar inte räkna upp allt. 

Så för min del är det jag nämnde ovan ett behov jag har. Ett faktiskt behov samt ett intresse som ger mig livskvalité och bättre mående, men det betyder inte att jag måste ha den senaste och dyraste hårdvaran, och jag tycker det är smidigare att använda Mac OS än Windows. 

 

Vad gäller tvingande professionellt behov så är det i princip plattformsoberoende och berör väl mest dem som har ett arbete där det krävs hårdvara, mjukvara därefter. 

Så jag begriper inte varför du nämner ”tvingande behov”.   

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Tycker att det är förövrigt lite hysteri här på forumet från vissa medlemmar vad gäller uppgraderingar, det ska vara de dyraste och snabbaste komponenterna, och frågan är om dessa medlemmar själva ens har behovet av detta?

Jag vet många som köper det absolut senaste och dyraste vad gäller både datorer och telefoner, men använder bara dessa till surf, ordbehandling och sociala medier. 

Slöseri med pengar. 

Eftersom hårddisken är den svagaste länken i en dator tycker jag att man bör se till att inte falla i den fällan att man köper en ny Mac med en snurrdisk, vilket Apple borde ha fasat ut för länge sedan på samma sätt som de fasat ut en massa annan gammal teknik.

...

SSD är för många samma sak. Men idag finns det ett antal olika varianter som har olika hastigheter.  För många verkar en hårddisk vara en hårddisk och en SSD en SSD vilket inte stämmer. Det är ju surt då att köpa en dator för uppåt 20' lakan och mer och upptäcka att det inte går att uppgradera på ett enkelt och vettigt sätt om man ville ha mer sedan. Det är ren och skär konsumentupplysning. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har faktiska behov med att redigera bilder på professionellt sätt för att sedan skriva ut, alternativt ladda upp bilder till någon fotosida och de skickar mig sedan de redigerade bilderna. Sedan videoredigering, bränna filmer på DVD och ge till anhöriga, eller skicka filmerna, filmklippen digitalt. Sedan Musik, orkar inte räkna upp allt. 

Så för min del är det jag nämnde ovan ett behov jag har. Ett faktiskt behov samt ett intresse som ger mig livskvalité och bättre mående, men det betyder inte att jag måste ha den senaste och dyraste hårdvaran, och jag tycker det är smidigare att använda Mac OS än Windows. 

 

Vad gäller tvingande professionellt behov så är det i princip plattformsoberoende och berör väl mest dem som har ett arbete där det krävs hårdvara, mjukvara därefter. 

Så jag begriper inte varför du nämner ”tvingande behov”.   

Jag hävdar bestämt att alla klarar sig med något annat än en mac. De är ur det perspektivet onödigt dyra. Därmed också de uppgraderingar man kan eller bör göra. Eftersom en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, är det en koloss på lerfötter att hävda att vissa uppgraderingar är övermaga. Redan ägandet av en mac är det. Och har man skaffat en sådan får man stå sitt kast. Exempelvis böket med att byta hårddisk på den om det är en Imac (för vissa är även byte på en annan mac för krångligt).

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Jag hävdar bestämt att alla klarar sig med något annat än en mac. De är ur det perspektivet onödigt dyra. Därmed också de uppgraderingar man kan eller bör göra. Eftersom en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, är det en koloss på lerfötter att hävda att vissa uppgraderingar är övermaga. Redan ägandet av en mac är det. Och har man skaffat en sådan får man stå sitt kast. Exempelvis böket med att byta hårddisk på den om det är en Imac (för vissa är även byte på en annan mac för krångligt).

Instämmer, men då krävs en PC med Windows eller något annat OS, och allt krångel som det ställer till med drivrutiner, virus, sämre säkerhet, och en massa annat. Den stora fördelen är att det är mycket enklare att byta hårdvara. Är ju inte jättesvårt ens för en nybörjare att bygga ihop en hel PC. 

Jo det är som du säger, man får stå sitt kast, och för mig är iPhone och Mac det bästa som finns vad gäller telefoner och datorer. Jag har nästan bara köpt begagnat och uppgraderat det jag klarat av själv. Men jag kände mig lite lurad av Apple när jag köpte min nya mini 2016, jag tänkte att eftersom jag trots allt valde 8GB RAM, och den bättre iris grafiken så spelade det ingen roll att hårddisken var mekanisk, tog för givet att den åtminstone snurrade 7200 varv och 1TB lagring var för mig jättestort. Men sedan när jag började abonnera på Photoshop och Lightroom så upptäckte jag att något inte stod rätt till, det var knappt användbart. Läste sedan att min disk bara snurrade med 5400 varv, det framgick inte när jag köpte minin. Så ett byte till en billig extern SSD för mig gjorde underverk, jag kan använda Photoshop igen, iMovie osv och det är inga problem alls. Mina behov är täckta och jag slipper använda PC’n. Det enda jag har min PC till är för spel, knappt det nu ens då jag köpte grabbens PS4. 

Fördelen med Mac är också att man kan verkligen jobba med den det man vill göra istället för ett rörigt Windows med kass gränssnitt, strulande hårdvara, drivrutiner, antivirusprogram osv osv. 

Med Mac är det bara att typ relax and do what you want and don’t worry. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Alix säger:

Jag hävdar bestämt att alla klarar sig med något annat än en mac. De är ur det perspektivet onödigt dyra. Därmed också de uppgraderingar man kan eller bör göra. Eftersom en kedja inte är starkare än sin svagaste länk, är det en koloss på lerfötter att hävda att vissa uppgraderingar är övermaga. Redan ägandet av en mac är det. Och har man skaffat en sådan får man stå sitt kast. Exempelvis böket med att byta hårddisk på den om det är en Imac (för vissa är även byte på en annan mac för krångligt).

 

Med tanke på hur länge dom håller så är dom i mitt perspektiv billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Med tanke på hur länge dom håller så är dom i mitt perspektiv billiga.

Det finns många sätt att försvara sina köp av Appleprodukter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Det finns många sätt att försvara sina köp av Appleprodukter. 

 

Jag har ägt dyra bärbara av HP, Dell som inte alls höll lika länge som dom MacBooks jag ägt. Jag köpte en vit MacBook till min fru och den höll i 8 år. Den MacBook jag har nu är 5år. Jag har en Mac Mini som är 8år. Jag har en MacBook Air som är 6år

Så om du tycker det är dyrt får du väl göra det.

 

Jo jag hade en HP x1007 EU som kostade 28000:- men det var med skärm,dockningstation och skrivare som höll 6år.

Men den är undantaget av alla bärbara jag haft av annat märke än Apple

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...