Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och iCloud


Eric fal
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan någon ge mig ett KORT svar (ingen tekniknörd) på om man kan slänga bilder/videor på en iPhone utan att dessa samtidigt slängs i iCloud. Om det går,  var och hur görs denna inställning. Jag har sett avancerade svar om bildström etc men hänger inte med på komplicerade tekniska beskrivningar. 

 

Tack på förhand!

 

Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte för iCloud är en synctjänst och inte en backuptjänst.

Och detta går inte att ändra utan har du iCloud bildbibliotek påslaget och tar bort en bild på din iPhone så ts den bort från alla andra enheter också.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av iCloud Bilder är inget alternativ? (Då måste du importera dina bilder till din dator manuellt.)

 

  • På iPhone, iPad eller iPod touch med iOS 10.3 eller senare går du till Inställningar > [ditt namn] > iCloud > Bilder och avaktiverar sedan iCloud-bilder.
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du avaktiverar iCloud Bilder, raderar bilder och sen slår på iCloud Bilder igen så kommer bilderna du raderade tillbaka. ICloud Bilder fungerar som iCloud Mail, du har samma brevlåda på alla enheter och med samma innehåll. Tar du bort ett mejl på din iPhone så försvinner det även från din Mac. 

 

Men om du vill radera bilder bara från iPhone för att spara utrymme så ska du ha påslaget ”Optimera iPhone lagring” under Inställningar - Bilder. 

 

Då kommer iCloud ta hand om vilka bilder som verkligen finns på iPhone och inte. Du kommer fortfarande se alla bilder i programmet Bilder, men det som kommer vara lagrat i iPhone blir bara en mindre förtitt. För att hämta hem hela bilden i originalstorlek så trycker du på molnet vid bilden. 

 

Icloud hanterar detta själv och helt automatiskt, när funktionen är påslagen. Mitt Bilder-bibliotek är större än min iPhone, men genom ”optimerad lagring” så har jag utrymme kvar i min iPhone. Detta fungerar utmärkt tycker jag. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har slagit på iCloud överallt, i min iPhone och på minin, bockat i allt även bildström och valt att inte optimera lagring på båda enheterna. Varför ser det ut så här i appen Filer? Inga thumbnails och väldigt små filstorlekar. 

E1310C5A-3C47-4C1A-9452-6EFBFAB360EC.png

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju förklarat för dig flera gånger att varken bildström eller iCloud bildbibliotek lagrar bilder i appen Filer.

För det använder du appen Bilder på både macOS och iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man borde ändock få preview av mindre filer av känt filformat i appen Filer

 

*edit*

iMarc har ju tidigare gång på gång förespråkat bilder lagrat på Google Drive och Apples app Filer kan visa data från Google Drive. Dock utan förhandsvisning.

Så iMarc får återkomma om det är filer som verkligen lagras i iCloud drive eller någon annan stans som appen Filer kan komma åt.

Redigerad av SirKnasen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, SirKnasen säger:

Man borde ändock få preview av mindre filer av känt filformat i appen Filer

Kanske det men detta är inte iMarcs problem utan att han missförstår Filers funktion.

Den har ingenting med bildström att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, SirKnasen säger:

Man borde ändock få preview av mindre filer av känt filformat i appen Filer

Ja det borde han få men har ingen förklaring för det fungerar för mig.

 

IMG_21EB71914FC0-1.thumb.jpeg.1e189683bdf8ed151ad0481910759a4f.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-04 på 10:53, Eric fal säger:

Hej!

 

Kan någon ge mig ett KORT svar (ingen tekniknörd) på om man kan slänga bilder/videor på en iPhone utan att dessa samtidigt slängs i iCloud. Om det går,  var och hur görs denna inställning. Jag har sett avancerade svar om bildström etc men hänger inte med på komplicerade tekniska beskrivningar. 

 

Tack på förhand!

 

Eric

Annars kan du skaffa google foto/onedrive och ställa in så att dina foton förs över dit. Raderar du sen korten i bilder på din iPhone finns de kvar ändå på google/onedrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

App:en Filer är iCloud Drive inte iCloud Bildbibliotek. Inställningarna i Bilder påverkar bara iCloud Bildbibiliotek, inte iCloud Drive. 

 

Bilder som ligger i Bildström syns inte på iCloud Drive och bilder som du lagt på iCloud Drive hamnar inte i Bildström. Bildström är så att säga en osynlig mellanlagring. 

 

Men du ska få förhandsvisning av det som ligger på iCloud Drive, det kan dock ta en del tid att uppdatera för den är långsam. Det gäller då bara för format som iCloud Drive känner till. Om du inte får förhandsvisning så kan det vara ett format som iCloud Drive inte har. 

 

Om det är små dokument så har du dragit över små dokument. ICloud Drive krymper inte filer. Kanske du tog över förhandsvisningskopior och inte originalen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Raphael säger:

App:en Filer är iCloud Drive inte iCloud Bildbibliotek. Inställningarna i Bilder påverkar bara iCloud Bildbibiliotek, inte iCloud Drive. 

 

Bilder som ligger i Bildström syns inte på iCloud Drive och bilder som du lagt på iCloud Drive hamnar inte i Bildström. Bildström är så att säga en osynlig mellanlagring. 

 

Men du ska få förhandsvisning av det som ligger på iCloud Drive, det kan dock ta en del tid att uppdatera för den är långsam. Det gäller då bara för format som iCloud Drive känner till. Om du inte får förhandsvisning så kan det vara ett format som iCloud Drive inte har. 

 

Om det är små dokument så har du dragit över små dokument. ICloud Drive krymper inte filer. Kanske du tog över förhandsvisningskopior och inte originalen. 

 

Jag är lite fundersam över varför ikonerna har vecket i hörnet. Ingen av mina bilder har det. Jag gissar att det beror på okänt filformat.

 

1090369275_Skrmavbild2019-08-04kl_20_32_19.thumb.png.7ece36c646e7b2ba3dc22ea0e3d017ab.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina Google Drive bilder saknar också förhandsvisning och har ett veckat hörn. Så jag antar iMarc har valt att Filer ska visa även Google Drive innehåll och det är just detta skärmdumpen visar... Google Drive innehåll alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

Mina Google Drive bilder saknar också förhandsvisning och har ett veckat hörn. Så jag antar iMarc har valt att Filer ska visa även Google Drive innehåll och det är just detta skärmdumpen visar... Google Drive innehåll alltså.

Så kan det givetvis också vara, att han är inne på Google Drive i Filer istället för iCloud Drive. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, SirKnasen säger:

Mina Google Drive bilder saknar också förhandsvisning och har ett veckat hörn. Så jag antar iMarc har valt att Filer ska visa även Google Drive innehåll och det är just detta skärmdumpen visar... Google Drive innehåll alltså.

Mycket riktigt så är det Google Drive som ställer till det.

 

IMG_08E30898ECB1-1.thumb.jpeg.f810123a5df8f7aeb05ae7994318d9a1.jpeg

 

Varför berättar du inte det för @iMarc så vi slipper agera detektiver?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en dump från det senaste i Filer. Dessa kommer antagligen från Google Foto/Drive. Men jag har tagit en massa fler bilder efter senaste datum, så varför finns inte de också med isåfall?

Ja appen bilder fungerar ju klockrent på både telefonen och minin. 

Men att det fattas filer från Google Foto från de senaste dagarna är ju märkligt, och ingen förhandsvisning. 

F9A62062-BE22-40E6-87A8-DDA1012F41AF.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Mycket riktigt så är det Google Drive som ställer till det.

 

IMG_08E30898ECB1-1.thumb.jpeg.f810123a5df8f7aeb05ae7994318d9a1.jpeg

 

Varför berättar du inte det för @iMarc så vi slipper agera detektiver?

Då vet jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

Mycket riktigt så är det Google Drive som ställer till det.

 

IMG_08E30898ECB1-1.thumb.jpeg.f810123a5df8f7aeb05ae7994318d9a1.jpeg

 

Varför berättar du inte det för @iMarc så vi slipper agera detektiver?

Nu har jag väntat lite och bilder börjar synas lite här å var

AD6E227A-1948-485C-883F-DCE5CAAEAE5C.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Detta är en dump från det senaste i Filer. Dessa kommer antagligen från Google Foto/Drive. Men jag har tagit en massa fler bilder efter senaste datum, så varför finns inte de också med isåfall?

Ja appen bilder fungerar ju klockrent på både telefonen och minin. 

Men att det fattas filer från Google Foto från de senaste dagarna är ju märkligt, och ingen förhandsvisning. 

 

Men vänta nu? Nu pratar du om Google Foto? Dom bilderna ser du inte i Filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Men vänta nu? Nu pratar du om Google Foto? Dom bilderna ser du inte i Filer.

Jo efter en stund vissa av dem. 

Backade tillbaks i Filer och klickade på iCloud, där finns bara bilder från 2015-2016 i mappen Bilder.  :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Jo efter en stund vissa av dem. 

Backade tillbaks i Filer och klickade på iCloud, där finns bara bilder från 2015-2016 i mappen Bilder.  :fundersam:

Nej nu får du sluta krångla till det. Google Foto ser du INTE i Filer utan det är Google Drive.

 

Ja men snälla nån bilder som ligger i Filer är sådan som du SJÄLV har lagt dit. Det finns inget sätt att bilder synkas dit automatiskt. Hur svårt kan det vara egentligen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Jisses vad iCloud tar på nerverna ?

Nej det är inte iCloud som är problemet utan DU.

Du blandar ihop flera tjänster som Google Drive,Google Foto och iCloud och tror att dom ska leva i symbios.

 

Ta och välj EN tjänst till att börja med och sen lägg till en till.

 

Jag använder också Google Foto men bara som backup, som ett tredje alternativ ifall min telefon går sönder, samtidigt som min Extreme går sönder OCH att Apple går i konkurs. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Jo efter en stund vissa av dem. 

Backade tillbaks i Filer och klickade på iCloud, där finns bara bilder från 2015-2016 i mappen Bilder.  :fundersam:

Mappen Bilder på iCloud Drive visar inte iCloud Bildbibliotek. Det går inte att se varken iCloud Bildbibliotek eller Bildström på iCloud Drive. Bilder du tar i telefonen läggs inte på iCloud Drive. Om du ska ha bilder i mappen Bilder så måste du manuellt lägga bilder där. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...