Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Räcker din ssd inte till? Så maxar du lagringen i din Mac


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
3655806653.jpg
Ssd:er är bra på mycket, både snabba och tåliga. Men tyvärr är de dyra, och det gör det lätt att vara (lite för) snål med lagringen när vi köper ny dator. Här följer några smarta tips för dig som ser utrymmet tryta i din Mac.9DIkuE_0vXk

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det är en sak man INTE skall snåla med vid inköp - lagringutrymmet på hårddisken.

 

Köp större än vad du tror att du behöver, 128Gb är ju bara dumheter att det ens finns som alternativ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

128 GB

-20 GB för OS X och en drös program

-20 GB för du ska inte tokfylla hårddisken.

=ca 90 GB disponibelt utrymme

 

256 GB

-20 GB för OS X och en drös program

-20 GB för du ska inte tokfylla hårddisken.

=ca 210 GB disponibelt utrymme

 

512 GB

-20 GB för OS X och en drös program

-20 GB för du ska inte tokfylla hårddisken.

=ca 470 GB disponibelt utrymme

 

Summering:

Allt under 512 GB är bara dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har en avvikande uppfattning. Mina döttrar och min son har haft olika macar med max 120 eller 128 GB. De tillhör den nya generation som inte sparar filer. De strömmar allting. Så de har inte utnyttjat ens hälften av utrymmet. Så jag är av uppfattningen att det är bra att det finns alternativ. Däremot tycker jag att det är skandalöst att Apple fortfarande säljer datorer med snurrhårddisk. Oavsett dess lagringskapacitet...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som knappt framgår av artikeln är att Apple stoppar in VANSINNIGT snabba ssd-hårddiskar i alla nya Macar. De är ca fem gånger snabbare än vanliga SSD. Vilket gör att de är dyra. Men varför köpa en riktigt bra Mac och sedan koppla till en slö hårddisk för att man snålade i första steget? Att ansluta en nästan lika snabb TB3-hårddisk sen blir ännu dyrare.

 

Summering:

Bit i det sura Äpplet :whistling: och köp rätt från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Axelman säger:

128 GB

-20 GB för OS X och en drös program

-20 GB för du ska inte tokfylla hårddisken.

=ca 90 GB disponibelt utrymme

 

256 GB

-20 GB för OS X och en drös program

-20 GB för du ska inte tokfylla hårddisken.

=ca 210 GB disponibelt utrymme

 

512 GB

-20 GB för OS X och en drös program

-20 GB för du ska inte tokfylla hårddisken.

=ca 470 GB disponibelt utrymme

 

Summering:

Allt under 512 GB är bara dumt.

 

Absolut inte. 256GB räcker för dom flesta vanliga användarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Absolut inte. 256GB räcker för dom flesta vanliga användarna.

 

Jag har 200 GB fyllda på min 512 GB SSD i min iMac. Det hade varit väldigt trist om jag hade haft en hårddisk på bara 256 GB. Jag lär inte vara ensam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Jag har 200 GB fyllda på min 512 GB SSD i min iMac. Det hade varit väldigt trist om jag hade haft en hårddisk på bara 256 GB. Jag lär inte vara ensam.

 

Du är inte normen för alla användare utan alla har olika användningsmönster.

Jag har ett bildbibliotek på 90GB men eftersom jag valt optimera upptar det inte många GB.

Jag har mitt iTunes bibliotek i iCloud musikbibliotek så det upptar heller inte många GB.

Så att kategoriskt säga att allt under 512GB är dumt är.....dumt ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Du är inte normen för alla användare utan alla har olika användningsmönster.

Jag har ett bildbibliotek på 90GB men eftersom jag valt optimera upptar det inte många GB.

Jag har mitt iTunes bibliotek i iCloud musikbibliotek så det upptar heller inte många GB.

Så att kategoriskt säga att allt under 512GB är dumt är.....dumt ?

Jag skriver inte det för att vara norm. Jag skriver det för att få någon stackare att tänka till en gång till så han eller hon köper rätt storlek. Det är en ganska viktig parameter vid ett datorköp. Du är inte heller normen.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Jag skriver inte det för att vara norm. Jag skriver det för att få någon stackare att tänka till en gång till så han eller hon köper rätt storlek. Det är en ganska viktig parameter vid ett datorköp. Du är inte heller normen.... :)

 

Jag opponerar mig över din slutsats att allt under 512GB är dumt för det är inte sant. Beror helt på vad du använder datorn till.

Kan säga att mitt användningsmönster är närmare normen än vad många ni äldre som vill ha allting lokalt lagrat.

Nu för tiden så bryr sig inte många inte om att ha saker lokalt lagrat utan alltid ligger i molnet på olika sätt.

Jag skulle faktiskt klara mig med 128GB också ser jag nu när jag tittar vad jag har lagrat på datorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 512GB SSD i min iMac, men hade klarat mig med 128, eftersom jag har alla mina filer på min NAS. (Synology DS216)

 

behovet av internt lagringsminne varierar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klarar mig bra med 256GB i min macbook då jag har mina tyngre filer på externa SSD diskar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

256 GB räcker absolut för den interna disken.

Sen kan man skaffa hur stora externa diskar man vill och lagra mediafiler och annat man inte använder dagligdags på.

 

Har visserligen en SSD på 512 GB i min iMac..var väl på köphumör den dagen jag köpte datorn :-) 

 

Skärmavbild 2019-05-01 kl. 09.43.11.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag stryker flagg. "Allt under 512 GB är bara dumt"  får reduceras till "kan vara bra att ha". 

:P

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Ok. Jag stryker flagg. "Allt under 512 GB är bara dumt"  får reduceras till "kan vara bra att ha". 

:P

 

Jag skulle säga att "Allt över 256GB kan vara bra att ha" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Jag skulle säga att "Allt över 256GB kan vara bra att ha" ?

Nä. Nån ordning får det vara.

:whistling:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Postad (redigerade)

~500 GB är min minimumgräns. Tycker inte jag har särskilt mycket på datorn, men ändå blir det fullt. :D

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

~500 GB är min minimumgräns. Tycker inte jag har särskilt mycket på datorn, men ändå blir det fullt. :D

Du har fel!! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
15 minuter sedan, Axelman säger:

Du har fel!! :totaltgalen:

Tror du har rätt Axelman..:geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Pocahontas säger:

Tror du har rätt Axelman..:geros:

Jag var ironisk.... :whistling:... men säg inget till de andra. :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
27 minuter sedan, Axelman säger:

Jag var ironisk.... :whistling:... men säg inget till de andra. :tyst:

aha.:geros:

 

 

 

 

58444357_10216859019120846_4974835239995047936_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
‎2019‎-‎04‎-‎30 på 10:41, Axelman säger:

Vad som knappt framgår av artikeln är att Apple stoppar in VANSINNIGT snabba ssd-hårddiskar i alla nya Macar. De är ca fem gånger snabbare än vanliga SSD. Vilket gör att de är dyra. Men varför köpa en riktigt bra Mac och sedan koppla till en slö hårddisk för att man snålade i första steget? Att ansluta en nästan lika snabb TB3-hårddisk sen blir ännu dyrare.

 

Summering:

Bit i det sura Äpplet :whistling: och köp rätt från början.

 

Det spelar liksom ingen roll när instegsmodellerna av iMac har snurrdisk. Ytterst få vanliga användare förstår fördelen med att lägga till hela 2200 kr vid köpet för ett utrymme som är mindre (256 GB) än snurrdisken (1 TB).

Apples snikenhet går inte att försvara.

Redigerad av Erik1900
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
28 minuter sedan, Erik1900 säger:

 

Det spelar liksom ingen roll när instegsmodellerna av iMac har snurrdisk. Ytterst få vanliga användare förstår fördelen med att lägga till hela 2200 kr vid köpet för ett utrymme som är mindre (256 GB) än snurrdisken (1 TB).

Apples snikenhet går inte att försvara.

Därför som jag tjatar. Kanske någon inser det. Jag försvara inte Apple. "Snurrdisk" idag är koko i kolan.

:utskallning:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-01 på 09:47, Pocahontas säger:

256 GB räcker absolut för den interna disken.

Sen kan man skaffa hur stora externa diskar man vill och lagra mediafiler och annat man inte använder dagligdags på.

 

Har visserligen en SSD på 512 GB i min iMac..var väl på köphumör den dagen jag köpte datorn ?

 

Skärmavbild 2019-05-01 kl. 09.43.11.jpg

Exakt min tanke också. 1 terabyte-SSD i min nuvarande MacBook Pro var ett onödigt misstag därför att med molnet behövs inte mer än kanske 256GB intern disk + en stor extern kopplad till WiFi eller direkt till datorn.


Så Mac Minin 6-core i sitt grundutförande blir nog det jag kommer att köpa snart.

Kanske 16GB RAM ändå... :fundersam:

 

Crucial.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
39 minuter sedan, Erik1900 säger:

 

Det spelar liksom ingen roll när instegsmodellerna av iMac har snurrdisk. Ytterst få vanliga användare förstår fördelen med att lägga till hela 2200 kr vid köpet för ett utrymme som är mindre (256 GB) än snurrdisken (1 TB).

Apples snikenhet går inte att försvara.

Du uppfattar det så därför att du inte förstår att det är det allra bästa och snabbaste i dagens Mac-datorer + molnet. Fiffiga algoritmer fixar så att det funkar smidigt.

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...