Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över bilder från iPhone 6 till MBP m. OSMojave


Tor Magnusson
 Share

Rekommendera Poster

Tor Magnusson

Jag har har problem med att föra över bilder från telefonen till MacBookPro.

Bildinsamling:

Jag har fler bilder på telefonen än vad jag får upp.Varför ser jag fler bilder på telefonen än vad jag kan föra över till datorn? 

Air drop:

Jag får upp alla bilder om jag testar att "Air-drop" dem. Då ser jag alla. Men det tar ju så lång tid, så det blir olidligt. Dessutom tappar jag alla datum.

Filmer är för tunga och går i praktiken inte att få in.

Föra över till PC:

Och om jag testar att för över till PC (jag har blivit desperat) så ser jag inte alla bilder där heller?

Tacksam för hjälp om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog någon inställning med iCloud. Själv använder jag inte iCloud, eller rättare sagt jag bryr mig inte om iCloud. Min lösning var att installera Google Foto på telefonen och Google drive på datorn för att enkelt få över alla bilder till molnet och datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Magnusson

Hej! Ja, det verkar troligt! Jag ser att jag har klickat i iCloud för bilder. 

Nu har jag klicka ur det. Och ett gäng bilder försvann från telefonen! 

Ska prova nu att föra över via Bildinsamling.

 

Är du nöjd med Google Foto och Google Drive? 

Jag är oldschool och kör bara backup via ext hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Tor Magnusson säger:

Hej! Ja, det verkar troligt! Jag ser att jag har klickat i iCloud för bilder. 

Nu har jag klicka ur det. Och ett gäng bilder försvann från telefonen! 

Ska prova nu att föra över via Bildinsamling.

 

Är du nöjd med Google Foto och Google Drive? 

Jag är oldschool och kör bara backup via ext hårddisk.

Ja jag tycker det är mycket bättre med Foto än iCloud och lättare att förstå. iCloud har jag aldrig förstått mig på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Magnusson

Det luriga är att vissa bilder verkar gå till iCloud och vissa är lokalt i telefonen. 

För en oldschool-person som mig blir det förvirrat. Nu får jag gå in och hämta ner 

lokalt till datorn de som finns på iCloud men inte i telefonen. så att jag har alla lokalt eller på extern hd.

Krångligt, som du säger. Finns säkert en bra förklaring på det här (som tyvärr inte är lättillgänglig).

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Magnusson

iMarc, om jag kan be dig, kan du berätta för mig hur du använder Google Foto och Drive rent konkret?

Dag-till-dag?

Om en old-school som jag skulle släppa sargen och börja moln-lagra.

Jag har ju så mycket bilder. Skulle ta en tag och lägga upp alla...

Vore mycket tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program använder du i MPB för att hantera bilderna? Varför använder du inte Apples förstahandsalternativ till att dela foton från telefon till dator?

iMarc har svårigheter med iCloud. Han är nöjd med Googlefoto. Men du skriver "massvis med bilder". Hur är utrymmet hos Google Foto? vilken upplösning lagras bilderna i? är det en säkerhetskopia eller är det en synktjänst?

Jag använder "Min bildström" mellan iPhone och dator. Inte långsamt alls. macOS Mojave och programmet Bilder. Backup på separat hårddisk genom programmet Time Machine. Minst en extra backup på separat hårddisk i annan lokal, skapad genom kopia av hårddisk (kloning)

En annan familjemedlem använder iCloud Bilder och optimerad lagring på telefon och dator, snabbt, smidigt och programmet ser till att vare sig telefon eller dator blir proppfull. Separat backup på hårddiskar.

Har du tagit till dig tillgänglig information, t ex här https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Jag vet inte vad du menar med "old school", själv började jag med egen framkallning, kopiering, kontaktkopior, negativ-album och trivs med Apples nuvarande upplägg.  Din "old school" vad innebär den?

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Tor Magnusson säger:

Det luriga är att vissa bilder verkar gå till iCloud och vissa är lokalt i telefonen. 

För en oldschool-person som mig blir det förvirrat. Nu får jag gå in och hämta ner 

lokalt till datorn de som finns på iCloud men inte i telefonen. så att jag har alla lokalt eller på extern hd.

Krångligt, som du säger. Finns säkert en bra förklaring på det här (som tyvärr inte är lättillgänglig).

Tack för hjälpen!

 

Jodå.

https://support.apple.com/sv-se/HT207368

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud Bildbibliotek är det man ska använda, då sker synken helt automatiskt och man behöver inte bry sig. Då synkas bilderna mellan iPhone och Mac. Observera att iCloud bildbibliotek INTE är samma sak som iCloud Drive, iMarcs problem verkar vara att han använde iCloud Drive och lade bilder där istället för i iCloud Bildbibliotek. 

Bildinsamling är inte en synktjänst som iCloud Bildbibliotek. Bildinsamling lagrar bara NYA bilder som är tagna *efter* att Bildinsamling slogs på, och bilderna sparas *temporärt* i Bildinsamling. De försvinner alltså efter ett tag. Bildinsamling används bara för de enheter som är för gamla för iCloud Bildbibliotek. Bilderna måste flyttas ut från Bildinsamling in i datorn, för att sparas. 

Så, om du slår på Bildinsamling så flyttar den inte över de bilder som redan finns. Bara nytagna bilder.

Icloud bildbibliotek fungerar som iCloud för mejlen, som IMAP-mejl eller som Outlook mejl. Allt det du gör i mejlen speglas på alla enheter som använder samma mejl. Tar du bort ett mejl på en dator så försvinner det från andra enheter också. Om du flyttar ett mejl på en enhet så flyttas det på alla andra enheter också som har IMAP-mejlsystem eller Outlook/Exchange.

Och iCloud Bildbibliotek fungerar på samma sätt. Om du tar bort en bild så tas den bort på alla enheter också. Om du flyttar en bild så flyttas den på alla andra enheter också. Du har alltså ett *gemensamt* bildbibliotek som är samma för alla enheter som använder samma Apple ID. 

Om du har "Optimerad lagring" på så får du inte lokala kopior på allt, iCloud flyttar automatiskt bilder till enbart molnet som är gamla och som inte får plats lokalt. Ju mindre utrymme du har lokalt, desto fler bilder som bara finns på iCloud i molnet, men som du kan hämta ner. iCloud sköter alltså utrymmeshanteringen automatiskt, beroende på vilket utrymme du har i telefonen. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Tor Magnusson säger:

iMarc, om jag kan be dig, kan du berätta för mig hur du använder Google Foto och Drive rent konkret?

Dag-till-dag?

Om en old-school som jag skulle släppa sargen och börja moln-lagra.

Jag har ju så mycket bilder. Skulle ta en tag och lägga upp alla...

Vore mycket tacksam!

Jag har Google Drive och Google Foto installerat på telefonen. Google Drive installerat på datorn. På iPhone i appen Google Foto finns alla bilder/filmer från kamerarullen, alltihop synkas till både din dator och till molnet via Google Drive. När det är gjort kan du i appen Google foto klicka på Frigöra utrymme, då raderas allt från kamerarullen. Fördelen med Google apparna är att du kan stänga av synk, kan alltså radera bilder utan att de försvinner överallt som det gör med iCloud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har Google Drive och Google Foto installerat på telefonen. Google Drive installerat på datorn. På iPhone i appen Google Foto finns alla bilder/filmer från kamerarullen, alltihop synkas till både din dator och till molnet via Google Drive. När det är gjort kan du i appen Google foto klicka på Frigöra utrymme, då raderas allt från kamerarullen. Fördelen med Google apparna är att du kan stänga av synk, kan alltså radera bilder utan att de försvinner överallt som det gör med iCloud. 

 

Låter krångligt till skillnad mot hur iCloud bildbibliotek fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med iCloud bildbibliotek så behöver man inte radera bilder lokalt för att frigöra utrymme. Icloud tar hand om den biten själv. Det uppstår därför inte en situation där man vill radera en bild från bara en enhet. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Raphael säger:

Med iCloud bildbibliotek så behöver man inte radera bilder lokalt för att frigöra utrymme. Icloud tar hand om den biten själv. Det uppstår därför inte en situation där man vill radera en bild från bara en enhet. 

Problemet är att raderas en bild så raderas den överallt. Det är väldigt märkligt att inte Apple implementerat att man inte har några direkta valmöjligheter. Många gånger har man ångrat att man raderat bilder, filmer. Så iCloud klassar jag inte som en riktig backup-tjänst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningen med iCloud bilder är att raderas en bild på en enhet raderas den överallt. Funktionen är aldrig marknadsförd som en som en back-up-tjänst. Det är en synkroniseringstjänst. Och detta är oavsett hur du klassificerar den.

Bilder du raderar från t ex telefonen ligger kvar i albumet " senast raderade" i 30 dagar, så 30 dagars ångertid har du i alla fall.

 

Söker du en back-up tjänst? Då är det inte iCloud bilder du ska använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, sefr säger:

Söker du en back-up tjänst? Då är det inte iCloud bilder du ska använda.

 

Exakt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att återgå till TS problem. Han får inte över bilder som han vill med de program han använt på iPhone och MBP. Vi har pekat på att han använder inte de vägar som Apple förespråkar. Dessa vägar fungerar snabbt och komplikationsfritt för oss. Apparna Bilder på iOS och macOS samt iCloud bilder och i förekommande fall optimerad lagring.

Du förespråkar Googles program, de förstår du dig på och de passar dig. Lycka till.

Du anger att du önskar back-up. Det finns också, och dessutom inbyggt i macOS, det är fritt att aktivera. Då gör datorn med programmet Time Machine en back-up av Bilder om du vill, anslut via usb en extern hårddisk för bästa resultat. Mitt intryck är att du inte tagit till dig information och instruktion. Några försök till:

https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht6d60d10f/mac

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

https://www.lifewire.com/backup-photos-or-iphoto-library-2260760

https://www.backblaze.com/blog/back-photos-library/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, sefr säger:

Men för att återgå till TS problem. Han får inte över bilder som han vill med de program han använt på iPhone och MBP. Vi har pekat på att han använder inte de vägar som Apple förespråkar. Dessa vägar fungerar snabbt och komplikationsfritt för oss. Apparna Bilder på iOS och macOS samt iCloud bilder och i förekommande fall optimerad lagring.

Du förespråkar Googles program, de förstår du dig på och de passar dig. Lycka till.

Du anger att du önskar back-up. Det finns också, och dessutom inbyggt i macOS, det är fritt att aktivera. Då gör datorn med programmet Time Machine en back-up av Bilder om du vill, anslut via usb en extern hårddisk för bästa resultat. Mitt intryck är att du inte tagit till dig information och instruktion. Några försök till:

https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/pht6d60d10f/mac

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

https://www.lifewire.com/backup-photos-or-iphoto-library-2260760

https://www.backblaze.com/blog/back-photos-library/

Men Googles appar är ju helt klart lättare att hantera. Nu drar du in Time Machine också....

iCloud är värdelöst när det gäller backup av bilder och filmer. Det är onödigt tillkrånglat och är som sagt ingen genuin backup-tjänst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Men Googles appar är ju helt klart lättare att hantera. Nu drar du in Time Machine också....

iCloud är värdelöst när det gäller backup av bilder och filmer. Det är onödigt tillkrånglat och är som sagt ingen genuin backup-tjänst. 

 

Det har du Time Machine till som gör  en backup. 

Naturligtvis så är iCloud värdelöst som backup när det inte är en backup ?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Det har du Time Machine till som gör  en backup. 

Naturligtvis så är iCloud värdelöst som backup när det inte är en backup ?

Men folk i allmänhet tror att iCloud är en backup. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Men folk i allmänhet tror att iCloud är en backup. 

 

Ja iCloud är en backup men inte iCloud bildbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Magnusson

Jag läser tacksamt era inlägg.

 

Ett akut problem jag har med att få in bilder i MBP (från 2015) är att iphon 6 laddning/kontakt slår på och av hela tiden. Så det går inte att få över bilder via "bildinsamling". Kontakt, inte kontakt, kontakt osv.

Jag har provar flera sladdar, så det är inte sladden.

 

Jag har också en jobbtelefon, en iPhone 8. Där fungerar kontakten till Macen via sladd men där får jag inte upp den i "bildinsamling". Den "finns inte" enligt "bildinsamling".

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Rensat kontakten med sprit?

Kan bli beläggning på kontakten av allt laddande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tor Magnusson säger:

Jag läser tacksamt era inlägg.

 

Ett akut problem jag har med att få in bilder i MBP (från 2015) är att iphon 6 laddning/kontakt slår på och av hela tiden. Så det går inte att få över bilder via "bildinsamling". Kontakt, inte kontakt, kontakt osv.

Jag har provar flera sladdar, så det är inte sladden.

 

Jag har också en jobbtelefon, en iPhone 8. Där fungerar kontakten till Macen via sladd men där får jag inte upp den i "bildinsamling". Den "finns inte" enligt "bildinsamling".

 

 

 

 

 

Ta en tandpetare och gräv försiktigt ut allt ludd från laddningskontakten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor Magnusson
Postad (redigerade)

Jag har nu rensat kontakten på min Iphone 6. Det var inget ludd.

Den fungerar fint att ladda i nätutag, oavsett vilken av mina laddsladdar jag använder.

Den fungerar utan anmärkning med min jobb-PC. Men inte med min MBP.  Oavsett vilken av min sladdar jag har. Där hamnar det i ett laddar, laddar inte, on-off-on-off, läge som aldrig slutar. 

Mycket märkligt. 

Redigerad av Tor Magnusson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Tor Magnusson säger:

Jag har nu rensat kontakten på min Iphone 6. Det var inget ludd.

Den fungerar fint att ladda i nätutag, oavsett vilken av mina laddsladdar jag använder.

Den fungerar utan anmärkning med min jobb-PC. Men inte med min MBP.  Oavsett vilken av min sladdar jag har. Där hamnar det i ett laddar, laddar inte, on-off-on-off, läge som aldrig slutar. 

Mycket märkligt. 

Låter som det är smuts/oxid i USB-porten på datorn. Är det likadant om du byter USB-port? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...