Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med lokalt nätverk efter byte till fiberanslutning.


Busjöper
 Share

Rekommendera Poster

Mitt tidigare nätverk omfattade Router—Time Capsule—iMac—två skrivare.

System: Mac OS 10.12.6 (Sierra). Router var basstation.

 

Det nya nätverket upprättade en teveinstallatör och han medgav att hans kunskaper om Mac-system inte var hans starka sida.

 

Fiberingång till mediabox på väggen är monterad i ett annat rumsplan än datorn. En ny router med bättre räckvidd är placerad nära mediabox och med kort kabel till Time Capsule. WiFi fungerar bra och kan väljas i datorn. Det som däremot inte nås längre är skrivarna. Backup med Time Machine är inte görligt eftersom den inte visar sig i listan när hårddisk ska väljas. (Den fanns i listan en gång bara!)

 

Jag har kopplat ethernetkabel mellan iMacen och skrivare men kontakt etableras inte. Då jag bor i glesbygd blir det 10 mil till närmsta Mac-utbud och vill därför själv göra ett försök att lösa det med mina begränsade kunskaper.

 

Var och hur ska jag fånga in dem? (Den som satte upp mitt första nätverk knappade in IP-adresser vad jag minns.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har ingenting med Mac-datorer att göra utan rätt konfiguration måste göras om du har en Windows-dator också.

 

Det du måste göra är att välja vilken enhet som ska agera accesspunkt....din Time Capsule eller den mediabox (router) som dom installerade.

 

Väljer du mediaboxen (routern) måste du brygga din Time Capsule så båda inte agerar accesspunkt och skapar en konflikt.

 

Väljer du din Time Capsule så måste mediaboxen (routern) bryggas så att din Time Capsule agerar accesspunkt.

 

Beroende på vad du väljer så kan vissa tjänster genom mediaboxen sluta fungerar såsom tv och telefoni som går genom den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för basfakta.

 

Kan mediabox och router jämställas funktionsmässigt? Router antog jag vidarebefordrar signal till andra våningsplanet där dator och skrivare finns.

 

Vilken enhet som ska vara accessppunkt (basstation) har jag ingen uppfattning om. Tips på tågordning tas tacksamt emot. Att sätta Time Capsule som central är kanske inte lämpligt med tanke på att service och uppdatering upphört.

 

Citat: «… så kan vissa tjänster genom mediabox sluta fungera …»

Telefoni har en egen genväg förbi mediabox och teve-sändningar går via parabol än så länge.

 

Fann ett inlägg i detta forum av Lock-Kulla (25 mars, 2017) med lyckad lösning av Time Capsule till fiberanslutning. Lösningarna som presenterades är ganska avancerade för mitt vidkommande, är man åttio bast är man lite på sladden. En minutiös anvisning är önskvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Busjöper säger:

Tack för basfakta.

 

Kan mediabox och router jämställas funktionsmässigt? Router antog jag vidarebefordrar signal till andra våningsplanet där dator och skrivare finns.

 

Vilken enhet som ska vara accessppunkt (basstation) har jag ingen uppfattning om. Tips på tågordning tas tacksamt emot. Att sätta Time Capsule som central är kanske inte lämpligt med tanke på att service och uppdatering upphört.

 

Citat: «… så kan vissa tjänster genom mediabox sluta fungera …»

Telefoni har en egen genväg förbi mediabox och teve-sändningar går via parabol än så länge.

 

Fann ett inlägg i detta forum av Lock-Kulla (25 mars, 2017) med lyckad lösning av Time Capsule till fiberanslutning. Lösningarna som presenterades är ganska avancerade för mitt vidkommande, är man åttio bast är man lite på sladden. En minutiös anvisning är önskvärt.

 

Då drar jag slutsatsen att när du säger mediabox att det är en router.

 

Jag skulle brygga Time Capsule och låta din andra router vara accesspunkt .

Här har du en guide på svenska hur du gör för att ansluta din Time Capsule till den.

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.683815/time-capsule-backup 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...