Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljud till stereon från Playstation 4 Pro


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

Skulle vilja ha ut ljudet från min PS4 till stereon för bättre ljud. Stereon har några år på nacken likaså min TV. Vill i dagsläget inte lägga pengar på en HDMI-konverter utan en mer tillfällig lösning. Det jag kan göra är att ansluta en rca-splitter adapter i TVn’s hurlursuttag med rca-kabel som jag ansluter till AUX på stereon. Provat detta men får lågt ljud och brum i bakgrunden så den lösningen var inte bra. Alternativ två är att jag skaffar en optisk Toslink-kabel mellan PS4 och stereon. Har aldrig använt Toslink tidigare, ger det bra ljud och är en vettig lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är den ger bäst ljud av alla alternativ. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toslink har inget ljud i sig själv, den överför ju bara ljuspulser. Ljudkvaliteten beror ju dels på kvaliteten på de komponenter som kopplar mellan ljuspulser och elektriska signaler, och dels på vilken D/A omvandlare som man har. Olika D/A omvandlare låter olika. Själv har jag två olika D/A omvandlare, en Alchemist TS1D och så en Cambridge DAC Magic 100. Med Toslink så låter de olika, för de är ju olika enheter med olika D/A omvandlare. De låter båda bra, men på olika sätt. Alchemist låter mjukare och mer högupplöst, medan Cambridge har mer rytm och timing men också lite "hårdare i kanterna" skulle jag vilja säga. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toslink skickar väl signalen utan föregående bearbetning från PS4an? Vilket gör att signalen efter att ha landat i iMarcs förstärkare slipper hoppa mellan en massa hemmaskarvade kablar och hörlursuttag. Enda anledningen till att inte använda toslink är om förstärkarens DAC är helt totalt maximalt värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Toslink skickar väl signalen utan föregående bearbetning från PS4an? Vilket gör att signalen efter att ha landat i iMarcs förstärkare slipper hoppa mellan en massa hemmaskarvade kablar och hörlursuttag. Enda anledningen till att inte använda toslink är om förstärkarens DAC är helt totalt maximalt värdelös.

 

Precis...och med största sannolikhet är den inte dålig och absolut inte så dålig att ljudet skulle bli sämre än RCA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...