Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

High Sierra (var)?


OldMac
 Share

Rekommendera Poster

Går det fortfarande att få tag på High Sierra att ladda ned från någon säker källa (dvs, helst Apple)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Ja, testa detta: https://itunes.apple.com/us/app/macos-high-sierra/id1246284741?mt=12
Om inte det fungerar kan du ladda ned det via High Sierra Patcher tool: http://dosdude1.com/highsierra/

 

Tack, men de fungerar inte.

 

iTunes erbjuder bara en uppdatering av High Sierra. Den andra länken går till en ”High Sierra Patcher Tool for Unsupported Macs” (säker källa?) och kräver att man har installationsfilen för High Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, OldMac säger:

Tack, men de fungerar inte.

 

iTunes erbjuder bara en uppdatering av High Sierra. Den andra länken går till en ”High Sierra Patcher Tool for Unsupported Macs” (säker källa?) och kräver att man har installationsfilen för High Sierra.

Du har fått båda saker om bakfoten och har definitivt inte läst på ordentligt vad gäller alternativ 2. Men testa alternativ 1 igen. Om jag klickar på länken får jag upp detta i Chrome (som jag har som standardwebbläsare):

 

dump.thumb.png.22f08130d9eb64c1729da137c082ec5b.png

 

Välj att öppna i App Store. Sedan kommer du hit:

 

dump.thumb.jpg.85b1609229aee2028ecf192a25beeade.jpg

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 minut sedan, Alix säger:

Du har fått båda saker om bakfoten och har definitivt inte läst på ordentligt vad gäller alternativ 2. Men testa alternativ 1 igen. Om jag klickar på länken får jag upp detta i Chrome (som jag har som standardwebbläsare):

 

dump.thumb.png.22f08130d9eb64c1729da137c082ec5b.png

 

Välj att öppna i App Store.

 

Ja, Du tycks ha rätt (jag läste fel på filstorleken hos Apple). Tack!

Redigerad av OldMac
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Asch då... jag som föredrog att ha fel.

 

Det står hos iTunes att installationsfilen för High Sierra är på 4.80 GB.  Men filen som laddas ned är endast en uppdatering på 22.7 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, OldMac säger:

 

Asch då... jag som föredrog att ha fel.

 

Det står hos iTunes att installationsfilen för High Sierra är på 4.80 GB.  Men filen som laddas ned är endast en uppdatering på 22.7 MB.

Det är ingen uppdatering utan ett litet program som sedan sköter installationen av High Sierra (till önskat mål). Om du vill ladda ned hela installationsfilen separat är det alternativ 2 som gäller. Notera bilden nedan:

 

downloadMacOS.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Alix säger:

Det är ingen uppdatering utan ett litet program som sedan sköter installationen av High Sierra (till önskat mål). Om du vill ladda ned hela installationsfilen separat är det alternativ 2 som gäller. Notera bilden nedan:

 

downloadMacOS.png

 

Okay... Fast alternativ 2 tycker jag inte ser säkert ut (vill när allt kommer omkring ha filen direkt från Apple och utan några andra källor inblandade).

 

Tack för hjälpen i alla fall.

Redigerad av OldMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, OldMac säger:

Okay... Fast alternativ 2 tycker jag inte ser säkert ut (vill när allt kommer omkring ha filen direkt från Apple).

Du får filen direkt från Apple. Programmakaren har listat ut adressen till Apples server. Jag har använt detta verktyg utan problem (det finns för Sierra och Mojave också). Om du vill hålla koll på vart du kopplar upp dig kan du använda LuLu. Men om du vill vara helt 100 procent säker får du helt enkelt avstå. Dessa är de två sätt som står till buds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad syftet med din nedladdning men lite tips på vägen ändå:
Du kan välja tre olika alternativ vid uppstart när du ominstallerar din Mac från Internet.

- Den version din Mac levererades med.

- Den version som senast var installerad på din Mac.

- Den senaste versionen som din Mac har stöd för.

 

Läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läs här https://support.apple.com/sv-se/HT208969

Fungerande länk under punkt 4. Det går via App store, så du måste kunna logga in där, dvs enklast från en dator med något macOS som kommer in på AppStore och har äldre OS än High Sierra

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nämna till de senast postande att häromdagen spenderade jag ca trekvart i telefon med Apple, Sweden. Det var mycket bläddrande i manualer (från deras sida) och flera engagerade, men ingen lyckades producera en länk till en nedladdningsbar systemfil för High Sierra (vare sig via iTunes eller App Store). Det ser ut att finnas, men de nedladdningarna producerar bara uppdateringsfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-30 på 20:58, Alix säger:

Det är ingen uppdatering utan ett litet program som sedan sköter installationen av High Sierra (till önskat mål). ...

36 minuter sedan, OldMac säger:

Jag kan nämna till de senast postande att häromdagen spenderade jag ca trekvart i telefon med Apple, Sweden. Det var mycket bläddrande i manualer (från deras sida) och flera engagerade, men ingen lyckades producera en länk till en nedladdningsbar systemfil för High Sierra (vare sig via iTunes eller App Store). Det ser ut att finnas, men de nedladdningarna producerar bara uppdateringsfiler.

Jag skrev tidigare vad som händer, se ovan. Det är relativt nytt, så var det inte innan (High Sierra).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag skrev tidigare vad som händer...

 

Jo... Så jag gav upp och betalade istället en knapp femhundring till en auktoriserad Apple-verkstad för en boot-bar USB-sticka med High Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, OldMac säger:

Jo... Så jag gav upp och betalade istället en knapp femhundring till en auktoriserad Apple-verkstad för en boot-bar USB-sticka med High Sierra.

Bra. Eftersom du är mån om säkerheten var detta din enda möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte läst och följt det jag skrev den 1 maj. Under punkt 4, följ länk till App store, ladda ner High Sierra, 5,22 GB laddas snällt ner. Eftersom jag kör Mojave säger den sedan att jag inte kan installera HS. Då avslutar jag där och går  ur App store.

De nedladdade 5,22 GB ligger då i Program-mappen som "Installera macOS High Sierra" , den filen kan du använda till att göra en bootbar USB-sticka,  t ex genom kommando i Terminalen.

Beskrivning för att få HS installationsfil till Programmappen:

https://www.tekrevue.com/tip/download-high-sierra-mojave/

beskrivning för att göra en bootbar USB: https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Jag har provat det nu och resultatet är en bootbar USB.

Du har redan fått det att fungera genom att köpa en version men för andra som hittar tråden kan det vara bra att veta hur man kan göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, sefr säger:

Då har du inte läst och följt det jag skrev den 1 maj. Under punkt 4, följ länk till App store, ladda ner High Sierra, 5,22 GB laddas snällt ner. Eftersom jag kör Mojave säger den sedan att jag inte kan installera HS. Då avslutar jag där och går  ur App store.

De nedladdade 5,22 GB ligger då i Program-mappen som "Installera macOS High Sierra" , den filen kan du använda till att göra en bootbar USB-sticka,  t ex genom kommando i Terminalen.

Beskrivning för att få HS installationsfil till Programmappen:

https://www.tekrevue.com/tip/download-high-sierra-mojave/

beskrivning för att göra en bootbar USB: https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Jag har provat det nu och resultatet är en bootbar USB.

Du har redan fått det att fungera genom att köpa en version men för andra som hittar tråden kan det vara bra att veta hur man kan göra.

Jag har High Sierra och då uppför sig App Store på annat sätt. Ett litet program laddas ned för vidare installation, inte hela filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
33 minuter sedan, sefr säger:

Då har du inte läst och följt det jag skrev den 1 maj. Under punkt 4, följ länk till App store, ladda ner High Sierra, 5,22 GB laddas snällt ner. Eftersom jag kör Mojave säger den sedan att jag inte kan installera HS. Då avslutar jag där och går  ur App store.

De nedladdade 5,22 GB ligger då i Program-mappen som "Installera macOS High Sierra" , den filen kan du använda till att göra en bootbar USB-sticka,  t ex genom kommando i Terminalen.

Beskrivning för att få HS installationsfil till Programmappen:

https://www.tekrevue.com/tip/download-high-sierra-mojave/

beskrivning för att göra en bootbar USB: https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Jag har provat det nu och resultatet är en bootbar USB.

Du har redan fått det att fungera genom att köpa en version men för andra som hittar tråden kan det vara bra att veta hur man kan göra.

 

 

Ja, det är som sagt fixat. Men jag såg tidigare rådet i länken som Du bifogar (tekrevue). Kruxet var att jag kunde inte ta mig till den engelskspråkiga (amerikanska?) sidan utan mitt svenska iTunes tog över - och på den svenskspråkiga sidan jag kom till fanns inte någon motsvarighet till knappen ”Get” som ska leda till den fulla installationsfilen.

Redigerad av OldMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..knappen "Get":    På svenska High Sierra App Store ligger knappen till vänster, är blå och heter "Hämta"

trycker man på den används länken: https://itunes.apple.com/se/app/macos-high-sierra/id1246284741?mt=12

i Mojave Appstore sitter knappen till höger, blå och heter "hämta". Det var den jag använde för att göra en bootbar usb. På min andra dator med High Sierra laddade jag ner en installation av High Sierra till en extern disk, blev en mapp med 5,21 GB. 

Så på din fråga överst i tråden: Går det att få High Sierra från Apple? Så är svaret ja.

Svenska räcker.

För att ladda ner från Apple behöver man en mac-dator med App Store, du har inte beskrivit vilket macOS din nedladdnings-dator har eller om datorn  som ska ha programmet saknar internet..

HS_AS.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, sefr säger:

..knappen..

fick texten Öppna när nedladdningen påbörjats (ser jag nu när jag kontrolläste mitt inlägg och bild)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, sefr säger:

För att ladda ner från Apple behöver man en mac-dator med App Store, du har inte beskrivit vilket macOS din nedladdnings-dator har eller om datorn  som ska ha programmet saknar internet..

HS_AS.png

 

Jag använde en dator med High Sierra. Och då fick jag endast en uppdateringsfil (prövade även Din länk till iTunes). Så kanske att utgångspunkten måste vara en dator med Mojave?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, OldMac säger:

 

Jag använde en dator med High Sierra. Och då fick jag endast en uppdateringsfil ...

när du använde din uppdateringsfil, var valde du att spara nedladdningen? extern hårddisk eller usb? jag tror att om du bara laddar ner i din fungerande High Sierra-maskin så känner nedladdningen av att du har det aktuella macOS och ger dig bara uppdatering.  Om du däremot har valt en annan måldisk får du fulla versionen.  Det hade du också fått om du haft en macOS version äldre än High Sierra.

Nåväl, du har skaffat en fungerande version, bra så.

För att eventuellt slippa svårigheter liknande dina så brukar jag spara installationsfilen för nytt macOS, samt göra en bootbar usb.  Om jag behöver nedgradera eller saknar internet så kan jag använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...