Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Räcker din ssd inte till? Så maxar du lagringen i din Mac


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, mikaellq säger:

Du uppfattar det så därför att du inte förstår att det är det allra bästa och snabbaste i dagens Mac-datorer + molnet. Fiffiga algoritmer fixar så att det funkar smidigt.

Molnet hjälper inte datorn att starta snabbare, program att öppna, spara, stänga snabbare. Filöverföringen går inte fortare än hårddisken kan. Mekanisk disk hanterar cachefiler i slowmotion. Även den minsta SSD-n gör underverk. Den mekaniska diskens tid är nästan över till annat än för rejäl lagring som inte är fartberoende.

...

Tillverkarna av SSD släpper budget-SSD till höger och vänster. De är så lågt i pris att jag inte kan se varför Apple fasar ut segsnurran för gott.

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Axelman säger:

Molnet hjälper inte datorn att starta snabbare, program att öppna, spara, stänga snabbare. Filöverföringen går inte fortare än hårddisken kan. Mekanisk disk hanterar cachefiler i slowmotion. Även den minsta SSD-n gör underverk. Den mekaniska diskens tid är nästan över till annat än för rejäl lagring som inte är fartberoende.

...

Tillverkarna av SSD släpper budget-SSD till höger och vänster. De är så lågt i pris att jag inte kan se varför Apple fasar ut segsnurran för gott.

Ja så är det. Algoritmer är metoder för att lösa mjukvaruproblem på ett sätt som är vetenskapligt bevisat att det fungerar. Våra datorer är nerlusade med sådant fiffigt. Det är därför jag känner mig trygg med att 256GB kommer att räcka väldigt långt med det mesta av sådant datorn eller jag inte använder iallafall uppe i molnet.

Segsnurran kan gott pensioneras nu ja. :hihihi:
Hade det funnits möjlighet till att trycka i två diskar i Mac Minin så hade det blivit en 256GB VANSINNIGT snabb för systemet och en snorbillig SSD på kanske 2TB för de stora filerna och annat mindre använt.

Men föresten, nu när jag inte tänker köpa en bärbar nästa gång, varför inte koppla en 2 eller 4TB via Thunderbolt 3 (USB-C) för VANSINNIGT snabb extern hårddisk också? :nerd:

 

 

macmini.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, mikaellq säger:


Men föresten, nu när jag inte tänker köpa en bärbar nästa gång, varför inte koppla en 2 eller 4TB via Thunderbolt 3 (USB-C) för VANSINNIGT snabb extern hårddisk också? :nerd:

 

Om du ska nyttja den fulla farten i TB 3 eller USB C är de externa SSD-diskarna ruggigt dyra. Vilket gör att det är billigare att välja en intern SSD med rejält utrymme från början. Det känns som om vi inte riktigt talar samma språk. De nya Macarna har Flashbaserade PCIe-diskar som kör 2-2,500 MB/s. Det är fem gånger snabbare än vanliga SATA-SSD. Som är fem gånger snabbare än mekanisk snurra. USC C gör ju inte att de två sista går snabbare än i USB 3. Eller hur menar du? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Axelman säger:

Om du ska nyttja den fulla farten i TB 3 eller USB C är de externa SSD-diskarna ruggigt dyra. Vilket gör att det är billigare att välja en intern SSD med rejält utrymme från början. Det känns som om vi inte riktigt talar samma språk. De nya Macarna har Flashbaserade PCIe-diskar som kör 2-2,500 MB/s. Det är fem gånger snabbare än vanliga SATA-SSD. Som är fem gånger snabbare än mekanisk snurra. USC C gör ju inte att de två sista går snabbare än i USB 3. Eller hur menar du? :huh:

Jag ifrågasätter inget och konstaterar även jag att farten KOSTAR men spånar mest över hur jag ska lösa ett framtida lagringsproblem, en framtid som strax är här.

Sannolikt kommer jag att snåla med den externa som egentligen inte behöver det allra snabbaste som systemet gör. Men jag tänker gräva i detta, leta rätt på bästa deal, lita på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Därför som jag tjatar. Kanske någon inser det. Jag försvara inte Apple. "Snurrdisk" idag är koko i kolan.

:utskallning:

 

Nice, när prisskillnaden mellan snurr-disk och SSD är bara ett par hundralappar hos normala ÅF så är det svårt att motivera Apples gnidighet när de kräver 2200 kr för en futtig 256 GB disk och framförallt när de har snurr-diskar som default i deras mest populära konsumentdator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

Du uppfattar det så därför att du inte förstår att det är det allra bästa och snabbaste i dagens Mac-datorer + molnet. Fiffiga algoritmer fixar så att det funkar smidigt.

 

Du vet inte vad du pratar om. 

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Erik1900 säger:

 

Nice, när prisskillnaden mellan snurr-disk och SSD är bara ett par hundralappar hos normala ÅF så är det svårt att motivera Apples gnidighet när de kräver 2200 kr för en futtig 256 GB disk

Nu blandar du äpplen och päron. De diskar som sitter i nya Macar är något helt annat än de du köper över disk. De är highend PCIe-baserade diskar som läser och skriver i ca 2-2,500 MB/s. Köp en sådan hos din ÅF så upptäcker du att sådana kostar mycket mer än vanliga SSD.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Erik1900 säger:

 

Nice, när prisskillnaden mellan snurr-disk och SSD är bara ett par hundralappar hos normala ÅF så är det svårt att motivera Apples gnidighet när de kräver 2200 kr för en futtig 256 GB disk och framförallt när de har snurr-diskar som default i deras mest populära konsumentdator.

 

 

 

Jasså...kan du ge ett exempel på prisskillnaden mellan en traditionell snurr-disk och dom PCIe diskarna som sitter i senaste MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

Om du ska nyttja den fulla farten i TB 3 eller USB C är de externa SSD-diskarna ruggigt dyra. Vilket gör att det är billigare att välja en intern SSD med rejält utrymme från början. Det känns som om vi inte riktigt talar samma språk. De nya Macarna har Flashbaserade PCIe-diskar som kör 2-2,500 MB/s. Det är fem gånger snabbare än vanliga SATA-SSD. Som är fem gånger snabbare än mekanisk snurra. USC C gör ju inte att de två sista går snabbare än i USB 3. Eller hur menar du? :huh:

Ruggigt dyra? Jag köpte min externa Samsung T5, 500GB för en tusenlapp som gav en enorm prestandaökning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Ruggigt dyra? Jag köpte min externa Samsung T5, 500GB för en tusenlapp som gav en enorm prestandaökning. 

Är den TB 3 eller USB-C? Nä, du har UBS 3. Jätteskillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 minuter sedan, iMarc säger:

Ruggigt dyra? Jag köpte min externa Samsung T5, 500GB för en tusenlapp som gav en enorm prestandaökning. 

Den klarar max 500 MB/s som alla andra SATA-SSD. Nu tar jag det bara en gång till:

De nya Macarna har PCIe-baserade Flashdiskar som klarar 2-2,500 MB/S. Alltså fem gånger snabbare än den du köpte. Därför är de också dyrare. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Är den TB 3 eller USB-C? Nä, du har UBS 3. Jätteskillnad.

Jo men datorn är nu användbar vad gäller iMovie, Photoshop etc. Innan var det så segt så man nästan avled. 

1 minut sedan, Axelman säger:

Den klarar max 500 MB/s som alla andra SATA-SSD. Nu tar jag det bara en gång till:

De nya Macarna har PCIe-baserade Flashdiskar som klarar 2-2,500 MB/S. Alltså fem gånger snabbare än den du köpte. De är också dyrare. 

För mig räcker den hastigheten gott och väl. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Jo men datorn är nu användbar vad gäller iMovie, Photoshop etc. Innan var det så segt så man nästan avled. ...

Javisst. Jag missuppfattade nog konversationen mellan dig och Axelman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Jo men datorn är nu användbar vad gäller iMovie, Photoshop etc. Innan var det så segt så man nästan avled. 

För mig räcker den hastigheten gott och väl. 

 

Nu var det inte frågan om det duger utan du jämför äpplen och päron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Nu var det inte frågan om det duger utan du jämför äpplen och päron

Jo, men att snabba bra externa diskar är ruggigt dyra var det jag reagerade på då jag inte tycker det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Jo, men att snabba bra externa diskar är ruggigt dyra var det jag reagerade på då jag inte tycker det. 

 

Du fattar inte. Ta och läs vad Axelman verkligen skriver. 

Det du har köpt är inte det han pratat om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...