Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PANIK!!!!Är jag kapad???


MacDeath
 Share

Rekommendera Poster

Hej!!!! Jag hittade det här Mailet i min spam mapp. Det skickades igår(Fre 19/4) och det verkar vara skickat ifrån mig själv,eller mitt konto??

Jag har Little Snitch,och NordicVPN. Jag kör Bitfender och MacScan. Jag har kört Terminalen och den visae en rad "-unknown",en rad"Guest" och en "nobody" Har kört Mac sedan System 6 och har aldrig haft någt Virus eller trojan!!!! HJÄLP!

Screen Shot 2019-04-20 kl. 18.50.24.png

Screen Shot 2019-04-20 kl. 19.28.34.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är du inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, MacDeath säger:

Hej!!!! Jag hittade det här Mailet i min spam mapp. Det skickades igår(Fre 19/4) och det verkar vara skickat ifrån mig själv,eller mitt konto??

Jag har Little Snitch,och NordicVPN. Jag kör Bitfender och MacScan. Jag har kört Terminalen och den visae en rad "-unknown",en rad"Guest" och en "nobody" Har kört Mac sedan System 6 och har aldrig haft någt Virus eller trojan!!!! HJÄLP!

Screen Shot 2019-04-20 kl. 18.50.24.png

Screen Shot 2019-04-20 kl. 19.28.34.png

Har fått exakt samma mail där avsändaren dessutom la upp mitt lösenord till ett mailkonto jag har. Bara att skita i. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått precis samma mejl, och jag vet flera andra som fått det. Precis samma text. 

 

Det är inte skickat från ditt konto, det är ett automatbrev från en dator som slumpar olika adresser och tänker att alltid är det någon som går på det. 

 

Det går absolut att skicka mejl så det ser ut att komma från någon annan, det är inte särskilt svårt. 

 

Jag gör ibland utskick till ca 100 mottagare, jag skickar det från en kommersiell tjänst för nyhetsbrev och liknande där jag har adresslistorna. Men de skickas så att de ser ut att komma från min mejladress. 

 

De skickas alltså från en annan server och annan mejltjänst än min egen, men det är min mejl som står som avsändare. 

 

Så det går absolut att göra. 

Du har inte blivit hackad. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det går enkelt att fejka varifrån ett mail kommer så kan man gå efter vad som faktiskt står i mailet.
Om man nu hackat din dator så skulle man ge specifika uppgifter, t.ex. bifoga din kontaktlista, diverse mail, foton, ja vad som helst på datorn som bara du vet finns på din dator eller konto.

Eller fick du denna dubbelskärm som visade vad du tittade på och vad webkameran visade t.ex.? så att du kunde konstatera med säkerhet att det var din skärm och webkamera?

Redigerad av Pehe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla lugnande svar! (skönt att folk inte har viktigare saker för sig på Påskafton).

I normala fall skulle jag inte brytt mig. Under dom 25-år jag kört Mac så aldrig haft virus ,förutom att Firefox tillägg ibland får för sig att jag vill ha Yahoo som sökmotor, och efter som jag flitigt anväder WINE så så är det en del Cracks som klassas som virus/Malware utan att vara det. Men efter som jag nyligen börja använda Parallels 14 med Windows 7 så måste risken ökat, eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pehe säger:

Även om det går enkelt att fejka varifrån ett mail kommer så kan man gå efter vad som faktiskt står i mailet.
Om man nu hackat din dator så skulle man ge specifika uppgifter, t.ex. bifoga din kontaktlista, diverse mail, foton, ja vad som helst på datorn som bara du vet finns på din dator eller konto.

Eller fick du denna dubbelskärm som visade vad du tittade på och vad webkameran visade t.ex.? så att du kunde konstatera med säkerhet att det var din skärm och webkamera?

Nä.Inget bildbevis eller länk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, MacDeath säger:

Tack för alla lugnande svar! (skönt att folk inte har viktigare saker för sig på Påskafton).

I normala fall skulle jag inte brytt mig. Under dom 25-år jag kört Mac så aldrig haft virus ,förutom att Firefox tillägg ibland får för sig att jag vill ha Yahoo som sökmotor, och efter som jag flitigt anväder WINE så så är det en del Cracks som klassas som virus/Malware utan att vara det. Men efter som jag nyligen börja använda Parallels 14 med Windows 7 så måste risken ökat, eller???

Windows är alltid lika känsligt oavsett om det är virtuellt eller inte. Du har väl backup på den virtuella maskinen plus antivirusskydd i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipps på gratis windows 7 skydd som INTE deletar filer??? som sagt dom flesta cracks ses som virus/Malware???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en del mejl där det står att det finns video på mig där jag skulle ha varit kraftigt berusad och antastat andra, och ett hot om att om jag inte betalar bitcoins så får min chef videon. 

 

Grejjen är - jag dricker inte alkohol. Det händer aldrig att jag är berusad på en fest. :) 

 

Jag skrattar åt det och sen raderar jag mejlet. Så var det med det. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, MacDeath säger:

Tipps på gratis windows 7 skydd som INTE deletar filer??? som sagt dom flesta cracks ses som virus/Malware???

 

Bitdefender. Det kan hända att cracksen hamnar i karantän, men om jag inte minns fel så kan man exkludera dem sedan. Men vad är det för crack, till vilka program?

Trainers till spel ska du vara väldigt försiktig med. Tog ned en fick sedan 7 infektioner, varav två gjorde flera systemfiler korrupta. Kunde inte göra någonting med datorn, startade om och datorn bootade inte heller. Var bara att formatera om hårddisken. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
22 minuter sedan, iMarc säger:

Bitdefender. Det kan hända att cracksen hamnar i karantän, men om jag inte minns fel så kan man exkludera dem sedan. Men vad är det för crack, till vilka program?

Trainers till spel ska du vara väldigt försiktig med. Tog ned en fick sedan 7 infektioner, varav två gjorde flera systemfiler korrupta. Kunde inte göra någonting med datorn, startade om och datorn bootade inte heller. Var bara att formatera om hårddisken. 

Var det Windows eller Macos? Jag har tusentals widows spel som jag kör/Portat i WINE.Så det är är alla typer av crackar, dock inga Trainers, och väldigt mycket är gammla OS7,OS8,9 och X spel som slutat funka och som jag har kvar i deras kartonger!

Redigerad av MacDeath
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ofta de hotmailen, stått om dem i media, bara till att slänga. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows. Gamla Mac OS spel fungerar inte längre på Mac, minns inte riktigt när stödet för OS 9 togs bort från OS X. 

Tusentals spel med massa cracks, ja då blir det svettigt, Du får väl sålla ut cracksen från mindre kända spelknäckargrupper och hålla dig till de seriösa som Skidrow, NoSteam, Fairlight etc. Skapa ett konto på Bitgamer, har aldrig fått skadlig kod från den siten. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Codemasters,Ubisoft,EA och Aspyr är värdelösa på att uppdatera sina Mac spel. Så när dom helt plötslig lägger av så får det bli Windows versioner i Wine, helt utan att skämas.(Jag har ju redan betalt för dom). Sista Os-et som stödde Classic var nog Snow lepopard. Tips! Om man vill få tillbaka sina gammla (System 7,8 och 9)spel så kolla in https://collectionchamber.blogspot.com/

Det är alla "Abandomware" och dom flesta funkar utmärkt i WINE..Och installerara bla DOSBOX och andra emulatorer direkt i Wrappern vilket kan vara bökigt att göra själv DOSBOX och WINE är inga bra kompisar,,ännu... Det här handlar inte så mycker om virus längre....

Redigerad av MacDeath
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program är minst resurskrävande?;

Vmware Fusion

Parallells Desktop

Wine

Vilken av dem funkar bäst till spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Är det inte bättra att installera via B.C??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, MacDeath säger:

Att det ser ut som att komma från dig själv är inget svårt alls. Mailspoofing är lätt. Och nej, du är inte hackad. Mac har inte något RDP-protokoll. Det är windows som har det. ALLA sådana här mail är bara bluff. Du kan vara lugn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, MacDeath säger:

Men efter som jag nyligen börja använda Parallels 14 med Windows 7 så måste risken ökat, eller???

Nej. Din Mac kan inte bli smittad av din Windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootcamp är väl bäst, men Paralles senaste är förvånansvärt bra med Win 7.Jag har laddat hem och använder Windows vertyget dxcpl och har lyckats installerat och startat både DX11 och DX12 spel, dom laddar och startar, men är så sega att jag inte kan spela dom.

Nu sitter jag ju med en antik Mac Pro Mid 2010,2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon,ATI Radeon HD 5770 1024 MB och bara 6GB minne, så jag gissar/tror/antar att det skulle funka mycket bättre!!?? vore kul att höra av någon som provat här! WINE har alltid varit min favorit och att kunna spara spel/program i wrappers är överlägset,(Wineskin), men Appels ovilja att sammarbeta och att man inte uppdaterar openGL gör att WINE mer och mer blir för LINUX.

Nu stödjer ju inte mitt kort METAL eller MOLTEN/VULKAN så jag vet inte. Men det mäkliga är att vissa spel funkar bättre i WINE än i Windows. Men när Apple slopar 32-bit är det slut på splandet för mig! WmWare är värdelöst för spel. Liten lista på vad som funkar i Para;1796691241_ScreenShot2019-04-21kl_19_32_01.thumb.png.03a50761e38aac4d5dc5b502970a4f8c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacDeath säger:

Bootcamp är väl bäst, men Paralles senaste är förvånansvärt bra med Win 7.Jag har laddat hem och använder Windows vertyget dxcpl och har lyckats installerat och startat både DX11 och DX12 spel, dom laddar och startar, men är så sega att jag inte kan spela dom.

Nu sitter jag ju med en antik Mac Pro Mid 2010,2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon,ATI Radeon HD 5770 1024 MB och bara 6GB minne, så jag gissar/tror/antar att det skulle funka mycket bättre!!?? vore kul att höra av någon som provat här! WINE har alltid varit min favorit och att kunna spara spel/program i wrappers är överlägset,(Wineskin), men Appels ovilja att sammarbeta och att man inte uppdaterar openGL gör att WINE mer och mer blir för LINUX.

Nu stödjer ju inte mitt kort METAL eller MOLTEN/VULKAN så jag vet inte. Men det mäkliga är att vissa spel funkar bättre i WINE än i Windows. Men när Apple slopar 32-bit är det slut på splandet för mig! WmWare är värdelöst för spel. Liten lista på vad som funkar i Para;1796691241_ScreenShot2019-04-21kl_19_32_01.thumb.png.03a50761e38aac4d5dc5b502970a4f8c.png

Har inte provat bootcamp. Har en exFat partition på 500GB men jag får ett felmeddelande när jag startar bootcamp, sen stödjer inte bootcamp windows 7 längre vilket är bedrövligt. 

Parallells går inte att installera av någon konstig anledning. Däremot VMware Fusion. 

Får se hur jag ska göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...