Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbordet på min MacBook Pro är helt värdelöst


Nicko35

Rekommendera Poster

Balder, men då är ju problemet löst. Och då var det uppenbart en anställd hos Apple som gjorde fel och jag hoppas att chefen där har diskuterat händelsen med den personen så att liknande inte händer i framtiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar
45 minuter sedan, Raphael säger:

Balder, men då är ju problemet löst. Och då var det uppenbart en anställd hos Apple som gjorde fel och jag hoppas att chefen där har diskuterat händelsen med den personen så att liknande inte händer i framtiden. 

Jo, det gjorde ju det.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
2019-03-31 på 19:57, Nicko35 säger:

Har en mackbook pro 2018 som tangentbordet är av så värdelös kvalitet att man inte tror att det är sant!!
Att en dator som nästan kostade 25 tusen har så dålig kvalitet är skrämmande.
Vissa tangenter fungerar inte alls,vissa måste man använda våld för att det ska hända något och vissa skickar dubbla tecken.
Har haft den inne för rengöring eller vad dom gör på apple store i Malmö två gånger redan,orkar snart inte åka dit fler gånger.
Kan man få skiten utbytt eller är det bara att inse att det är dags att gå över till PC?

 

Jag köpte nyligen en bättre beg Macbook Pro 15" 2017 på blocket och kan bara hålla med! 

 

Först trodde jag det var något fel men efter varit på Apple-butiken i Täby visades det sig att alla Macbooks 2016-2018 har samma totalt värdelösa tangentbord med alldeles för kort slaglängd och helt stum mot botten. Tyvärr verkar det inte finnas någon möjlighet att byta tangentbord med varken inbytesprogram eller betala för det. Det enda personalen kunde göra var att rekommendera inköp av extern tangentbord.

 

Jag har försökt jobbat några dagar med min nya Macbook men blir stum i fingertopparna efter bara någon timme - Allt bara för att någon marknadsperson ska försöka hänga på racet att göra Macbook'en som tunn som möjligt och därmed offra användarvänligheten - helt åt helvete enligt min åsikt!


Gggggrrrrrrrrrrrrrr ????

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

 

Jag köpte nyligen en bättre beg Macbook Pro 15" 2017 på blocket och kan bara hålla med! 

 

Först trodde jag det var något fel men efter varit på Apple-butiken i Täby visades det sig att alla Macbooks 2016-2018 har samma totalt värdelösa tangentbord med alldeles för kort slaglängd och helt stum mot botten. Tyvärr verkar det inte finnas någon möjlighet att byta tangentbord med varken inbytesprogram eller betala för det. Det enda personalen kunde göra var att rekommendera inköp av extern tangentbord.

 

Jag har försökt jobbat några dagar med min nya Macbook men blir stum i fingertopparna efter bara någon timme - Allt bara för att någon marknadsperson ska försöka hänga på racet att göra Macbook'en som tunn som möjligt och därmed offra användarvänligheten - helt åt helvete enligt min åsikt!


Gggggrrrrrrrrrrrrrr ????

 

 

 

Jag är ute efter en nyare MacBook Pro än den jag har och eftersom du är så missnöjd med din är jag beredd att köpa din.

Dra av 5% av det du betalade så är det deal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
8 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Jag är ute efter en nyare MacBook Pro än den jag har och eftersom du är så missnöjd med din är jag beredd att köpa din.

Dra av 5% av det du betalade så är det deal.

 

Haha, du är faktiskt inte helt fel ute! :) Spanar på Macbook's från 2015 men vill först känna på tangentbordet innan jag bestämmer mig. Alternativt köper jag till ett extern tangentbord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
1 timme sedan, Boilerplate4U säger:

 

Haha, du är faktiskt inte helt fel ute! :) Spanar på Macbook's från 2015 men vill först känna på tangentbordet innan jag bestämmer mig. Alternativt köper jag till ett extern tangentbord...

 

Har kört Macbook sedan 2006 (den i vit plast) men om man inte skärper sig blir det här min sista bärbara från Apple. Som alternativ en Hackintosh (om det funkar på bärbart) eller ger helt enkelt vika för MS W10 ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder möjligen delade meningar om butterfly-tangentbordet. Jag har provat det flera gånger och skulle gärna skaffa mig en ny Macbook. Skriver snabbt och bra på det, tangenterna är inte lika glappiga som på en äldre MBP, har ett jämnare nedslag även om slaglängden är kortare. En vanesak tycker jag. 

 

Men bör ha en tub med komprimerad luft, för tangentbordsrengöring. Man håller tangentbordet i 75 graders vinkel och blåser rent. Det kan fastna skräp under tangenterna. Nyaste generationen är inte lika känslig som tidigare, mekanismen är mer skyddad. Men en tub komprimerad luft är alltid bra att ha. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är det absolut sämsta tangentbordet som Apple någonsin har tillverkat. Jag har ungefär 60% skrivhastighet mot vad jag har med de gamla tangentborden, och det beror till största delen på att de är så tunna att man inte riktigt känner var man har fingrarna, och därför trycker på en eller flera tangenter samtidigt. 

Det fastnar skräp. 

Det är dålig taktil känsla.

De är mer högljudda än de äldre tangentborden.

Touchbar-funktionen är tyvärr värdelös. Jag vill dels ha en riktig ESC-knapp, dessutom har jag så många kortkommandon inprogrammerade på mina funktionstangenter att jag ändå måste köra med klassisk layout. Möljigen, om Apple hade lanserat ett externt tangentbord med Touchbar så hade de kanske kunnat få mig att använda det. Men som det är nu är finns det ingen mening för mig att använda det.

 

Jag kan inte vara alls lika produktiv på min MBP 15" 2017, som jag kunde vara på min MBP 15" 2011, om jag inte använder extern skärm och tangentbord (då märker man ju av hur mycket kraftigare den nya maskinen är jämfört med den gamla).

 

Den dagen Apple återgår till mer normala tangentbord köper jag en ny maskin på stört!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
32 minuter sedan, Raphael säger:

Det råder möjligen delade meningar om butterfly-tangentbordet. Jag har provat det flera gånger och skulle gärna skaffa mig en ny Macbook. Skriver snabbt och bra på det, tangenterna är inte lika glappiga som på en äldre MBP, har ett jämnare nedslag även om slaglängden är kortare. En vanesak tycker jag. 

 

Men bör ha en tub med komprimerad luft, för tangentbordsrengöring. Man håller tangentbordet i 75 graders vinkel och blåser rent. Det kan fastna skräp under tangenterna. Nyaste generationen är inte lika känslig som tidigare, mekanismen är mer skyddad. Men en tub komprimerad luft är alltid bra att ha. 

 

Huvudproblemet är den korta slaglängden på endast nån mm med stum avslutning helt utan dämpning när tangenten går i botten. Eftersom jag skriver väldigt mycket i mitt yrke är det tyvärr omöjligt att använda tangentbordet någon längre tid utan att det påverkar fingerled och topp med värk som resultat. För att tillfälligt lösa problemet har jag köpt till ett extern Apple Magic tangentbord som har perfect slaglängd och dämpning. Flera av mina kollegor upplever liknande symptom så det verkar inte vara ett isolerad problem. Byggkvalité på tangentbordet känns för övrigt som på en billigare PC  och i synnerhet de större/längre tangenterna känns tunna och spröda.

 

Till Apple: gör om, gör rätt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
17 minuter sedan, carlsson säger:

Den dagen Apple återgår till mer normala tangentbord köper jag en ny maskin på stört!

 

Samma här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar som skribent och kommunikatör, ett tangentbord är mitt viktigaste arbetsverktyg, och jag upplever inte den korta slaglängden som ett problem utan ser det som att det helt enkelt handlar om vana, det är en vanesak. Och det handlar även mycket om tycke och smak. Tangenterna på en äldre MBP är vingligare och inte lika stabila, även om de har en längre slaglängd. Jag föredrar faktiskt butterfly. 

Givetvis har man alltid ett externt tangentbord och större skärm när man jobbar fast, det har jag på skrivbordet. Men när jag jobbar mobilt, ute på fältet eller när jag sitter i soffan och arbetar för en skönare arbetsställning, då har jag datorn på en platta i knät och plattan har ett inbyggt och mjukt handledsstöd, från iLap. https://www.raindesigninc.com/ilap.html
Finns även flera liknande varianter från andra tillverkare, som jag varmt kan rekommendera. Då får man ingen stum känsla och handleden blir avlastad. 

Det finns alltid olika åsikter om tangentbord, jag minns för tjugo-trettio år sedan då IBM's tangentbord lyftes fram som föredöme. Men jag hade en Siemens-Nixdorf utan klickkänsla och med kortare slaglängd men mjukare anslag, jag föredrog det framför de höga, hårda IBM-borden med extremt lång slaglängd och hög ljudnivå de klickade högt varje gång man skrev. Jag har länge föredragit tangenter med kortare slaglängd framför längre, för jag skriver snabbare på det helt enkelt, har högre skrivhastighet. 

Redan min Atari 1040 STF hade ju rätt kort slaglängd, kortare än samtida Macintosh. De fanns de som hatade det tangentbordet, medan andra inte upplevde det alls som problematiskt. Det var en stor debatt då. 

Så uppenbart är det så att tangentbord engagerar, men det finns olika åsikter för det finns olika tycke och smak och därmed inte egentligen något "rätt" eller "fel". Kontentan är alltid: Prova innan köp och skaffa det tangentbord som bäst stämmer överens med dina personliga preferenser. Svårare än så är det inte. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
31 minuter sedan, Raphael säger:

Så uppenbart är det så att tangentbord engagerar, men det finns olika åsikter för det finns olika tycke och smak och därmed inte egentligen något "rätt" eller "fel". Kontentan är alltid: Prova innan köp och skaffa det tangentbord som bäst stämmer överens med dina personliga preferenser. Svårare än så är det inte. 
 

 

Självklart finns det tycke och smak angående den nya konstruktionen av tangentbord men för närvarande finns det inga vettiga alternativ. Jag diskuterade saken med min brors fru som jobbar som copywriter och det finns ingen på hennes jobb som gillar den nya serien. Designen anses vara en kompromiss som resultat av modehysterin att göra laptops supertunna där designansvariga på Apple krympte ner utrymmet för tangentbordet utan att tänkta till.

 

Det är svårt att argumentera för att tangentbordet på Apple Macbook Pro andas god kvalitet när man jämför vad som finns på marknaden för övrigt. Som exempel på bärbar med tangentbord men bra design är tex Lenovo Yoga (mfl) som ligger ljusår före när det gäller kvalitet. 

 

Enligt rykten på nätet om "Keyboard/Flex"-gate kommer man troligtvis ut med en helt ny konstruktion men det kommer dröja ett bra tag innan den når ut på marknaden. Under tiden kommer ska man börja lägga in någon form av silikondämpning under tangenterna i den aktuella konstruktionen.

 

Angående  "Touch Bar" förtjänar alla problem med designen en separat tråd  :-) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Boilerplate4U säger:

 

Självklart finns det tycke och smak angående den nya konstruktionen av tangentbord men för närvarande finns det inga vettiga alternativ. Jag diskuterade saken med min brors fru som jobbar som copywriter och det finns ingen på hennes jobb som gillar den nya serien. Designen anses vara en kompromiss som resultat av modehysterin att göra laptops supertunna där designansvariga på Apple krympte ner utrymmet för tangentbordet utan att tänkta till.


Nu finns det ju flera versioner av fjärilstangentbordet, och generation 2 har tydligare och kraftigare tillbakastuds. Den har känsla. Sedan har generation 3, som finns i senaste MB Pro idag, bättre skydd mot damm etc. än tidigare. Tangenterna har lite annorlunda storlek än de gamla datorerna så det blir ju ovant, returtangenten är ju mer på bredden nu där den gamla var mer på höjden och tog upp två rader men var smalare i sidan. Fram och bakåt-pilarna har blivit större. Sen har ju utrymmet mellan tangenterna minskats, det är mindre glipa emellan jämfört med de äldre. Det tycker jag faktiskt är en fördel. Men detta är som sagt tycke och smak. Kvalitet uppfattas olika av olika människor. Helt klart är fjärilsmekanismen en mer avancerad konstruktion än den gamla sax-mekanismen som gjorde tangenterna mer instabila, men visst finns det de som upplever de gamla tangenterna som bättre för att de rör sig mer. Fjärilsmekanismen ger ju en jämn respons, tangenterna tippar inte åt olika sidor som med de gamla. Tycke och smak... 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Raphael säger:

Jag arbetar som skribent och kommunikatör, ett tangentbord är mitt viktigaste arbetsverktyg, och jag upplever inte den korta slaglängden som ett problem utan ser det som att det helt enkelt handlar om vana, det är en vanesak. Och det handlar även mycket om tycke och smak. Tangenterna på en äldre MBP är vingligare och inte lika stabila, även om de har en längre slaglängd. Jag föredrar faktiskt butterfly. 

 

Du är den andra (2:a) personen någonsin som jag har sett föredra Butterfly-tangentbordet. Du ligger i klar minoritet, men det är ju skönt att det finns några i alla fall... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Om ni nu är så missnöjda......varför har ni kvar dem?

 

Skaffa en begagnad från 2015 som är de sista med den gamla mekanismen.

 

Jag är väl den 3'e då som gillar tangentbordet, men oxå TouchBaren.

Fler som vill räcka upp handen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Stereotypen säger:

Om ni nu är så missnöjda......varför har ni kvar dem?

 

Skaffa en begagnad från 2015 som är de sista med den gamla mekanismen.

 

Jag är väl den 3'e då som gillar tangentbordet, men oxå TouchBaren.

Fler som vill räcka upp handen??

 

Jag har erbjudit mig att köpa från flera som är missnöjda men aldrig fått något napp.

Så jag misstänker att missnöjet inte är äkta eller så äger dom inte ens datorn ifråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan mycket väl vara så.

 

Typiskt svenskt att gnälla.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt att gnälla på gnällarna, eller vad? ??

 

Jag jobbar så pass mycket med extern skärm och tangentbord, och är i övrigt väldigt nöjd med maskinen (maxade allt utom CPUn som fick bli den näst kraftfullaste vid tillfället), att jag inte har någon lust att byta ner mig.

Men jag drar mig för att använda maskinen utan externt tangentbord, vilket ju är lite synd. 

 

Men visst, burken kostade 37k. Köper Lappen den av mig för 30 så börjar det bli intressant (vilket är ett helvetiskt överpris, men vad gör man inte för sina forumvänner?)! ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, carlsson säger:

Typiskt att gnälla på gnällarna, eller vad? ??

 

Jag jobbar så pass mycket med extern skärm och tangentbord, och är i övrigt väldigt nöjd med maskinen (maxade allt utom CPUn som fick bli den näst kraftfullaste vid tillfället), att jag inte har någon lust att byta ner mig.

Men jag drar mig för att använda maskinen utan externt tangentbord, vilket ju är lite synd. 

 

Men visst, burken kostade 37k. Köper Lappen den av mig för 30 så börjar det bli intressant (vilket är ett helvetiskt överpris, men vad gör man inte för sina forumvänner?)! ;) 

 

Jag gnäller inte utan erbjöd mig att köpa @Boilerplate4U dator.

Din är jag inte intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
16 timmar sedan, Raphael säger:


Nu finns det ju flera versioner av fjärilstangentbordet, och generation 2 har tydligare och kraftigare tillbakastuds. Den har känsla. Sedan har generation 3, som finns i senaste MB Pro idag, bättre skydd mot damm etc. än tidigare. Tangenterna har lite annorlunda storlek än de gamla datorerna så det blir ju ovant, returtangenten är ju mer på bredden nu där den gamla var mer på höjden och tog upp två rader men var smalare i sidan. Fram och bakåt-pilarna har blivit större. Sen har ju utrymmet mellan tangenterna minskats, det är mindre glipa emellan jämfört med de äldre. Det tycker jag faktiskt är en fördel. Men detta är som sagt tycke och smak. Kvalitet uppfattas olika av olika människor. Helt klart är fjärilsmekanismen en mer avancerad konstruktion än den gamla sax-mekanismen som gjorde tangenterna mer instabila, men visst finns det de som upplever de gamla tangenterna som bättre för att de rör sig mer. Fjärilsmekanismen ger ju en jämn respons, tangenterna tippar inte åt olika sidor som med de gamla. Tycke och smak... 
 

 

Jag var i Apple-store Täby häromdan. När jag och teknikern jämförde tangentborden var det samma layout och ingen kännbar skillnad på tangenterna. Enligt personalen var demo-exemplaren på borden de senaste modellerna från 2018 men det är möjligt att de kommer ut under våren. Jag ska ringa och kolla hur leveransplanerna ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

 

Jag var i Apple-store Täby häromdan. När jag och teknikern jämförde tangentborden var det samma layout och ingen kännbar skillnad på tangenterna. Enligt personalen var demo-exemplaren på borden de senaste modellerna från 2018 men det är möjligt att de kommer ut under våren. Jag ska ringa och kolla hur leveransplanerna ser ut.

 

 

Det finns 3 generationer av butterfly tangentbordet. Den du har gen 2 och dom som säljs nu är 3 gen.

Layouten är samma på alla utan tekniken bakom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
13 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Jag gnäller inte utan erbjöd mig att köpa @Boilerplate4U dator.

Din är jag inte intresserad av.

 

Haha, det får bli budgivning! :)

 

Skämt åsido så har jag som tillfällig lösning köpt det lilla trådlösa tangentbordet Apple Magic med enligt min mening rätt känsla i tangenterna. Om det stämmer som Raphael säger att det är påväg ut ett ny generation tangentbord blir det direkt en uppgradering annars blir det en nedgradering till 2015. Fördelen med 2015 att förutom tangentbordet, slipper släpa på usb- och hdmi-adapter samt att jag kan återvända mina Magsafe-laddare.

 

Att man skippade Magsafe var också en miss och i synnerhet när USB-C kontakten som levereras med sticker rakt ut i stället för går parallellt (med 90 graders-anslutning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Boilerplate4U säger:

 

Haha, det får bli budgivning! :)

 

 

 

Ingen annan än jag som har erbjudit mig att köpa din. Erbjudandet står fast. 5% av från det du betalade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boilerplate4U
18 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Det finns 3 generationer av butterfly tangentbordet. Den du har gen 2 och dom som säljs nu är 3 gen.

Layouten är samma på alla utan tekniken bakom

 

Ok, har du kolla på när gen 3 kommer ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Boilerplate4U säger:

 

Ok, har du kolla på när gen 3 kommer ut?

 

Det är den som sitter i MacBook Pro 2018

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...