Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boota från USB-sticka med Mojave?


OldMac
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har försökt att skapa en USB-sticka att boota från med Mojave och för det använde jag DiskMaker_X.

 

Resultatet blev dock intet. Det enda jag kunde göra med stickan vara att installera programmet. Dessutom tycks processen ha påverkat datorn till det sämre: efter att jag använt DiskMaker_X blev det en halv minuts fördröjning vid uppstart innan startsekvensen inleddes. Så det slutade med att jag rensade datorn samt installerade Mojave för att återfå full funktion.

 

Har någon här lyckats att (utan bi-effekter) ordna en USB-sticka med Mojave på som det går att boota från  - och hur gjorde ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, OldMac säger:

 

 

Resultatet blev dock intet. Det enda jag kunde göra med stickan vara att installera programmet.

 

Ja du ditt inlägg väckte flera frågor.

Är inte det som är meningen att du ska installera programmet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, OldMac säger:

efter att jag använt DiskMaker_X blev det en halv minuts fördröjning vid uppstart innan startsekvensen inleddes.

Då har du eller Diskmaker satt om startskivan till en disk som inte finns, USB-stickan kanske.

Du hade bara kunnat sätta tillbaka startskivan till den interna så hade du sluppit installera om till ingen nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Ja du ditt inlägg väckte flera frågor.

Är inte det som är meningen att du ska installera programmet?

 

 

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Då har du eller Diskmaker satt om startskivan till en disk som inte finns, USB-stickan kanske.

Du hade bara kunnat sätta tillbaka startskivan till den interna så hade du sluppit installera om till ingen nytta.

 

@lappen71: enligt DiskMaker_X så ska USB-stickan också gå att använda som startvolym.

 

@Telly82: Tack, bra att veta om jag skulle våga mig på att använda DiskMaker_X igen.

Redigerad av OldMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du är ute efter egentligen? Vitsen med att skapa en bootbart USB är för att om man vill blåsa ren datorn och installera macOS igen.

Inte att använda som startvolym 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
2 minuter sedan, OldMac säger:

 

 

@lappen71: enligt DiskMaker_X så ska USB-stickan också gå att använda som startvolym.

 

Stämmer - den går ju att starta upp ifrån för att installeras på en hårddisk eller USB......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
33 minuter sedan, OldMac säger:

 

 

 

Har någon här lyckats att (utan bi-effekter) ordna en USB-sticka med Mojave på som det går att boota från  - och hur gjorde ni?

 

Javisst!

 

Först låta DiskmakerX göra jobbet att göra så det går att installera från ett USB-minne.

Sedan får men stoppa in ett USB minne till, dvs ha 2 st USB-minnen samtidigt.

 

Man startar upp med minnet som är gjord med hjälp av DiskmakerX och välja minne nr 2 som mål.

 

DÅ får du Mojave installerat på USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Stereotypen säger:

 

Stämmer - den går ju att starta upp ifrån för att installeras på en hårddisk eller USB......

 

4 minuter sedan, Stereotypen säger:

 

Javisst!

 

Först låta DiskmakerX göra jobbet att göra så det går att installera från ett USB-minne.

Sedan får men stoppa in ett USB minne till, dvs ha 2 st USB-minnen samtidigt.

 

Man startar upp med minnet som är gjord med hjälp av DiskmakerX och välja minne nr 2 som mål.

 

DÅ får du Mojave installerat på USB.

 

Allright - och tack.

Redigerad av OldMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjarne Bertelsen

Med Super Duper kan man klona hårddisken till en extern hårddisk som man kan boota ifrån. Det kanske går med usb-minne också. Men det får vara till ett stort usb-minne och en minimal macOS installation, tänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...