Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips ny MacBook för programmeringslärare


net777
 Share

Rekommendera Poster

Är programmeringslärare och hade tidigare en MacBook 2017 13 tum.

Nu funderar jag på att skaffa en igen.

Är programmeringslärare och vill kunna köra både Windows och Mac OS.

Frågan är om jag borde ha en MacBook pro igen och i så fall vilken?

Eller kan man nöja sig med en Air?

Vill inte ha mer än 13 tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vilka applikationer du vill köra, hur mycket kraft du behöver och vilka anslutningar du har behov av. 
Det som skiljer en MB Pro från en MB Air, är framförallt just kraft och antal anslutningar. Kompilera kod går fortare på en MB Pro, men MB Air är absolut långt ifrån långsam. Om man jobbar med avancerad video- och musikredigering så skulle jag säga MB Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart. 

 

Vill kunna programmera så klart men det kräver väl inte jättemycket kraft. 

 

Tänker inte köra tunga applikationer.

 

Sedan finns ju MacBook också i olika prisklasser.

 

Tänker att man inte behöver overkill.

 

Den förra fungerade bra med dualboot.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla Mac fungerar bra med dualboot. :) Alla fungerar bra med Windows om man vill köra det, det är inte datorn som sätter begränsningen där. :) Macbook har ju 12" skärm, så den är ju valet om man vill ha en så liten och lätt dator som möjligt i Apples utbud. Men Macbook Air är lite kraftfullare. En viktig skillnad dem emellan, förutom att Air har 1" större skärm, är att Macbook 12" har en USB-C anslutning medan Air har dubbla Thunderbolt 3, som är kompatibel med USB-C. Macbook 12" har alltså inte Thunderbolt 3, utan den enklare/långsammare USB-C. 

Och nu tänker jag givetvis på den nya Air, inte den gamla lågprismodellen. Den gamla Air, som visserligen fortfarande finns kvar i sortimentet, ser jag inte som ett riktigt alternativ idag. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det som är problemet. Det finns så många olika modeller.

Väldigt förvirrande tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, net777 säger:

Det är väl just det som är problemet. Det finns så många olika modeller.

Väldigt förvirrande tycker jag.

 

Du tycker det finns många modeller av MacBook.Kolla in variationer av bärbara för Windows ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Du tycker det finns många modeller av MacBook.Kolla in variationer av bärbara för Windows ??

Jo, det är klart men det är svårt att veta vilken som är bäst av modellerna.

Namnen hjälper en ju inte så mycket.
 

Lite som att det finns en uppsjö av olika Androidmodeller men man vet att bästa iPhone man kan köpa är iPhone Xs Max.

Fast man får väl titta på specifikationerna som man gör med bärbara för Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, net777 säger:

Jo, det är klart men det är svårt att veta vilken som är bäst av modellerna.

Namnen hjälper en ju inte så mycket.
 

Lite som att det finns en uppsjö av olika Androidmodeller men man vet att bästa iPhone man kan köpa är iPhone Xs Max.

Fast man får väl titta på specifikationerna som man gör med bärbara för Windows.

 

 

Namnet säger bra mycket. MacBook Pro är den kraftfullaste av dom bärbara.

Min devis har alltid att köpa så dyrt som min plånbok tillåter. Ja den kanske är overkill just när jag köpt den men då vet jag att den håller många år.

Den jag har nu är 5år gammal och då när jag köpte den egentligen för kraftfull men idag duglig.

Planerar att byta batteri och låta den ärvas av frun så den kommer räcka flera år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Namnet säger bra mycket. MacBook Pro är den kraftfullaste av dom bärbara.

Min devis har alltid att köpa så dyrt som min plånbok tillåter. Ja den kanske är overkill just när jag köpt den men då vet jag att den håller många år.

Den jag har nu är 5år gammal och då när jag köpte den egentligen för kraftfull men idag duglig.

Planerar att byta batteri och låta den ärvas av frun så den kommer räcka flera år till.

Jo, det är sant. Fast finns det en som bara heter MacBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, net777 säger:

Jo, det är sant. Fast finns det en som bara heter MacBook?

 

Ja se övre raden.

 

https://www.apple.com/se/mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, verkar ju trevlig.

Bra sida för att kunna få en överblick.

 

Vill ha en dator som är lätt att ta med sig men ändå hyfsat kraftfull.

 

Bör väl inte märkas så stor skillnad på 12" och 13"?

Är egentligen en Windows-kille kan jag väl säga. Dock vill jag kunna utveckla för iOS och Macdatorer är trevliga på många sätt.

Dessutom har vi redan iPhones och Apple-TV.

Har en iPhone XS Max. Dock tycker jag att vissa appar ibland slutar svara. Fast kanske beror på den som gjort appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan, net777 säger:

 

Bör väl inte märkas så stor skillnad på 12" och 13"?
 

 

Beror helt pågå vad du gör men eftersom 12" inte har aktiv kylning kommer den inte vara lika kraftfull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta den som passar jobbväskan bäst. Räkna med att behöva komplettera med någon adapter för att koppla in projektor mm. Kan du hitta en modell med samma laddare som din nuvarande så kan du ha en laddare hemma och en på jobbet. Din rygg kommer att tacka dig. Prestandan* är mer än tillräcklig i alla modeller. Kolla bara så att de fönster du behöver ha uppe i undervisningssalen får plats på skärmen. Hemma och på kontor kan du ha extern skärm.

 

* Antar att du ska köra lite presentationer, demonstrera kod, hantera epost och lägga upp lite filer på någon hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ta den som passar jobbväskan bäst. Räkna med att behöva komplettera med någon adapter för att koppla in projektor mm. Kan du hitta en modell med samma laddare som din nuvarande så kan du ha en laddare hemma och en på jobbet. Din rygg kommer att tacka dig. Prestandan* är mer än tillräcklig i alla modeller. Kolla bara så att de fönster du behöver ha uppe i undervisningssalen får plats på skärmen. Hemma och på kontor kan du ha extern skärm.

 

* Antar att du ska köra lite presentationer, demonstrera kod, hantera epost och lägga upp lite filer på någon hemsida.

Ja, precis. Just att den är lätt är viktigt för ryggen :)

Funderar på MacBook då den bara väger 0,92 kg.

Vet inte om det finns någon bra docka till den.

Hade denna till Min gamla MacBook som jag tyckte fungerade väldigt bra.

https://www.dustinhome.se/product/5011063710/hyperdrive-pro-for-macbook-pro?ssel=false&LGWCODE=5011063710;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMIgI_q5evM4QIVR6qaCh3bpwS_EAQYAiABEgKEbfD_BwE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare, Macbook 12” är valet för den som söker den tunnaste, lättaste och minsta Macbook. Den räcker till för mycket, men både Air och Pro är kraftfullare/snabbare processor, bättre grafik osv. En annan skillnad är att Macbook 12” bara har en USB-C som också är laddningsport. Air och Pro har den snabbare Thunderbolt 3 som är bakåtkompatibel med USB-C. Och båda har fler antal komtakter än Macbook 12”.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns många dock/HUB:ar för USB-C som passar Macbook 12”. T ex https://macpatric.com/products/owc-usb-c-travel-dock?variant=53222726727&utm_campaign=gs-2018-10-10&utm_source=google&utm_medium=smart_campaign&gclid=EAIaIQobChMIsv6xqpfN4QIVxagYCh1RlA8HEAQYDiABEgIQx_D_BwE

 

Men tänk på det ska vara USB-C inte Thunderbolt 3, kontakterna ser likadana ut men Macbook kan inte nyttja TB3. Det är Air och Pro som kan. Vanlig USB-C räcker för vanliga användare tycker jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har en multiport adapter också. 

Usb-c digital a/v multiport-adapter
 
 
Finns många från olika tillverkare. Beror på vad man har önskemål om portar. Ethernet? HDMI? USB 3? SD kortplats? Osv osv. Alla USB-C fungerar även i Air/Pro med TB3. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Raphael säger:

Som jag skrev tidigare, Macbook 12” är valet för den som söker den tunnaste, lättaste och minsta Macbook. Den räcker till för mycket, men både Air och Pro är kraftfullare/snabbare processor, bättre grafik osv. En annan skillnad är att Macbook 12” bara har en USB-C som också är laddningsport. Air och Pro har den snabbare Thunderbolt 3 som är bakåtkompatibel med USB-C. Och båda har fler antal komtakter än Macbook 12”.

 

 

Tack igen! Kanske är MacBook 12" lite för klen ändå.

Fast just lättheten är lockande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad man har för behov. För mig skulle en Macbook räcka till bra. Jag ordbehandlar, transkriberar, jobbar lite med webb och bilder, ibland video för husbehov och enklare ljudredigering. Och har datorn som media-Hubb kopplad till min stereo. En Macbook med stor docka för kontoret och en mindre på resa, skulle räcka för mig. Men jag vet inte vad man har för behov för att lära ut programmering. 

 

Jag extraknäcker som tentamensvakt ibland och många studenter har Macbook 12”, av de nyaste Macarna verkar den vara nr 1, med MB Pro som 2:a. Nya Air har jag inte sett så mycket än. Men det är fler studenter som har en äldre Mac än en ny. 

 

Ja Macbook 12” väger 0,9 och Air väger 1,25 kg. Ta och besök en affär och känn på dem. :) Prismässigt är de snarlika, man får betala för den slimmade 12”. 

https://www.apple.com/se/mac/compare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Raphael säger:

Det beror ju på vad man har för behov. För mig skulle en Macbook räcka till bra. Jag ordbehandlar, transkriberar, jobbar lite med webb och bilder, ibland video för husbehov och enklare ljudredigering. Och har datorn som media-Hubb kopplad till min stereo. En Macbook med stor docka för kontoret och en mindre på resa, skulle räcka för mig. Men jag vet inte vad man har för behov för att lära ut programmering. 

 

Jag extraknäcker som tentamensvakt ibland och många studenter har Macbook 12”, av de nyaste Macarna verkar den vara nr 1, med MB Pro som 2:a. Nya Air har jag inte sett så mycket än. Men det är fler studenter som har en äldre Mac än en ny. 

 

Ja Macbook 12” väger 0,9 och Air väger 1,25 kg. Ta och besök en affär och känn på dem. :) Prismässigt är de snarlika, man får betala för den slimmade 12”. 

https://www.apple.com/se/mac/compare/

 

Ibland har man inte så bråttom att man kan vänta ifall man renderar någon video :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det handlar om vilka egenskaper som man prioriterar. Men i kraftfullhet så är ju ordningen upp till snabbast/kraftfullast Macbook -> Air -> Pro. 

 

Macbook, Air och Pro (utan touchbar) är snarlika i pris, men Macbook har 256 Gb SSD från start medan de andra har 128 så de andra är egentligen lite dyrare. Jag tycker 256 Gb är minimum. 

 

Vikterna är 0,92 kg Macbook, 1,25 kg Air och 1,37 kg Pro. 

 

Pro har snabbare processor och bäst skärm. Både Pro och Air har 2 TB3 medan Macbook har 1 USB-C. Air har kraftigare batteri och fler timmar än Macbook och Pro. 

 

En vän till mig inom forskarvärlden valde Air för hon ville ha det lättaste med 13”. Hon ansåg att 12” var för liten för henne. Den är ju lite mindre i datorn också, inte bara skärmen som är lite mindre. Hon hade en MB Pro 2012 innan och är nu nöjd med bytet. Och hon fick adapters/dock också så hon kan köra äldre tillbehör. Fungerar bra. 

 

Air har Touch ID också m m. Air är nog den som är mest lagom kombination av prestanda-pris-lätthet. Macbook 12” lite mindre och lättare, men också mindre kraftfull. Pro mer kraftfull, men också lite tyngre och tjockare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Touch bar, och jag skulle inte betala för det. Det innebär snabbkommandon till olika applikationer, och vissa applikationer t ex video eller ljudredigering, så innebär det även att man kan flytta filmen/ljudet genom att dra fingrarna över touchbar. Det är inget fel på funktionen i sig men jag tycker den är fel placerad. Jag skulle vilja ha den nedanför tangentbordet istället för ovanför. Skulle vilja kunna styra med tummarna än med pekfingret typ. Känns konstigt att sträcka upp fingrarna och köra där. Men det kan ju vara en vanesak. Touch bar finns dessutom bara på de dyrare MB Pro, de som är lite tjockare och lite tyngre än Air och Mabook 12". 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så ofta man behöver kompilera kod i megabytestorlek om man ska demonstrera programmering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...