Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
SwedeBear

Kan inte uppdatera macOS: App Store nyper

Rekommendera Poster

Sitter på en iMac 27" mitten 2010 med High Sierra 10.13.6 Efter senaste(?) säkerhetsuppdateringen 2019-002 kan jag inte längre använda App Store för att kolla efter uppdateringar. Går jag in under tabben för uppdateringar nyper programmet omgående. Har även försökt via Terminalen köra "softwareuppdate" men inte lyckats alls.


Jag har också problem att logga in med mitt Apple ID på både iTunes och App Store samt iMessenger som börjat spöka tillsammans med iCloud. Båda vill ha login med ID och lödenord men kan inte fullfölja inloggning. Försöker jag göra reset med mailadressen via iPhone kan jag knappa in den givna koden men får bara ett felmeddelande och uppmaning att försöka igen, vilket inte fungerar. Däremot kan jag logga in på Apple Developers sida utan problem och har där korrekta/orörda kontouppgifter.

 

Har gjort ett par ominstalleringar, både återställning, uppdatering och ominstallation men utan att komma tillrätta med eländet.


Har googlat/duckduckgo-at men inte hittat något definitivt om detta. Någon med liknande problem som lyckats lösa det eller vet mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att iCloud Nyckelring har haft problem under natten, men det problemet ska vara löst. 
https://www.apple.com/se/support/systemstatus/

Jag tror dina problem med Mac OS uppdatering är kopplad till dina problem med ditt Apple ID. Om du gör en återställning av ditt Apple ID via datorn istället för telefonen?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde just det och får samma meddelande om att inloggningen inte kunde slutföras, försök igen… 😖

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att logga in på icloud.com för dig? Kan du kolla med någon annan dator? Testa ett annat nätverk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Kommer in på iCloud med mina inloggningsdetaljer via hustruns iMac.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska också nämna att jag skapade ännu en användare som jag loggat in på för att kolla uppdateringar med App Store. Med samma negativa resultat som tidigare.
Finns det någon känd bug som bryter inloggningen med Apple ID? Jag har provat att ange annat password och får korrekt respons; att jag skrivit in ett felaktigt lösenord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har stött på det tidigare vid strul med nyckelringen.

Ta backup av mappen Keychains som du hittar i Biblioteksmappen i din hemmapp.

(Klicka en gång på skrivbordet, Håll inne alt-tangenten, klicka på "Gå" överst på skärmen och välj Bibliotek)

Radera innehållet i mappen Keychains, starta om datorn.

Försök logga in på nytt.

Använder du iCloudnyckelring borde du få tillbaka alla dina sparade lösenord via iCloud.

Återkom med resultat

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma respons som förut, tyvärr.
 

Skärmavbild 2019-04-24 kl. 22.34.50.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nämna att problemet kvarstår även efter uppstart i "Säkert läge". Kan två-stegsverifieringen spöka i de här fallen, att gränssnittet blockerar en komplett inloggning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Apple Support. Låter som ett fel bara dom kan fixa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...