Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gmail från "Anteckningar" i iPhone 8 försvinner!?


SvenBörje
 Share

Rekommendera Poster

SvenBörje

Försöker mejla från "Anteckningar" i min iPhone 8 till min gmail-adress, för att kunna öppna och skriva ut det från min iMac. 

Markerar det jag vill skriva ut i "Anteckningar", klickar på mejl-ikonen, skriver in min gmail-adress och skickar. Det går iväg, låter det som, med ett swosch!

Sedan är det puts väck! Finns inte i inkorgen på macen, eller i "skickat" på iPhonen! Har testat både från det som ligger på iCloud och i iPhonen.

Är det någon som kan förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen aning, för det fungerar för mig. 
Däremot har jag en undran, varför synkar du inte Anteckningar på iPhone med Anteckningar på Mac? Då behöver du inte mejla dem till dig själv, då finns de ju redan där i Macen. För att detta ska fungera så behöver du koppla upp Anteckningar, antingen mot iCloud eller GMail. Du behöver slå på Anteckningar i inställningarna för din mejl i både iPhone och Mac, så kommer den synka. 




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SvenBörje

Tack för svaret Raphael!

För att öppna Anteckningar på macen var jag tvungen att skapa ett nytt icloud-mailkonto och när jag gjort det krävdes ett lösenord för ett anteckningar som jag inte har en aning om vad det är . Har provat alla jag har. så jag stänger ned igen. Var mest intresserad av att veta var de redan skickade mejlen hamnade.

Tack i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, SvenBörje säger:

Tack för svaret Raphael!

För att öppna Anteckningar på macen var jag tvungen att skapa ett nytt icloud-mailkonto och när jag gjort det krävdes ett lösenord för ett anteckningar som jag inte har en aning om vad det är . Har provat alla jag har. så jag stänger ned igen. Var mest intresserad av att veta var de redan skickade mejlen hamnade.

Tack i alla fall!

 

Du ska inte skapa ett nytt utan använda det du använder på telefonen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anteckningar använder samma mejlkonto och lösenord som ens mejl. Om man har ställt in det på iCloud så är det ens vanliga iCloud konto som man använder, men man kan också ställa in det för Gmail. Den synkar via mejltjänsten, så därför använder den precis samma uppgifter som ens mejl. Inget nytt konto behöver skapas, man använder det man redan har. Man bara bockar i det för de tjänster som tillhör mejlkontot. 

 

Här om hur du ställer in Anteckningar för iCloud. 

https://support.apple.com/sv-se/HT205773

 

Här om hur du ställer in Anteckningar (Notes) för Gmail. Principen är samma som för iCloud, men man klickar på Gmail kontot istället: 

https://sv.stealthsettings.com/cum-sincronizam-gmail-notes-pe-aplicatia-notes-din-ios-iphone-ipad-si-mac-os-x.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SvenBörje

Allt detta har jag gjort. Men när jag klickar på Anteckninar på macen så står det:

Anteckningar kan inte ansluta till Google-kontot"Gmail".

 Ange lösenordet för, och så står min gmail-adress. Och när jag gör det står det: Felaktigt lösenord. Har dock angett det lösenord som jag har uppskrivet och det finns inget alternativ som: "Glömt mitt lösenord".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom Gmail är Google och inte Apples, så är det inte så förvånande att Anteckningar inte har "glömt lösenord" för Gmail. Däremot finns "glömt lösenord" på Gmail hos Gmail. 
https://support.google.com/accounts/answer/7682439?hl=sv

Kommer du in på Gmail på webben med ditt lösenord som du har uppskrivet? Det kan vara ett sätt att testa att ditt lösenord verkligen fungerar. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SvenBörje

Ursäkta sent svar!

Jag har nu bytt lösenord och kan logga in på Anteckningar på mac:en och där är hela rasket: "iCloud", "Gmail", "På min Mac", men det är  helt rent, inga befintliga anteckningar  från min iPhone och det var ju det som skulle vara vitsen. Men jag lägger ner det hela nu. Det är inte så viktigt. Som jag skrev i början, det jag verkligen undrade över var, var hamnade anteckningarna som jag försökte mejla till mig själv . Hörde ju hur de gick iväg. Har nu testat tvärt om, mejlat från macens "Anteckningar" och det funkar. Konstigt!

Hur som helst, tack Raphael för ditt engagemang!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...