Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbordet på min MacBook Pro är helt värdelöst


Nicko35

Rekommendera Poster

Boilerplate4U
1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Ingen annan än jag som har erbjudit mig att köpa din. Erbjudandet står fast. 5% av från det du betalade.

Ok, vi får se! :) Men först måste jag hitta en bra 2015-maskin som ersättare. Alla burkarna jag kollat på hittills har 2.1 och 2.2 Mhz CPU'er. Det kanske inte spelar någon praktisk roll men finns det snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar
Boilerplate4U
Just nu, lappen71 säger:

 

Det är den som sitter i MacBook Pro 2018

Ok, synd för det var ingen märkbar skillnad när jag testade i Apple Store. Inte ens de tekniker som var med och klämde kände någon skillnad. Kan det vara så att gen 3 sitter i "late 2018" inte hunnit komma ut på marknaden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

Ok, vi får se! :) Men först måste jag hitta en bra 2015-maskin som ersättare. Alla burkarna jag kollat på hittills har 2.1 och 2.2 Mhz CPU'er. Det kanske inte spelar någon praktisk roll men finns det snabbare?

 

Vad tittar du på för modeller egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

Ok, synd för det var ingen märkbar skillnad när jag testade i Apple Store. Inte ens de tekniker som var med och klämde kände någon skillnad. Kan det vara så att gen 3 sitter i "late 2018" inte hunnit komma ut på marknaden?

 

 

Enligt Apple är det tredje gen tangentbord i 2018 modellerna.

Största skillnaden är inte hur dom känns utan att det inte ska fastna smuts under dom och få dom att sluta fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

Ok, synd för det var ingen märkbar skillnad när jag testade i Apple Store. Inte ens de tekniker som var med och klämde kände någon skillnad. Kan det vara så att gen 3 sitter i "late 2018" inte hunnit komma ut på marknaden?

Just nu, lappen71 säger:

Enligt Apple är det tredje gen tangentbord i 2018 modellerna.

Största skillnaden är inte hur dom känns utan att det inte ska fastna smuts under dom och få dom att sluta fungera.

Apple har satt dit ett membran av plast som ska motverka att smuts hamnar i mekanismen, annars är det väl samma tangentbord? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Apple har satt dit ett membran av plast som ska motverka att smuts hamnar i mekanismen, annars är det väl samma tangentbord? :fundersam:

 

Ja men likväl är det olika generationer för att särskilja dom.

Dom som lämnar in sina med 2 gen tangentbord för dom utbytta mot 3 gen med membranet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja men likväl är det olika generationer för att särskilja dom.

Dom som lämnar in sina med 2 gen tangentbord för dom utbytta mot 3 gen med membranet.

Jag tänker på att vi här måste skilja på två saker:

1. Tangentbordens mekaniska egenskaper, som en del inte gillar.

2. Tangentbordens förmåga att störas ut av smuts.

Vad gäller generation 2 eller 3 så påverkas inte punkt 1, däremot, i bästa fall, punkt 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
6 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Vad tittar du på för modeller egentligen?

Letade Macbook Pro's 15" på blocket och tradera. Kollade precis igen och såg två med 2,7 och 2,8 på blocket! ?  Fördelen med 2015 är att man även kan utöka med SSD så slipper man ha med sig extern disk.

 

Någon som vet om det finns fyr-kärniga i7 13" på den tiden? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

 

Någon som vet om det finns fyr-kärniga i7 13" på den tiden? 

Nix, bara två kärnor (på 3,4GHz)

 

15-tummarna har alla fyra kärnor, som högst 2,8GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
24 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

 Fördelen med 2015 är att man även kan utöka med SSD så slipper man ha med sig extern disk.

 

Utveckla gärna det där.......15" 2012-2015 ser likadan ut invändigt, om man frånser trackapade som har lite andra skruvhål och utformning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
1 minut sedan, Stereotypen säger:

Utveckla gärna det där.......15" 2012-2015 ser likadan ut invändigt, om man frånser trackapade som har lite andra skruvhål och utformning.

Var lite otydlig. Menade att på 2015 är det fortfarande möjligt att byta (uppgradera) intern ssd. På 2016 och senare är både cpu och ssd fastlödda direkt på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gen 3 av butterfly finns i MB Pro idag och i nyaste Air. Samma layout. Och silikonskydd. Magic Keyboard har samma layout, men annan intern uppbyggnad. 

 

USB-C ger ju möjlighet till power, jag förstår idén med en kontakt för allt, det kommer ju allt fler enheter som har USB-C eller TB3. Och då behövs inga adapters. Inte Apples fel att USB-C är som den är. Det är en standard, framtagen av USB-gruppen. Definierades samtidigt som USB3 men tog längre tid för tillverkarna köra den. USB-C finns ju även till Windows-datorer och tillbehören funkar på både Mac och Windows. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Apple har satt dit ett membran av plast som ska motverka att smuts hamnar i mekanismen, annars är det väl samma tangentbord? :fundersam:

 Det är inte bara silikonskydd som lagts dit, utan tangenterna har även gjorts lite tunnare, detta tillsammans påverkar rörelsen från tangenterna även om fjärilsmekanismen är i princip samma. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Raphael säger:

 Det är inte bara silikonskydd som lagts dit, utan tangenterna har även gjorts lite tunnare, detta tillsammans påverkar rörelsen från tangenterna även om fjärilsmekanismen är i princip samma. 

Det förstår jag inte riktigt hur det går ihop. Olika men samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det förstår jag inte riktigt hur det går ihop. Olika men samma.

 

Ja alltså mekanismen är samma som Gen 2, alltså fjärilsmekanismen som tangenterna sitter i men tangenterna är lite lite tunnare, skiljer sig mindre än 1 mm, och så är det silikonmembran som skyddar mot smuts och dämpar ljud och ja det blir en annan dämpning. Men det är det som skiljer mellan gen 2 och 3 som jag känner till iaf. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Raphael säger:

 

Ja alltså mekanismen är samma som Gen 2, alltså fjärilsmekanismen som tangenterna sitter i men tangenterna är lite lite tunnare, skiljer sig mindre än 1 mm, och så är det silikonmembran som skyddar mot smuts och dämpar ljud och ja det blir en annan dämpning. Men det är det som skiljer mellan gen 2 och 3 som jag känner till iaf. 

Jag undrade mest hur ”detta tillsammans påverkar rörelsen från tangenterna” som du skrev. Påverkas slaglängden? Dämpas tangenterna av membranet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Alix säger:

Jag undrade mest hur ”detta tillsammans påverkar rörelsen från tangenterna” som du skrev. Påverkas slaglängden? Dämpas tangenterna av membranet?


Slaglängden påverkas marginellt av att tangenterna är lite lite tunnare, men ytterst marginellt. Tangenterna har troligtvis gjorts lite lite tunnare för att behålla slaglängd trots adderat silikon under. Men när du trycker ner en tangent så trycker du samtidigt ner luft och genom silikonet som har lufthål så blir det en annan genomströmning av luft som påverkar tangentens rörelse än tidigare, det blir skillnad på trycket eller motståndet under tangenterna. Det blir även tystare. Silikonet dämpar ju även ljud. Så det låter mindre när man skriver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...