Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan jag uppdatera min Macbook Pro (mitten av 2012)?


fridde2.0
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är student och har inte tillräckligt med ekonomi för att lägga till en helt ny dator.

Jag sitter med en ganska trög macbook Pro 13 tum från mitten av 2012 som verkligen skulle behöva snabbas upp.

Tidigare har jag installerat 16 GB ram minne som underlättat processen att köra några fler program samtidigt. Jag kör även med en ramcleaner då och då och försöker att inte ha igång för många program. Skicket på mitt batteri är "byt ut snart" och jag tänker mig att detta kan vara en bov i den tröga datorn.

 

Vad ytterligare skulle jag kunna göra på min dator för att snabba upp den? Jag funderar på om man kan byta ut processor och dylikt i hårdvaran, men det kanske inte är det enklaste?

 

 

Skärmavbild 2019-04-22 kl. 11.20.16.png

Skärmavbild 2019-04-22 kl. 11.21.27.png

Skärmavbild 2019-04-22 kl. 11.21.55.png

Skärmavbild 2019-04-22 kl. 11.22.23.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt till en SSD! Du kommer att uppleva skillnaden i hastighet som radikal! En Samsung Evo 860 kostar en tusenlapp. Tänk på att SATA-kabeln är väldigt känslig på den modellen. Byt försiktigt. Guide. Givetvis gör du backup till en extern hårddisk först via Time Machine eller kloningsprogram.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
11 minuter sedan, fridde2.0 säger:

Skicket på mitt batteri är "byt ut snart" och jag tänker mig att detta kan vara en bov i den tröga datorn.  

Absolut. Om du inte har ett fungerande batteri i datorn, utan bara kör på laddaren, så klockar den ner processorn till 1 GHz vill jag minnas. Men om det bara står "Byt ut snart" är det inte säkert att det är orsaken till segheten.

 

Det går inte att byta processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Byt till en SSD! En Samsung Evo 860 kostar en tusenlapp. Tänk på att SATA-kabeln är väldigt känslig på den modellen. Byt försiktigt.

 

1 minut sedan, iMarc säger:

Jag kör med extern SSD Samsung T5. Datorn blev ca 10ggr snabbare

Tack! Jag visste inte att det fanns. Men det var ju väldigt lovande! Jag trodde att datorn i stort sett var körd och att det bara var att köpa en ny...

 

Jag verkar behöva en USB-disk för att lägga över hårddisken på. Kan ni rekommendera någon sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, marcushedenstrom säger:

Absolut. Om du inte har ett fungerande batteri i datorn, utan bara kör på laddaren, så klockar den ner processorn till 1 GHz vill jag minnas. Men om det bara står "Byt ut snart" är det inte säkert att det är orsaken till segheten.

 

Det går inte att byta processorn.

Jag kan klara av att köra på batteri i ungefär 2,5 timmar om jag kör något lätt program som exempelvis word. När jag kör något fler program blir datorn direkt varm och då kortas batteritiden ner till under en timme, kanske en halvtimme max. Så jag kanske borde byta ut batteriet också? Kan du rekommendera någon bra återförsäljare av batteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, fridde2.0 säger:

Jag kan klara av att köra på batteri i ungefär 2,5 timmar om jag kör något lätt program som exempelvis word. När jag kör något fler program blir datorn direkt varm och då kortas batteritiden ner till under en timme, kanske en halvtimme max. Så jag kanske borde byta ut batteriet också? Kan du rekommendera någon bra återförsäljare av batteri?

Börja med en SSD disk först, då behöver inte datorn jobba lika mycket och drar därefter mindre batteri. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, fridde2.0 säger:

 

 

Jag verkar behöva en USB-disk för att lägga över hårddisken på. Kan ni rekommendera någon sådan?

WD 1TB, https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/externa-harddiskar/wd-elements-portable-extern-harddisk-1-tb-p61028 kanske finns billigare någonstans. Formatera den för macOS, sedan kan du ha den som back-up (klon) av din nuvarande hårddisk.  När din nya SSD intern fungerar, kan du montera din ursprungliga HDD i ett usb-kabinett, då har du den som en extra backup, kan göra nya, uppdaterade kloner på den så länge de får plats. Din nyköpta externa hårddisk formaterar du igen för macOS och använder sedan som backup genom programmet Time Machine.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-harddiskkabinett-2-5-usb-3-0-p94064

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Jag kör med extern SSD Samsung T5. Datorn blev ca 10ggr snabbare

En hårddisk i en MBP 2012 läser och skiver i ca 100 MB/s + latency. Dvs den fördröjning som alla mekaniska diskar har. Att byta ut den mot en intern Samsung Evo gör att datorn läser och skriver i ca 500 MB/s. Det är inte 10 ggr snabbare. Är den extern via USB 3 hamnar läs och skriv på strax 400 MB/s. Det är inte heller 10 ggr. Men det kanske KÄNNS tio gånger snabbare! :w00t: Sen blir ju inte DATORN snabbare utan de processer som tidigare knäat kan nu gå optimalt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

En hårddisk i en MBP 2012 läser och skiver i ca 100 MB/s + latency. Dvs den fördröjning som alla mekaniska diskar har. Att byta ut den mot en intern Samsung Evo gör att datorn läser och skriver i ca 500 MB/s. Det är inte 10 ggr snabbare. Är den extern via USB 3 hamnar läs och skriv på strax 400 MB/s. Det är inte heller 10 ggr. Men det kanske KÄNNS tio gånger snabbare! :w00t: Sen blir ju inte DATORN snabbare utan de processer som tidigare knäat kan nu gå optimalt.

Nja min läs och skrivhastighet låg på ca 40 MB/s med min mekaniska HDD. Med SSD har jag runt 400 MB/s läs och skrivhastighet. Enligt min kalkyl borde det vara ca 10ggr snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt med 40 MB/s. En vanlig mekanisk disk kör ca 80-120 MB/s. 40 till 400 är 10 gånger. Men detta är ett undantag och kan ju inte utlovas till folk och fä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, sefr säger:

WD 1TB, https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/externa-harddiskar/wd-elements-portable-extern-harddisk-1-tb-p61028 kanske finns billigare någonstans. Formatera den för macOS, sedan kan du ha den som back-up (klon) av din nuvarande hårddisk.  När din nya SSD intern fungerar, kan du montera din ursprungliga HDD i ett usb-kabinett, då har du den som en extra backup, kan göra nya, uppdaterade kloner på den så länge de får plats. Din nyköpta externa hårddisk formaterar du igen för macOS och använder sedan som backup genom programmet Time Machine.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-harddiskkabinett-2-5-usb-3-0-p94064

5 timmar sedan, Alix säger:

Byt till en SSD! Du kommer att uppleva skillnaden i hastighet som radikal! En Samsung Evo 860 kostar en tusenlapp. Tänk på att SATA-kabeln är väldigt känslig på den modellen. Byt försiktigt. Guide. Givetvis gör du backup till en extern hårddisk först via Time Machine eller kloningsprogram.

4 timmar sedan, iMarc säger:

Börja med en SSD disk först, då behöver inte datorn jobba lika mycket och drar därefter mindre batteri. 

Har beställt en Samsung Evo 860, den lät oerhört bra så blir spännande att prova! Tack för hjälpen! 

 

Jag verkar ha tillgång till 1 TB lagring på OneDrive genom universitetet. Kanske kan jag lagra min hårddisk där för att återskapa den på SSD:n när jag installerat den? Bör väl rensa i datorn också för att det inte ska ta för lång tid...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
5 timmar sedan, Alix säger:

Byt till en SSD! Du kommer att uppleva skillnaden i hastighet som radikal! En Samsung Evo 860 kostar en tusenlapp. Tänk på att SATA-kabeln är väldigt känslig på den modellen. Byt försiktigt. Guide. Givetvis gör du backup till en extern hårddisk först via Time Machine eller kloningsprogram.

Skulle den gå sönder, vilket den gör förr eller senare........finns flera trådar på forumet där det slutat med kabelbyte.......

 

Så har jag alltid rätt kabel hemma.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur märker jag att SATA-kabeln till EVO 860 går sönder, blir datorn långsammare då? Eller kommer det en dag då det ej går att starta längre?

15 minuter sedan, Stereotypen säger:

Skulle den gå sönder, vilket den gör förr eller senare........finns flera trådar på forumet där det slutat med kabelbyte....... 

 

Så har jag alltid rätt kabel hemma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tro mig och andra - du märker att den är trasig.

 

Symptom:

 

*Badbollar

*Mycket långsam dator

*Datorn hittar inte disken

*Startar upp med mapp med frågetecken i

 

mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att lagra hårddisken på Onedrive som extrabackup, men det är ett jämra bök. Och långsamt. Kanske man man lägga user-biblioteket där, med alla filer etc, som extrabackup alltså. Skall dock helst först komprimeras med lämpligt program så allt Mac-specifikt sparas. 

 

Rensa i datorn efter den fullständiga backupen, brukar vara en bra rekommendation, inte tvärtom. 

Som andra varit inne på, en SSD gör underverk. Skillnaden är helt vansinnig och att det sålts datorer efter 2010 med endast roterande diskar annat än i värsta budgetsegmentet är förvånande. 

Sen kan man diskutera om skillnaden är 2x, 10x, eller 50x, det beror på vad man gör. På en dator som inte kan cacha mycket, utan swappar not hårddisken pga lite minne (inte trådstartarens) kan det vara skillnad som...ja...saknar ord.
Speciellt på en äldre dator, där hårddisk och filer fragmenterats (händer även HFS+/Mac om än inte lika mycket som NTFS/Windows), efter många skrivningar/raderingar - kanske på en nästan full hårddisk, kan det vara skillnaden mellan grovsopen och flera års trevlig användning. (Typ, vår Macbook Pro 2008, i det närmaste helt oanvändbar med roterande hårddisk och 4GB minne, funkar fantastiskt med SSD och 6GB minne)

 

När jag uppgraderat brukar jag göra en fullständig aktuell backup med Timemachine och/eller Superduper, plocka ur den fungerande hårddisken (och spara den i lämplig kartong), montera den nya disken och återställa Timemachine till den. Då har jag både en säkerhetskopia, och ursprungsdisken, kvar, ifall den nya disken skiter sig per omgående, det borde räcka tycker jag. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Stereotypen säger:

Skulle den gå sönder, vilket den gör förr eller senare........finns flera trådar på forumet där det slutat med kabelbyte.......

 

Så har jag alltid rätt kabel hemma.

Vilket gör att det är lika bra att byta kabeln samtidigt med hårddisken, eftersom det är ett visst jobb att ta sig dit och det är viktigt att datorn är tillförlitlig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen mer än jag som reagerar på att Fridde bara har 25 GB ledigt på hårddisken? Man brukar ju säga att man bör ha minst 10 % ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Hetlund säger:

Ingen mer än jag som reagerar på att Fridde bara har 25 GB ledigt på hårddisken? Man brukar ju säga att man bör ha minst 10 % ledigt.

10% av vad? Om jag har en disk på 128 GB eller 2 TB blir ju 10% irrelevant. För att inte OS X ska knäa ihop alldeles bör/ska man ha minst 20 GB ledigt. Gärna minst 50 GB med mekaniska hårddiskar då disken tappar fart redan då. Plus att man vill ju ha "skvalpmån" för filer och program. Har man en SSD fungerar den med mindre ledigt utrymme än med mekanisk, men man bör se upp. Det tar fort slut.

...

Men du har rätt i din observation. Om hårddisken är hårt defragmenterad, vilket är troligt då datorn är från 2012, så blir sökning på disken ganska slött. Även när den var ny var den inte snabb.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag börjat använda min externa hårddisk, WD elements 2TB, och formaterat den till Mac. Jag gjorde det som jag trodde var enklast för att snabbt kunna kopiera över filer - Ingen kryptering, om det nu var rätt alternativ.

 

Dock verkar det ta oerhört lång tid att föra över med time machine, just nu har den fört över drygt 8GB på 2 timmar. På mina 339 GB som ska föras över kommer detta ta lite drygt 4 dygn eller 84 timmar. Känns lite långsamt men det kanske man får räkna med när det gäller avläsning av en gammal hårddisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, fridde2.0 säger:

Sådär, nu har jag börjat använda min externa hårddisk, WD elements 2TB, och formaterat den till Mac. Jag gjorde det som jag trodde var enklast för att snabbt kunna kopiera över filer - Ingen kryptering, om det nu var rätt alternativ.

 

Dock verkar det ta oerhört lång tid att föra över med time machine, just nu har den fört över drygt 8GB på 2 timmar. På mina 339 GB som ska föras över kommer detta ta lite drygt 4 dygn eller 84 timmar. Känns lite långsamt men det kanske man får räkna med när det gäller avläsning av en gammal hårddisk?

 

Det låter långsamt. Men om det ändå fungerar kanske du får köpa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade om jag kunde uppdatera min iMac 27" late 2012 och fick svaret att det inte gick.

De sa att jag hade en "Vintage" variant. Kan alltså inte byta hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Såklart du kan!

 

Gäller bara att vända sig till den som kan hjälpa dig.

Jag kan.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, BjornS säger:

Jag kollade om jag kunde uppdatera min iMac 27" late 2012 och fick svaret att det inte gick.

De sa att jag hade en "Vintage" variant. Kan alltså inte byta hårddisk.

Vem är "de"? Applecertifierat företag som vill sälja ny Mac? Dessutom kan du byta själv! 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Vem är "de"? Applecertifierat företag som vill sälja ny Mac? Dessutom kan du byta själv! 

Jag kontaktade "MacHuset" eftersom jag inte är så händig och kände att jag behövde hjälp med ett diskbyte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...