Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gopro-redigering Macbook


Nerhed

Rekommendera Poster

Hej!

jag äger idag en MacBook Pro 13” Early 2011

som är något uppgraderad med 8gb ram & 225 SSD.

 

När jag redigerar goprofilmer i 1080p så laggar det en hel del. Processorn används ca 85-90%.

 

jag pratade med en kille på Elgiganten som sa att det är min processor som påstår att det är min processor som sätter stopp.

 

jag skulle vilja köpa en begagnad MacBook Pro utav äldre modell, men nyare än min som klarar av dessa processer. Vet ni vilken årsmodell jag ska sikta på?

 

jag har ingen lust att köpa en ny MacBook då det känns omotiverat dyrt med tanke på det lilla jag redigerar..

 

tips på vilken årsmodell på MacBook Pro 13” som bör klara detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det vara en 13-tum? För en 15-tummare av samma årsmodell är en mycket bättre dator. Det är mycket mer än bara större skärm som skiljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Måste det vara en 13-tum? För en 15-tummare av samma årsmodell är en mycket bättre dator. Det är mycket mer än bara större skärm som skiljer.

Nej egentligen inte, min tanke var mest att priset förmodligen blir billigare på en äldre 13”. Men iofs kanske det går att köpa en ÄNNU äldre 15” och få en bättre dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Nerhed säger:

Nej egentligen inte, min tanke var mest att priset förmodligen blir billigare på en äldre 13”. Men iofs kanske det går att köpa en ÄNNU äldre 15” och få en bättre dator?

Du ska inte köpa något äldre än 2011. för då gjorde Apple ett tekniklyft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Telly82 säger:

Du ska inte köpa något äldre än 2011. för då gjorde Apple ett tekniklyft.

Eftersom jag äger en 2011 idag så vore det dumt. Men min fråga var from vilken årsmodell klarar processorn av att rediger 1080p..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara något annat fel när inte datorn klarar av att redigera 1080p filmer. Va tusan en iPhone klarar ju av att redigera 4K material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som laggar? Vilket program använder du för att redigera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, lappen71 säger:

Vad är det som laggar? Vilket program använder du för att redigera?

Jag har testat både med Gopro Quik och iMovie..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte på min första fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Du svarade inte på min första fråga

Missade sorry

dwg som laggar är när jag spelar upp klippen i de programmen jag nämnde, flyttar mig i tiden på de olika klippen.

 

men att spela upp tex en youtube video i 1080p via Chrome fungerar utmärkt.

 

kan det vara att programmen i sig drar så mycket prestanda att det gör att datorn inte orkar med klippen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt att svara på men min gissning är att det är något med frameraten som inte är kompatibel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Väldigt svårt att svara på men min gissning är att det är något med frameraten som inte är kompatibel.

 

 

Jag filmar i 1080p 60fps. Kanske sänka fps och testa med det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMovie stöder 60fps så det beror inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet räcker det inte till, en 2011a är inte speciellt rapp, graffat på en 13" är integrerat. Skulle nog säga att när man rendererar "live" med effekter så blir det långsamt.

 

Är ju inte ett alternativ idag 2019 att filma i en lägre upplösning heller tycker inte jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kodek använder du och vilka inställningar du har i kodeken är avgörande för prestandan. Vad har du för grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...