Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgifter: Apple kastar ut Skärmtid-alternativ från App Store


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
3665729317.jpg
Enligt en ny rapport har 11 av de 17 mest nedladdade alternativen till Apples egna funktion Skärmtid kastats ut från App Store. Nu svarar Apple på kritiken som uppstått.GxtbPzH8KQA

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förjävligt. 

 

PS Han före dig @Alix ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför får tredjepartsutvecklare inte använda ”mdm”? Hur kan det ”missbrukas”?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är kluven om detta då Apple vill värna om användarnas Integritet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Hummel säger:

Jag är kluven om detta då Apple vill värna om användarnas Integritet. 

 

Efter att ha läst detta så förstår jag Apples beslut.

 

https://www.macrumors.com/2019/04/27/schiller-screen-time-crackdown-mdm/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Varför får tredjepartsutvecklare inte använda ”mdm”? Hur kan det ”missbrukas”?

 

Vad jag förstår med MDM har du full kontroll på enheten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Efter att ha läst detta så förstår jag Apples beslut.

 

https://www.macrumors.com/2019/04/27/schiller-screen-time-crackdown-mdm/

Jag också.

 

16 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Vad jag förstår med MDM har du full kontroll på enheten. 

Jag tycker att det är oansvarigt av Apple att införa en sådan funktion som uppenbarligen kan missbrukas av vilken utvecklare som helst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag också.

 

Jag tycker att det är oansvarigt av Apple att införa en sådan funktion som uppenbarligen kan missbrukas av vilken utvecklare som helst. 

 

Funktionen är till för företag att kunna administrera många enheter samtidigt.

Hur Apple ska kunna styra vem som kan använda det blir svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Funktionen är till för företag att kunna administrera många enheter samtidigt.

Hur Apple ska kunna styra vem som kan använda det blir svårt.

Jo, jag läste samma artikel. Och av den kan man förstå att vem som helst kan använda mdm som det inte var tänkt. Apple ska naturligtvis kunna styra sådant från början. Annars är integritetsambitionen inte speciellt högt satt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jo, jag läste samma artikel. Och av den kan man förstå att vem som helst kan använda mdm som det inte var tänkt. Apple ska naturligtvis kunna styra sådant från början. Annars är integritetsambitionen inte speciellt högt satt. 

 

Hur skulle det lösas på för sätt egentligen? 

Det man måste tänka på är också att man får en fråga ifall appen får installera profilen som tillåter mdm.

Så det är ingenting som sker i bakgrunden utan användarens vetskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sparka ut dessa appar är väl enklaste lösningen. Vad jag inte förstår riktigt är varför tredjepartsappar behövs öht då det går alldeles utmärkt att begränsa barnets åtkomst till visst innehål i systemet.

 

Jag för min del har stängt av  Skärmtid och spar på några CPU-cykler på detta vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Hur skulle det lösas på för sätt egentligen? 

Det man måste tänka på är också att man får en fråga ifall appen får installera profilen som tillåter mdm.

Så det är ingenting som sker i bakgrunden utan användarens vetskap.

Hur det ska lösas har jag inga synpunkter på och är heller inget argument mot min invändning.

Men om man nu som användare måste tillåta detta förstår jag inte vad som är problemet.

Om folk godkänner detta ska inte Apple agera som deras förmyndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mikaellq säger:

Att sparka ut dessa appar är väl enklaste lösningen. Vad jag inte förstår riktigt är varför tredjepartsappar behövs öht då det går alldeles utmärkt att begränsa barnets åtkomst till visst innehål i systemet.

 

Jag för min del har stängt av  Skärmtid och spar på några CPU-cykler på detta vis.

 

Dessa appar kom före Apples Skärmtid

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-28 på 18:33, Alix säger:

Jo, jag läste samma artikel. Och av den kan man förstå att vem som helst kan använda mdm som det inte var tänkt. Apple ska naturligtvis kunna styra sådant från början. Annars är integritetsambitionen inte speciellt högt satt. 

Det bör gynna apputvecklingen om samtliga utvecklare får använda mdm i samtliga appar. Men Apple bör kunna se att det används och därmed se om det används på rätt sätt. Artikeln antyder att de, eventuellt efter en inledande naivitet, nu kontrollerar användandet.

2019-04-28 på 18:52, Alix säger:

Hur det ska lösas har jag inga synpunkter på och är heller inget argument mot min invändning.

Men om man nu som användare måste tillåta detta förstår jag inte vad som är problemet.

Om folk godkänner detta ska inte Apple agera som deras förmyndare.

Mdm är inte tänkt att användas på det sättet, det delar ut onödiga behörigheter. Lite samma sak som att låna ut sitt bankkort och kod. Jag antar att Apple skulle kunna ta fram någon annan funktion som bara ger de nödvändiga behörigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det bör gynna apputvecklingen om samtliga utvecklare får använda mdm i samtliga appar. Men Apple bör kunna se att det används och därmed se om det används på rätt sätt. Artikeln antyder att de, eventuellt efter en inledande naivitet, nu kontrollerar användandet.

Mdm är inte tänkt att användas på det sättet, det delar ut onödiga behörigheter. Lite samma sak som att låna ut sitt bankkort och kod. Jag antar att Apple skulle kunna ta fram någon annan funktion som bara ger de nödvändiga behörigheterna.

Sammanfattat kan man säga att Apple nu försöker rätta till sitt misstag, vilket gör att tredjepartsutvecklare hamnar i kläm, fast de senare får skylla sig själva. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Sammanfattat kan man säga att Apple nu försöker rätta till sitt misstag, vilket gör att tredjepartsutvecklare hamnar i kläm, fast de senare får skylla sig själva. :D 

Ungefär så. Man kan jämföra med vissa gamla bilar där man på något sätt kunde göra så att bränsleluftblandning passerade motorn ner i avgasröret för att där antändas på ett spektakulärt sätt.. En biltillverkare skulle kunna köpa in sådana motorer och använda den funktionen för en raketliknande framdrivning och sedan hamna i kläm när motortillverkaren fixar buggen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Sammanfattat kan man säga att Apple nu försöker rätta till sitt misstag, vilket gör att tredjepartsutvecklare hamnar i kläm, fast de senare får skylla sig själva. :D 

Även ur ett utvecklarperspektiv är det "fel" att "missbruka" mdm.

Som exempel använder jag listor och språket java.

 

Sidan* https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/util/ArrayList.html  beskriver, under Method Summary, de metoder (≈funktioner) som är allmänt tillgängliga (publika) av alla som skapar en lista av typen ArrayList, som bara är en av många sätt att skapa listor. Vem som helst har möjlighet att skapa en egen listtyp, med just de egenskaper man finner lämpliga. Bortsett från de publika metoderna så finns det (troligtvis) en del privata/dolda metoder, de är och bör inte vara publika eftersom det skulle kunna begränsa utvecklingsmöjligheterna. Säg att listutvecklaren har skapat en metod som gör en del arbete bakom kulisserna och att den av misstag är publik. Då kan en apputvecklare skriva en app som är beroende av just den metoden, vilket innebär att appen får problem när listutvecklaren ändrar i koden eftersom "bakom kulisserna"-metoden inte längre behövs (listutvecklaren vaknade och insåg att det finns en bättre lösning).

 

Nästan högst upp på sidan finns rubriken All implemented interfaces, där hittar man bland annat "List<E>",

Ett interface är enkelt uttryckt ett löfte från utvecklaren. I det här fallet betyder det att utvecklaren av ArrayList lovar att ArrayList, på något sätt, kan göra allt som en List<E> kan göra, vilket underlättar för de utvecklare som har behov av att lista saker eftersom de då (ofta) inte behöver bry om vad en ArrayList kan göra (och hur det görs bakom kulisserna) utöver det en List<E> lovar att den kan göra. Så när du släpper den toksnabba AlixList implements List<E> behöver berörda apputvecklare bara ändra på ungefär en kodrad för att istället använda din listlösning.

 

Se även https://en.wikipedia.org/wiki/SOLID

 

Ovanstående är väldigt grundläggande saker inom programmering, ungefär steget efter att lära sig grundläggande syntax i något språk, och med det i bakhuvudet anser jag det fullt rimligt att ställa krav på liknande beteende även på en högre abstraktionsnivå som AppStore.

 

 

*Sådana sidor kan genereras automatiskt från vanliga kommentarer i källkod.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...