Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Orealistiskt stor skillnad storlek mov- resp mp4 filer


aehzl

Rekommendera Poster

Hej

Jag har börjat digitalisera en mängd videoband. Använde imovie (10.1.11)  och har fått ut .mov filer där ett mini-DV band på en timme ger en mov-fil på 28 GB. Jag fick köpa till flera extern hårddiskar för att få plats. För att omvandla från analogt till digitalt använde jag Canopus ADVC 110. Efter ung 30 filmer med lika många kvar drog jag öronen åt mig då jag insåg att det skulle bli svårt att lämna materialet vidare till mina barn pga storleken. Jag inköpte en video capture av märket Elgato och den ger mig nu mp4 filer där en timmes film tar upp endast 800 MB.

Jag kan inte se någon klar kvalitetsskillnad. 

Vad kan denna enorma skillnad bero på? Kan jag på något sätt omvandla mina mov-filer till mp4 filer med ovanstående storlek?

Jag har en iMac 27´´ mitten 2011 och kör High Sierra 10.13.6

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DV är ett format som lämpar sig för redigering och därmed utrymmeskrävande. Jag är dock litet förvånad för DV-formatet brukar vara runt 12 GB per timme, inte 28.

 

mp4 är ett format som ENDAST lämpar sig för distribution av den FÄRDIGA filmen.

 

När du är färdig med filmen (INGA fler redigeringar) så kan du exportera till mp4 från iMovie.

 

Kvalitetsskillnader skulle du kunna se främst när det händer mycket i bilden, exempelvis (snabba) panoreringar och (snabba) in/utzoomningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini DV är digitalt och .mov är i princip bara en behållare (kallas container) som innehåller diverse data.

 

Antagligen innehåller dina mov-filer bara de filer som skapats på banden, utan någon som helst bearbetning. Mp4-filerna är däremot komprimerade. Generellt sett är det dumt att komprimera innan filmer/bilden är färdigredigerad och ska distribueras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan jämföra med RAW eller TIFF bilder. Det är stora filer, som du redigerar. Sen när du är klar sparar du som JPEG.

 

JPEG tar bort information, information som behövs vid redigering men inte med färdig bild. Redigerar man en JPEG så blir det grövre, man har inte tillgång till finliret. Detaljer i skuggor och i högdagrar är borta eller färre/grövre. Det märks när man vill lätta upp skuggor och dra ner ljusa partier för att få mer struktur.

 

Komprimering tar ju bort info från bilden som inte syns för ögat vid normal tittning, men som kan behövas för redigering. Varje gång du sparar din JPEG-redigering så komprimeras bilden igen, så ännu mer försvinner. 

 

Och samma är det med mp4, det tar bort info som behövs vid redigering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...