Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag uppdatera min Macbook Pro (mitten av 2012)?


fridde2.0
 Share

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, Stereotypen säger:

Såklart du kan!

 

Gäller bara att vända sig till den som kan hjälpa dig.

Jag kan.......

Tack för erbjudandet men vi bor lite lång ifrån varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-22 på 11:25, Alix säger:

Byt till en SSD! Du kommer att uppleva skillnaden i hastighet som radikal! En Samsung Evo 860 kostar en tusenlapp. Tänk på att SATA-kabeln är väldigt känslig på den modellen. Byt försiktigt. Guide. Givetvis gör du backup till en extern hårddisk först via Time Machine eller kloningsprogram.

Såg att samsung kommit ut med en nyare samsung EVO 970 ssd, kostar drygt 400kr ytterligare men hur stor skillnad skulle det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur lång tid har det tagit sen för er som har bytt till ssd att föra över filerna från den externa hårddisken till ssd:n? Hoppas att jag slipper 4 dygn till och då med en obrukbar dator...?

Redigerad av fridde2.0
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, fridde2.0 säger:

Såg att samsung kommit ut med en nyare samsung EVO 970 ssd, kostar drygt 400kr ytterligare men hur stor skillnad skulle det vara?

Det är en PCIe-SSD med M.2-koppling som inte passar din MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Det är en PCIe-SSD med M.2-koppling som inte passar din MBP.

Tack! Då förstår jag

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-22 på 11:25, Alix säger:

Byt till en SSD! Du kommer att uppleva skillnaden i hastighet som radikal! En Samsung Evo 860 kostar en tusenlapp. Tänk på att SATA-kabeln är väldigt känslig på den modellen. Byt försiktigt. Guide. Givetvis gör du backup till en extern hårddisk först via Time Machine eller kloningsprogram.

 

2019-04-22 på 11:35, iMarc säger:

Jag kör med extern SSD Samsung T5. Datorn blev ca 10ggr snabbare

 

2019-04-22 på 11:38, marcushedenstrom säger:

Absolut. Om du inte har ett fungerande batteri i datorn, utan bara kör på laddaren, så klockar den ner processorn till 1 GHz vill jag minnas. Men om det bara står "Byt ut snart" är det inte säkert att det är orsaken till segheten.

 

Det går inte att byta processorn.

 

2019-04-22 på 13:36, sefr säger:

WD 1TB, https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/externa-harddiskar/wd-elements-portable-extern-harddisk-1-tb-p61028 kanske finns billigare någonstans. Formatera den för macOS, sedan kan du ha den som back-up (klon) av din nuvarande hårddisk.  När din nya SSD intern fungerar, kan du montera din ursprungliga HDD i ett usb-kabinett, då har du den som en extra backup, kan göra nya, uppdaterade kloner på den så länge de får plats. Din nyköpta externa hårddisk formaterar du igen för macOS och använder sedan som backup genom programmet Time Machine.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-harddiskkabinett-2-5-usb-3-0-p94064

 

2019-04-22 på 14:19, Axelman säger:

En hårddisk i en MBP 2012 läser och skiver i ca 100 MB/s + latency. Dvs den fördröjning som alla mekaniska diskar har. Att byta ut den mot en intern Samsung Evo gör att datorn läser och skriver i ca 500 MB/s. Det är inte 10 ggr snabbare. Är den extern via USB 3 hamnar läs och skriv på strax 400 MB/s. Det är inte heller 10 ggr. Men det kanske KÄNNS tio gånger snabbare! :w00t: Sen blir ju inte DATORN snabbare utan de processer som tidigare knäat kan nu gå optimalt.

 

Sådär! Nu är MacBooken igång och med fantastiskt fina resultat! Jag vill bara säga att jag är oerhört tacksam för er hjälp, ni har varit helt fantastiska och lärt mig ett och annat. Nu kommer studierna att bli en fröjd och detta kommer att snabba upp hela min vardag! STORT tack! :)

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hoppar in i den här tråden istället för att starta en ny:

 

Bakgrund: Min MacBook Pro 15" (mid 2012) har krånglat lite oförutsägbart senaste året (extremt långsam, hängt sig, kraschat osv.) men när de kollade den i Genius Bar för en månad sedan hittade de inget fel någonstans. Har dragit över alla mina filer på en extern hårddisk och blåst rent hela datorn med en ren ominstallation. Den är fortfarande långsam, hänger sig korta stunder och fastnar ibland vid start. Igår fick jag upprepande tre pip när jag försökte starta den, men sedan gick den igång en stund senare.

 

Jag har bestämt mig för att göra något åt detta, tänker att jag ska byta ut RAM till dessa och byta ut hårddisken till en SSD från samsung. Det jag funderar på är om jag borde byta ut hårddiskkabeln när jag ändå håller på? Och om någon (ping @Stereotypen ) har rätt kabel tillgänglig eller vet var jag kan få tag på en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att byta plats på minnena - är den likadan?

 

Hårddisk-kabeln behöver du inte byta om du inte själv har pajjat den.

 

Ram och SSD som du sett ut är bra grejer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Spännande dag idag. Startade upp datorn på biblioteket och hörde tre *beep* följt av en paus och tre *beep* igen och vidare, blev lite dålig stämning och blängande blickar... och jag var rätt förvånad får jag säga.?

 

Detta betyder tydligen:

  • Tre toner efter varandra, en paus på fem sekunder (upprepas): RAM-minnet har inte klarat dataintegritetskontrollen. Om du nyligen bytte ut eller uppgraderade datorns RAM-minne kontrollerar du om det har installerats korrekt.

eller

https://macworld.idg.se/2.1038/1.569667/mactrubbel-kan-vara-minnesfel

 

att internminnet är trasigt.

 

jag har de senaste tre veckorna erfarit att macen gjort tillfälliga systemkrascher med direkt omstart och tänker att detta kan h med saken att göra. Framförallt har det skett om jag lyft upp macen med ena handen på högre nedre delen bredvid touchpaden,(där bland annat min ssd sitter), så att lite kraft liksom har böjt datorn lite och får denna effekt... Jag funderar på om det är ssd:n som tagit stryk, eller alternativt den där ssdkabeln som många pratar om. Alternativt är det Ram-minnet som är kaputt, eller något helt annat.

 

Anledningen är nog att jag transporterat macen fram och tillbaka varje dag och att den får utstå en del skakningar från mina cykelturer till universitetet.

 

Är det någon som har erfarenhet av liknande som hittade felet och fick det åtgärdat?

 

ska nu öppna datorn och slå en kik

 

Redigerad av fridde2.0
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan räcka med att det "hamnar" lite snett vid en smäll eller liknande.

Ta ur ena minnet - starta datorn:

*Piper det fortfarande, kollar du med minnet du håller i handen.

 

Piper det med båda även en i taget, kolla om du kan låna minne från en kompis.

Skall vara 1600Mhz SO-dimm PC3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Stereotypen säger:

Kan räcka med att det "hamnar" lite snett vid en smäll eller liknande.

Ta ur ena minnet - starta datorn:

*Piper det fortfarande, kollar du med minnet du håller i handen.

 

Piper det med båda även en i taget, kolla om du kan låna minne från en kompis.

Skall vara 1600Mhz SO-dimm PC3.

Det funkade fint att ta ut det ena RAM-minnet och köra på bara det ena. Verkar som att det ena RAM-minnet kan vara trasigt.

 

mailade Crucial varifrån jag beställde RAM-minnet och hoppas på att få något på garanti. Var 2,5 år sedan jag köpte det. Så får se. 

 

Får köra på 8Gb så länge, men det borde vara okej tänker jag?

 

stort tack @Stereotypen !

 

edit:

 

båda RAM-minnena fungerar i det nedersta facket, men det verkar som om översta ”facket” är det som utlöser de tre ”beepen”. Så länge jag inte stoppar in RAM där så uppstår inte beepet. Är det således RAM-hylsan som är trasig?

Redigerad av fridde2.0
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem solved! Än så länge?

 

Det visade sig vara översta RAM-hylsan som problemet låg i. När jag kikade närmare på hållarens lödningar fann jag en liten liten bit metall som lossnat(från moderkortet eller vad vet jag, men ingen funktion verkar det som) och som låg över två lödningar(gav antagligen upphov till kortslutning).  

 

Efter borttagande av denna metallbit som krupit ned i lödningarna så fungerar datorn igen. MEN RAM-minnet läses bara till 8GB(ska vara 16GB) så kan hända att jag gjort något dumt, alternativt att RAM-hållaren fortfarande är trasig. Nåväl, hellre 8GB och en fungerande dator än inget alls.

 

bifogar bilder:

 

1. Metallbiten jämte liten skruv för referens.

2. Var jag fann metallbiten ungefär, sittandes fastkilad mellan två lödningar

6C9EBEA4-06CD-4422-9472-2DCCF7620560.jpeg

3DE3A7F7-64E0-47C8-B1DF-28E5D65ACF19.jpeg

Redigerad av fridde2.0
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...