Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

InDesign: Texten fyller inte satsytan ända ut


HDoolittle

Rekommendera Poster

Jag arbetar med en bokinlaga i InDesign där texten inte fyller satsytan ända ut i den nedre marginalen på några av sidorna i dokumentet. Det uppstår ett utrymme på ca en rad som bara är blank och inte kan fyllas med något. Ser inte snyggt ut när inte de nedersta raderna linjerar i ett uppslag. Vad beror det på och vad kan man göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in något under "Alternativ för radbyten" som gör att stycken ska hållas ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mattis.se säger:

Har du ställt in något under "Alternativ för radbyten" som gör att stycken ska hållas ihop?

Nej. Ändringar där påverkar heller inte problemet.

 

Bifogar en bild av hur det ser ut. Jag vill alltså att raden ska ligga an mot baslinjen.

Skärmavbild 2019-04-07 kl. 21.55.05.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, HDoolittle säger:

Nej. Ändringar där påverkar heller inte problemet.

 

Bifogar en bild av hur det ser ut. Jag vill alltså att raden ska ligga an mot baslinjen.

Skärmavbild 2019-04-07 kl. 21.55.05.png

Enligt bilden ser det inte ut att vara nog med utrymme för hängande bokstäver. Du kan väl kolla där det blir rätt om det finns hängande bokstäver på de raderna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Enligt bilden ser det inte ut att vara nog med utrymme för hängande bokstäver. Du kan väl kolla där det blir rätt om det finns hängande bokstäver på de raderna. 

Det stämmer att det finns hängande bokstäver på de raderna. Hur ställer jag in detta? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, HDoolittle säger:

Det stämmer att det finns hängande bokstäver på de raderna. Hur ställer jag in detta? 

Om det finns hängande bokstäver på de rader som det blir rätt vet jag inte vad som orsakar felen i de andra satsytorna.

 

Jag har bara jobbat med Quark Xpress och där gjorde man satsytan (textblocket) en aning större helt enkelt, i nederkant. Textblocket kunde inte linjera på baslinjen, för då fick de hängande bokstäverna inte plats och raden försvann eller skickades till nästa länkade textblock. Se dump nedan.

 

dump.png.2eacdcbd2189b1ced06706505135ca7d.png

 

(I exemplet är det asiatiska tecken som hänger ned men principen är densamma för g, j, p, y med flera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns p:n i några av de rader där problemet uppstår (bl.a. i exemplet ovan), men InDesign verkar kunna hantera det vissa gånger utan att detta irriterande svävande ovanför baslinjen uppstår. Man kan använda sig av en funktion som heter baslinjeförskjutning men där justeras endast slutraden, så att det blir gluggigt, jag skulle vilja att hela sidan kunde anpassas proportionerligt så att det ser jämnt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du inte har samma radavstånd överallt. Har du mellanrubriker som gör att raderna inte linjerar över uppslagen? För det finns ju inte en chans att det får plats en till textrad i blocket i ditt exempel på bilden. 

 

Du kan ju testa att aktivera "Marginaljustera vertikalt" för textblocket, så sprids raderna ut så att de fyller ut blocket på höjden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mattis.se säger:

Det låter som att du inte har samma radavstånd överallt. Har du mellanrubriker som gör att raderna inte linjerar över uppslagen? För det finns ju inte en chans att det får plats en till textrad i blocket i ditt exempel på bilden. 

 

Du kan ju testa att aktivera "Marginaljustera vertikalt" för textblocket, så sprids raderna ut så att de fyller ut blocket på höjden.

Många tack. Problemet hade att göra med att det fanns enskilda stycken som inte hade samma radavstånd, så snart det fixades lade sig sista raden på sidan mot baslinjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...