Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över bilder från iPhone 6 till MBP m. OSMojave


Tor Magnusson
 Share

Rekommendera Poster

Stereotypen

Byt sladd.

Har samma fenomen på mina döttrars Air, ena sladden fungerar perfekt i laddare men inte i datorn, medans annan sladd fungerar perfekt i datorn och i laddaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Magnusson

Tack igen för all hjälp!

 

Jag satte just in Time Machine ext hårddisk i samma USB och det var inga problem.

 

När jag rannsakar vad som händer:

När jag sätter i iPhone 6 så kommer upp ett fönster att jag måste uppdatera (en app tror jag det är) för att få kontakt (med enheten). Jag klickar "ja" men nedladdningen lyckas aldrig. Den avbryts (kommer ej ihåg varför). Samtidigt så vill iTunes att jag logga in (det här händer hela tiden för mig. Det är något som inte stämmer. jag kan logga in hur många gånger som helst på Itunes men den ber mig logga in igen).

Dock jag har inte för avsikt att logga på Itunes. eftersom jag inte för över mina bilder via iTunes. 

När jag kopplar in andra enheter (via USB) så får jag inte upp detta fönster. Det gäller bara Iphone 6.

Märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Magnusson

Till Stereotypen: Jag har provat med ett antal olika sladdar. Det är inte sladden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-20 på 21:17, iMarc säger:

Problemet är att raderas en bild så raderas den överallt. Det är väldigt märkligt att inte Apple implementerat att man inte har några direkta valmöjligheter. Många gånger har man ångrat att man raderat bilder, filmer. Så iCloud klassar jag inte som en riktig backup-tjänst. 


Men vem är det som skulle ha påstått att iCloud är en backup-tjänst? Det är en synktjänst och Apple har mig veterligen aldrig sagt något annat än att det är en synktjänst. Hela grejjen med iCloud är ju att den synkar mellan enheter, att man får samma material på alla enheter. Det är därför man har iCloud. Om man vill ha backup på materialet så använder man TimeMachine. 

Om man har raderat bilder av misstag så har man 30 dagar på sig innan de försvinner helt. De ligger alltså i albumet "senast raderade" i 30 dagar. Efter 30 dagar försvinner det som lagts där automatiskt. Så när man väljer att radera en bild så flyttas den till "Senast raderade" och ligger där i 30 dagar. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-20 på 22:38, iMarc säger:

Men Googles appar är ju helt klart lättare att hantera. Nu drar du in Time Machine också....

iCloud är värdelöst när det gäller backup av bilder och filmer. Det är onödigt tillkrånglat och är som sagt ingen genuin backup-tjänst. 


TimeMachine är för backup. Icloud är för synkning och icloud har aldrig marknadsförts som något annat än en tjänst för synkning. Du säger att iCloud är värdelöst för backup av bilder och filmer, ja visst är det det. Och TimeMachine är värdelöst för synkning av bilder och filmer mellan alla enheter. För att iCloud är en synkningstjänst och TimeMachine är för backup. Det är helt korrekt att en synktjänst är värdelöst på backup och en lösning för backup är värdelöst på synk. Det är fullkomligt normalt. Jag tror problemet är att du tänker dig iCloud som en backup-tjänst och inte som en synkningstjänst och därför förstår du dig inte på iCloud och vad iCloud gör. Icloud är ett automatiskt system, det synkar automatiskt. Det är bara "tillkrånglat" när du försöker använda det på ett sätt som det inte är konstruerat för att användas. Använder man iCloud som det är tänkt så sköter det sig helt automatiskt och ligger i bakgrunden och synkar alla enheter och allt material. Det sköter sig helt själv. 

 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-21 på 00:01, iMarc säger:

Men folk i allmänhet tror att iCloud är en backup. 


Det är jag inte övertygad om att de gör. Däremot kan du lägga en iPhone backup på iCloud. Du kan spara din iPhone backup på iCloud. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-22 på 17:59, Tor Magnusson säger:

Tack igen för all hjälp!

 

Jag satte just in Time Machine ext hårddisk i samma USB och det var inga problem.

 

När jag rannsakar vad som händer:

När jag sätter i iPhone 6 så kommer upp ett fönster att jag måste uppdatera (en app tror jag det är) för att få kontakt (med enheten). Jag klickar "ja" men nedladdningen lyckas aldrig. Den avbryts (kommer ej ihåg varför). Samtidigt så vill iTunes att jag logga in (det här händer hela tiden för mig. Det är något som inte stämmer. jag kan logga in hur många gånger som helst på Itunes men den ber mig logga in igen).

Dock jag har inte för avsikt att logga på Itunes. eftersom jag inte för över mina bilder via iTunes. 

När jag kopplar in andra enheter (via USB) så får jag inte upp detta fönster. Det gäller bara Iphone 6.

Märkligt.


Det enklaste för att föra över dina bilder bör att använda iCloud Bilder. Dvs att slå på iCloud bildbibliotek i alla dina enheter, dvs ha det påslaget både i iPhone och i din MBP. Sen kan det ta några timmar för allt att föras över, det sker i bakgrunden medan man gör annat. 

iTunes är en app som kontrollerar iPhone från en Mac. iTunes kan ta backup av din telefon och utföra andra uppgifter i din telefon. Det är helt normalt att iTunes går igång, det är kontrollprogrammet för iPhone på en Mac. Om man inte använder iCloud så använder man iTunes på Mac. 

Itunes och din telefon ska vara satta på samma Apple ID. 
Det kan vara så att de idag är satta på olika och att det är därför som du inte kommer in som du ska. 

När man kopplar in en iPhone första gången i en dator så får man en förfrågan om att godkänna den från datorn, att det är en säker enhet. Det kan vara den rutan du får upp. En varning om att du nu kopplar in en ny iPhone i datorn. Och det är för iPhone den ska komma upp, den ska inte komma upp när man kopplar in en hårddisk i datorn. Den rutan gäller iPhone/iPad. 

Men efter att man har godkänt den enheten så ska den rutan inte komma upp fler gånger. 

Jag har inget svar på varför dina enheter verkar ha fastnat i ett läge där det du klickar på inte sparas. En lösning att prova är att rensa både telefonen och datorn och installera om dem. Det kan vara någon felaktig inställning eller ett program någonstans som har hakat upp sig. Det kan vara värt att tömma dem helt och börja om som att de är nya enheter. 

Men innan det görs så behöver man göra backup. För en dator gör man backup med TimeMachine. För iPhone kan man göra backup genom iCloud av telefonen, den kan spara telefonens backup på iCloud. 

Men se över ditt Apple iD och tillse att du verkligen har samma på alla dina enheter som du använder. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...