Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med min backup-setup!


john-daniel

Rekommendera Poster

john-daniel

Hej! Jag skulle vilja ha era tips, åsikter och förslag på backup lösningar. 
Efter att ha varit en trogen MBP användare i drygt 15 år har jag precis inhandlad min första iMac (2019) i.o.m. detta har jag börjat se över mitt backup-behov. 
Jag är en "high level" fotoentusiast och gör mycket time-lapse filmer som jag inte vill gå miste om.

Vänligen finn bifogad bild för en en förklarande "backup-karta" av min nuvarande setup (som blivit j*vligt rörig) samt två förslag på nya "setup´s.
Använde 2 i kartan är min sambo och hon har inget reellt backup behov men vill kunna använda datorn med en egen användare.

Kom gärna med era kommentarer och konstruktiva förslag! ?


(Problemet skulle potentiellt kunna lösas genom att synca  min externa SSD till iCloud - någon som vet om detta går att göra och isåfall hur man går tillväga?)

Tack på förhand!
/JD
 

Backupmap.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

john-daniel
7 timmar sedan, Alix säger:

Icloud är en synktjänst, ingen backuptjänst.

Tack vad snällt av dig att du förklarade så att ingen bli förvirrat. :)  Utgå ifrån att jag vill ha mitt innehåll SYNCAT online för att kunna editera on the go från en iOS produkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant, införskaffa två nasar (ex Synology) se till att du har drive bays så du kan köra en vettig raid 5 (minst) synca ditt innehåll mellan dessa två och placera din andra nas "offsite".

 

Borde du kunna få till för under 10k. Såg ingen budget utan bara kostnader för det du har idag, backup är inget man ska snåla på om du är seriös med de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är onekligen att en aning oortodox att ha två externa hårddiskar med bootbara Mac OS för olika konton istället för att använda den interna. Det går ju utmärkt att ha flera användare på samma dator och interna hårddisk! Du ligger till olika konton, och varje konto har sina egna inställningar, sitt eget iCloud och sina egna mappar. Du kan ha ditt Bilder och din fru kan ha sitt. De blir separata från varandra. Och då kan ni även använda olika iCloud Drive för synkning till era respektive enheter. En iMac inställd på flera konton i Mac OS, det blir som flera datorer i en och samma. Och så kan du köra TimeMachine på allt på ett enkelt sätt, där varje konto får sin egen TimeMachine yta mot samma TimeMachine hårddisk. 

Sen när det gäller "synka hårddisk mot iCloud" - Nja, iCloud Drive fungerar så att du får en mapp i datorn, i användarkontot, som heter iCloud Drive. Och innehållet i den mappen synkas mot iCloud Drive på nätet. Om man har valt att ha Dokument och Skrivbord på iCloud Drive (en inställning, då flyttas dessa mappar till iCloud Drive) samt "optimera lagring" så kommer iCloud själv att flytta över äldre filer till iCloud Drive som bara finns där, som du inte använder så mycket, för att maximera utrymmet på hårddisken. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, john-daniel säger:

Jag är en "high level" fotoentusiast och gör mycket time-lapse filmer som jag inte vill gå miste om.

https://bsdmag.org/tekserve/

Lagra på tre ställen. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompisen och jag har varandras 'remota' backuper. Dessa körs en gång/va mha Carbon Copy Cloner. Den initiala backupen tas lokalt på en extern disk som sedan ansluts till kompisens Mac och vice versa. De är förstås bootbara eftersom CCC används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...