Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med intern och ev. också extern hårddisk.


fgh
 Share

Rekommendera Poster

Ursäkta längden!

 

I vintras började jag använda en ny extern hårddisk. Strax efter dök det upp ett felmeddelande från ett program vid namn Drive Genius (som jag måste ha fått i någon ’bundle’ och sedan glömt av) om att den nya disken hade ”consistency errors”. Jag hade bråttom, visste inget om programmets tillförlitlighet, och tyckte det verkade väldigt konstigt att Macen inte skulle ha klarat av att formatera och kryptera en disk, så jag klickade bort meddelandet.

 

En månad eller två senare uppdaterade jag till Mojave. Någon dag efter det dök det upp meddelanden om att 4 plist-filer kan vara korrupta. (Det kan ha varit efter HDn, men jag tror det var efter Mojave.) Jag klickade bort dem också. Ytterligare någon dag senare kom ett nytt meddelande, denna gång om att ”AppleAPFSMedia appears to be in critical condition”. Då tyckte jag jag borde reagera, så jag körde Skivkontroll på både den interna och den externa hårddisken. Dubbla gånger. Inga som helst fel.

 

Sedan dess har jag fortsatt att klicka bort felmeddelandena, och hela tiden tänkt skriva och fråga er om jag borde radera programmet, eller om det verkligen kan vara fel på bägge diskarna, men det har alltid kommit annat emellan. Det enda verkliga fel jag noterat under tiden har varit att den externa hårddisken några gånger har kopplats bort av sig själv (och jag fått varning om felaktig utmatning). Plus att datorn känts väl varm, med all sannolikhet p g a för mycket damm.

 

Igår kväll laddade jag ned 5 programuppdateringar och därefter en Mojave-uppdatering, innan jag stängde av datorn för första gången på länge. Idag öppnade jag den och blåste rent (synnerligen behövligt!). När jag sedan skulle starta den igen verkade något gå fel. Jag hörde inget pling, beräkningen av kvarvarande tid försvann efter ett tag, och förloppsindikatorn stannade på ungefär 60%. Efter en timme eller så gav jag upp och startade om. Då plingade det, fortsatte från ung. samma punkt i förloppet och blev klart på en kvart eller så.

 

Jag körde Skivkontroll, fick ett antal fel och en uppmaning att reparera genom att köra Skivkontroll från Återställning. Efter att ha tagit reda på hur man gör det försökte jag, men lyckades inte. Skivkontroll var nedtonat, bara alternativen Radera, Partitionera och Återställ var tillgängliga.

 

Så nu sitter jag här och undrar, dels hur jag skall lyckas med den där reparationen, dels när och hur felen uppstått och vad exakt de består i. Till märkligheterna hör att de 5 programuppdateringarna, som igår stod som klara, nu står som väntande. Mojave, som laddades ned efteråt, påstås däremot vara up to date. Är 10.14.4 den nyaste?

 

De, förhoppningsvis, viktigaste delarna ur Skivkontroll-loggen:

Checking snapshot 1 of 9.

error: directory valence check: directory (oid 0xb002e): nchildren (1) does not match drec count (0)

warning: snapshot fsroot tree corruptions are not repaired; they'll go away once the snapshot is deleted

Checking snapshot 2 of 9.

error: directory valence check: directory (oid 0xb002e): nchildren (1) does not match drec count (0)

… (dito snapshot 3-8) …

Checking snapshot 9 of 9.

error: directory valence check: directory (oid 0xb002e): nchildren (1) does not match drec count (0)

Checking the extent ref tree.

Checking the fsroot tree.

error: directory valence check: directory (oid 0xb002e): nchildren (1) does not match drec count (0)

Verifying allocated space.

Performing deferred repairs.

error: nchildren of inode object (id 720942) does not match expected value

Deferred repairs failed.

The volume /dev/rdisk1s1 could not be verified completely.

Avslutningskoden för filsystemkontrollen är 8.

Återskapar det ursprungliga läget som inlänkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

directory valence check: directory (oid 0xb002e

Jag har ca 30 såna när jag kör skivkontroll, läste att det kunde ha att göra med appen microsoft onedrive, och det hjälper inte ens med avinstallation. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word och OneNote kan orsaka det också. En annan förklaring jag läste mig till är att hårddisken är på väg att rasa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har samma helvete. 

Men jag tror ändå inte det är hårddisken, har en ny SSD. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt de felen har jag också haft som du har sen jag bytte till extern SSD, varm dator, inget pling vid uppstart, ibland startade datorn inte alls, fick ta ur strömkabeln, sedan sätta tillbaka den, sen hamnade den i reparationsläge hela tiden, har raderat interna disken och en annan extern mekanisk, det enda sättet jag kan boota datorn på är att hålla inne ALT vid uppstart, då bootar min externa SSD med Mac OS, men vid skivkontroll får jag som sagt ca 30 av de felmeddelanden du får. Antingen har min SSD fått den skiten ifrån den interna som jag klonade eller så är det något mjukvarufel eller buggar i Mojave. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är inte längre varm sedan jag blåste rent den, och problem att starta hade den bara en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...