Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om VPN


Primus
 Share

Rekommendera Poster

Jag skaffade en VPN-tjänst men har några frågor. Är det så att om man inte använder VPN så kan man koppla ihop aktivitet på nätet med en specifik dator via Ip.nummer? Jag använder inte datorn till några konstigheter, men i jobbet är vi ibland tillsagda att inte använda våra privata datorer. Det kan hända att jag inte följer det rådet..?

 

Finns det något sätt att se om VPN fungerar? Dvs kan man kolla att IP-numret inte är min egen när jag använder min dator hemma? En annan fråga är om jag kopplar upp min iPhone via ett publikt nätverk och använder VPN så ökar säkerheten sägs det. Hur då? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under Systeminställningar / Nätverk / Avancerat (knapp längst ner till höger) / TCP/IP kan du se din IP adress. På ditt nätverk i hemmet ser du mest troligen en lokalt tilldelad IP adress (192.168.0.xx) när VPN är avstängt, men med VPN aktiverat ser du en annan IP adress. Detta är sedan en av anledningarna till att när du kopplar upp dig på ett öppet nätverk så är du skyddad av VPN pga av att den skyddar identiteten genom att tilldela en annan IP adress än den som nätverket ger dig, samt att den krypterar din nätverkstrafik. Med det sagt är det ändå en bra regel att inte använda öppna nätverk för hantering av känslig information. Hoppas detta hjälpte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din IP-adress används för att veta vilken dator, i det här fallet din, data ska skickas till. Så det finns en koppling till dig.

Om vi antar att du har fiber eller liknande in till din bostad så har du troligtvis en IP-adress, som eventuellt kan variera över tid, kopplad till den. Din internetoperatör vet att du har den adressen och kan tvingas spara och lämna ut uppgifter om den till myndigheter.

När du använder en tjänst på nätet, exempelvis den här sajten, ingår din IP-adress i den data som skickas till sajten, som ju behöver veta vem den ska skicka data till.

 

Hemma har du antagligen en router (wifi) som skickar ut trådlöst internet till dina olika prylar. Den använder en speciell serie IP-adresser (ovan nämnda 192.168-serie) för att internt distribuera datatrafiken. Men externt syns bara den externa adressen som du fått av internetoperatören.

 

En VPN-tjänst kan liknas med en tunnel (med krypterad trafik) mellan två datorer, exempelvis mellan dig och ditt jobb. Så om du använder ditt jobbs VPN-tjänst när du sitter hemma och besöker den här sidan så kommer sajten bara att se VPN-tjänstens IP-adress. Din egna adress blir alltså osynlig. Om jobbet inte sparar några loggar så så blir det alltså väldigt svårt att binda din egna IP-adress till din aktivitet på internet.

 

Om du vill se vilken IP-adress som exponeras kan du söka på "What's my IP?" på lämplig söksajt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett publikt nätverk är, för ägaren, ungefär lika svårt att avlyssna som det är för brevbäraren att läsa vykort. Men med VPN upprättas en skyddad tunnel mellan dig och och VPN-tjänsten.

För att fortsätta vykortsjämförelsen. Med VPN skickar du inte ett vykort till Mamma, du skickar istället ett krypterat vykort till en vykortsdistibutör (motsvarande VPN-tjänsten) som dekreterar ditt meddelande och skriver ett nytt vykort till Mamma, den här gången i klartext, och anger sig själv som avsändare. När Mamma ska svara så vet hon inte vem du är utan svarar bara till vykortsdistributören som krypterar och skickar vidare till dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ett publikt nätverk är, för ägaren, ungefär lika svårt att avlyssna som det är för brevbäraren att läsa vykort. Men med VPN upprättas en skyddad tunnel mellan dig och och VPN-tjänsten.

För att fortsätta vykortsjämförelsen. Med VPN skickar du inte ett vykort till Mamma, du skickar istället ett krypterat vykort till en vykortsdistibutör (motsvarande VPN-tjänsten) som dekreterar ditt meddelande och skriver ett nytt vykort till Mamma, den här gången i klartext, och anger sig själv som avsändare. När Mamma ska svara så vet hon inte vem du är utan svarar bara till vykortsdistributören som krypterar och skickar vidare till dig.

Fast numera är det mesta av trafiken krypterad, som den till Google och ansiktsboken. Det räcker anser jag som inte tänkt leka James Bond, någonsin. Det i praktiken enda värdefulla som en riktig VPN ger är att dölja din IP, i internetsammanhang din identifikation.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, mikaellq säger:

Fast numera är det mesta av trafiken krypterad, som den till Google och ansiktsboken. Det räcker anser jag som inte tänkt leka James Bond, någonsin. Det i praktiken enda värdefulla som en riktig VPN ger är att dölja din IP, i internetsammanhang din identifikation.

Det har du rätt i. Fast över ett öppet nätverk på stan, men utan VPN, kan någon se att du skickar (krypterad = oläsbar) data till ex den där boken. Men VPN kan samma observatör bara se att det går trafik till VPN-leverantören. Men för vanligt folk är nog foliehatten viktigare än VPN i ett sådant läge.

 

Även trafiken hit är krypterad nu.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Stort tack till alla ni som postat. Tycker jag lärt mig en hel del. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

VPN är ett måste om man som jag följer olika motorsporter som tyvärr inte går att se  i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...