Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbordet på min MacBook Pro är helt värdelöst


Nicko35
 Share

Rekommendera Poster

Har en mackbook pro 2018 som tangentbordet är av så värdelös kvalitet att man inte tror att det är sant!!
Att en dator som nästan kostade 25 tusen har så dålig kvalitet är skrämmande.
Vissa tangenter fungerar inte alls,vissa måste man använda våld för att det ska hända något och vissa skickar dubbla tecken.
Har haft den inne för rengöring eller vad dom gör på apple store i Malmö två gånger redan,orkar snart inte åka dit fler gånger.
Kan man få skiten utbytt eller är det bara att inse att det är dags att gå över till PC?

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Är väl bara att lämna in den igen - men för byte av tangentbordet

 

eller

 

sluta äta knäckebröd över tangentbordet

 

eller 

 

med hjälp av ditt konsumentombud i kommunen att få köpet hävt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om säljaren inte kan reparera felet inom en viss tid så har du enligt Konsumentköplagen rätt att få ett återköp eller ersättning av en ny. Jag tycker du borde få en ny Macbook Pro eftersom det uppenbart är ett problem med det exemplar som du fått. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lämnat in datorn två gånger för att vissa bokstäver uteblir när du skriver på tangentbordet, tyder det på att det är moderkortet som är trasigt, då borde dom väl kollat detta och inte som du säger rengjort den. Att dom rengjorde en andra gång fast samma problem fanns kvar, förstår jag inte.

 

När vissa bokstäver uteblev när jag skrev på min iMac berättade man för mig att det var moderkortet som var sönder.

 

Eftersom du haft datorn inlämnad två gånger och att den är ett år gammal tror jag det blir svårt att få tillbaks pengarna eller att göra ett byte eller att dom åtgärdar felet på garantin.

 

Jag fick göra ett återköp eftersom jag hade datum på att återköpsärendet som Applesupportern drog igång innan tvåveckorsregeln hade löpt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Nicko35 säger:

Har en mackbook pro 2018 som tangentbordet är av så värdelös kvalitet att man inte tror att det är sant!!
Att en dator som nästan kostade 25 tusen har så dålig kvalitet är skrämmande.
Vissa tangenter fungerar inte alls,vissa måste man använda våld för att det ska hända något och vissa skickar dubbla tecken.
Har haft den inne för rengöring eller vad dom gör på apple store i Malmö två gånger redan,orkar snart inte åka dit fler gånger.
Kan man få skiten utbytt eller är det bara att inse att det är dags att gå över till PC?

Det kan bli fel på allt. Använd din rätt som konsument! Sluta yla och sätt fart i stället! Du har ett års garanti från inköpsdagen och du har tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Så vad väntar du på??

:pompoms:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Balder78 säger:

Om du lämnat in datorn två gånger för att vissa bokstäver uteblir när du skriver på tangentbordet, tyder det på att det är moderkortet som är trasigt, då borde dom väl kollat detta och inte som du säger rengjort den. Att dom rengjorde en andra gång fast samma problem fanns kvar, förstår jag inte.

 

När vissa bokstäver uteblev när jag skrev på min iMac berättade man för mig att det var moderkortet som var sönder.

 

Eftersom du haft datorn inlämnad två gånger och att den är ett år gammal tror jag det blir svårt att få tillbaks pengarna eller att göra ett byte eller att dom åtgärdar felet på garantin.

 

Jag fick göra ett återköp eftersom jag hade datum på att återköpsärendet som Applesupportern drog igång innan tvåveckorsregeln hade löpt ut.

 

Så det är inte modermodemet som är hjärtat i hårddisken som är trasigt?

 

Sluta att svamla nu. Du har tjatat om detta hur länge som helst och dessutom i flera forumprofiler.

 

Supporten har inte talat om för dig att moderkortet är trasigt när bokstäver uteblivit. Har dom sagt något sådant dumt beror det på att du gett dom felaktiga uppgifter när du beskrivit problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förtydligar saken ännu en gång så även Lappen 71 kanske förstår.

Jo det är ett känt fel hos MacBook Pro datorer att dom har problem med tangentborden.

Jag äntrade tråden för att berätta för TS att han nog inte skulle räkna med att Apple tar tilbaks datorn efter att den varit inne två gånger redan och för att den var ett år gammal. Jag passade då också på att berätta om mitt problem med tangentbordet och vad man gjorde fast jag hade en iMac.

Jag hade ingen anledning att misstänka annat än att det var tangentbordet som var sönder när vissa bokstäver uteblev när jag skrev. För att få bekräftat vad som var orsaken köpte jag ett nytt tangentbord i Applerbutiken mot löfte att få återta köpet om det visade sig att problemet fortfarande fanns kvar, vilket det var. Samma bokstäver uteblev som med det tidigare. Här fick jag bevis på att tangentborden inte var orsaken utan någonting inne i datorn. Jag gick då tillbaks till butriken och lämnade tillbaks tangentbordet och fick pengarna tillbaks. Då passade jag på att fråga  vad som var orsaken, då svarade man att det var moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Balder78 säger:

Jag förtydligar saken ännu en gång så även Lappen 71 kanske förstår.

Jo det är ett känt fel hos MacBook Pro datorer att dom har problem med tangentborden.

Jag äntrade tråden för att berätta för TS att han nog inte skulle räkna med att Apple tar tilbaks datorn efter att den varit inne två gånger redan och för att den var ett år gammal. Jag passade då också på att berätta om mitt problem med tangentbordet och vad man gjorde fast jag hade en iMac.

Jag hade ingen anledning att misstänka annat än att det var tangentbordet som var sönder när vissa bokstäver uteblev när jag skrev. För att få bekräftat vad som var orsaken köpte jag ett nytt tangentbord i Applerbutiken mot löfte att få återta köpet om det visade sig att problemet fortfarande fanns kvar, vilket det var. Samma bokstäver uteblev som med det tidigare. Här fick jag bevis på att tangentborden inte var orsaken utan någonting inne i datorn. Jag gick då tillbaks till butriken och lämnade tillbaks tangentbordet och fick pengarna tillbaks. Då passade jag på att fråga  vad som var orsaken, då svarade man att det var moderkortet.

 

Jag förstår mycket väl att du är ett troll som har flera konton bland annat detta https://forum.macworld.se/profile/81468-imackalle/

Som du också håller på att tjata om samma "fel" https://forum.macworld.se/topic/184570-irriterande-ljud-när-min-nya-imac-går-i-vila/?do=findComment&comment=1923599

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Balder78 säger:

 

Jo det är ett känt fel hos MacBook Pro datorer att dom har problem med tangentborden.

 

 

Har inte sagt att problemet inte finns utan det är ett faktum.

Men det beror INTE på moderkortet i TS fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Tangentbordet på min MacBook Pro är helt värdelöst
2 minuter sedan, Alix säger:

Logikkortet. B) 

 

Jo jag vet men inte Balder76 aka iMacKalle ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett garanti så är reklamationsrätten tre år! Reklamation innebär att köparen ska bevisa att han har köpt varan hos säljaren, och att det är köparens ansvar att visa att felet har funnits sedan köpet.

 

Genom att produkten i detta fall redan har varit inne hos Apple två gånger så är det redan bevisat att a) köparen har köpt produkten och b) felet har funnits från början. 

 

Köparen har rätt att kräva 1) reparation, 2) ersättmingsvara eller 3) att köpet hävs. Om köpet hävs har säljaren rätt att göra avdrag för värdeminskning för den tid som varan har använts. 

 

Detta är enligt konsumentköplagen, detta är köparens rättigheter efter att garantin tagit slut! Detta innebär alltså att Apple absolut kan reparera, ersätta eller ge tillbaks pengarna även efter garantitidens slut. För ett fel som har funnits från början och som Apple har misslyckats med att åtgärda under garantiperioden. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Oavsett garanti så är reklamationsrätten tre år! Reklamation innebär att köparen ska bevisa att han har köpt varan hos säljaren, och att det är köparens ansvar att visa att felet har funnits sedan köpet.

 

Genom att produkten i detta fall redan har varit inne hos Apple två gånger så är det redan bevisat att a) köparen har köpt produkten och b) felet har funnits från början. 

 

Köparen har rätt att kräva 1) reparation, 2) ersättmingsvara eller 3) att köpet hävs. Om köpet hävs har säljaren rätt att göra avdrag för värdeminskning för den tid som varan har använts. 

 

Detta är enligt konsumentköplagen, detta är köparens rättigheter efter att garantin tagit slut! Detta innebär alltså att Apple absolut kan reparera, ersätta eller ge tillbaks pengarna även efter garantitidens slut. För ett fel som har funnits från början och som Apple har misslyckats med att åtgärda under garantiperioden. 

Ditt inlägg stämmer exakt med vad skolboken hänvisar till, men det är inte säkert att man följer den. Det känns som att det är godtyckligt och beror på vem som får hand om ärendet som i mitt fall där man förhalade "Återköpsärendet" så att tvåveckorsregeln hade passerat så han hänvisade till verkstad för reparation av datorn trots att datorn var 4 dagar gammal när supportern registrerade återköpsärendet som skulle återkomma efter att ha pratat med kollegor men som efter 14 dagar fortfarande inte hört av sig så jag kände att jag måste ta kontakt med honom som meddelade det jag misstänkte att tiden gått ut för tvåveckorsregeln så det var bara för mig att lämna in datorn till verkstad.

Jag letade reda på mejlet som tilldelad advicer skrev om återköpsärendet som var daterat den 4/, sen ringde jag supportern och bad att få prata med chefen som när han fick reda på detta med mejlet och datumet godkände återköpet. Mygelpellarna på Apple skall man akta sig för, för ingen skall inbilla mig att han inte redan visste om mejlet.

 

Jag har och ni andra också läst spaltmil om kunder som lämnat in sina datorer till Appleverkstäder som fått tillbaks datorn med samma problem men med en saftig räkning där kunden i samtliga fall suttit med SvartePetter som beordrata att lämna in datorn igen med ny räkning

 

Jag har inte värst mycket tillit till Applesupporterns ansvar efter detta.

 

Han visste helt säkert om Konsumentlagstiftningen och Reklamationsrätten och om ett årsgarantin som han sket i.

Redigerad av Balder78
Tillägg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Balder78 säger:

 

 

Bla bla bla detta "fall" existerar inte utan enbart i din fantasi.

Du har tjatat om detta med två olika forum nick på 99.se varav ett har blivit avstängt.

Nu har du tjatat om det med två nick här också med iMacKalle och Balder78.

Hur många olika persona ska du anta innan du ger dig?

Jösses det måste vara något fel på dig.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Bla bla bla detta "fall" existerar inte utan enbart i din fantasi.

Du har tjatat om detta med två olika forum nick på 99.se varav ett har blivit avstängt.

Nu har du tjatat om det med två nick här också med iMacKalle och Balder78.

Hur många olika persona ska du anta innan du ger dig?

Jösses det måste vara något fel på dig.

 

Han kanske trollar lite då han inte gillar Apples produkter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Han kanske trollar lite då han inte gillar Apples produkter. 

 

Kanske det men jag tror inte ett ord på hans historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

Kanske det men jag tror inte ett ord på hans historia.

Inte jag heller. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen har ingen ”tvåveckors-regel” för återköp. Du kanske tänker på regeln för Öppet köp. Öppet köp innebär att man kan få lämna tillbaks produkten efter två veckor och få pengarna tillbaka, men för detta behöver det inte vara något fel på produkten. 

 

Om det är fel på produkten så har man tre år på sig att reklamera och företag har de tre alternativ som jag har angivit. Återköp med avdrag för värdeminskning eller utbyte mot likvärdig produkt kan företaget göra om de inte har lyckats reparera produkten ”inom skälig tid”. Vad som är ”skälig tid” är en bedömningsfråga. 

 

Om säljaren inte följer Konsumentköplagen så ska man anmäla säljaren till Allmänna ReklamationsNämnden. Detta kan du göra här: 

 

https://www.arn.se/

 

Det finns absolut säljare som inte följer eller inte är kunniga om lagstiftningen, och då ska man anmäla dem så att ARN får avgöra ärendet. I det här fallet låter det som ett fall för ARN. 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Raphael säger:

Konsumentköplagen har ingen ”tvåveckors-regel” för återköp. Du kanske tänker på regeln för Öppet köp. Öppet köp innebär att man kan få lämna tillbaks produkten efter två veckor och få pengarna tillbaka, men för detta behöver det inte vara något fel på produkten. 

 

Om det är fel på produkten så har man tre år på sig att reklamera och företag har de tre alternativ som jag har angivit. Återköp med avdrag för värdeminskning eller utbyte mot likvärdig produkt kan företaget göra om de inte har lyckats reparera produkten ”inom skälig tid”. Vad som är ”skälig tid” är en bedömningsfråga. 

 

Om säljaren inte följer Konsumentköplagen så ska man anmäla säljaren till Allmänna ReklamationsNämnden. Detta kan du göra här: 

 

https://www.arn.se/

 

Det finns absolut säljare som inte följer eller inte är kunniga om lagstiftningen, och då ska man anmäla dem så att ARN får avgöra ärendet. I det här fallet låter det som ett fall för ARN. 

 

 

Tack Raphael

och för trevligt  bemötande.

 

Jovisst kan man vända sig till ARN, men det är också ett misslyckande att behöva göra det. Nu fick jag göra ett återköp, men efter mycket bök. Hade jag inte varit påläst som jag var och visat mejlet med datum och allt då undrar jag om dom inte utnyttjat det på något vis.

I mitt fall fanns bara ett alterrnativ, att få göra ett återköp och det får man bara göra inom två veckor.

 

Med detta är problemet färdigdiskuterat.

 

Vi hörs i någon annan tråd framöver.

 

Tack.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Balder78 säger:

Med detta är problemet färdigdiskuterat.

 

Vi hörs i någon annan tråd framöver.

 

Tack.

:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man köper en vara eller tjänst över internet/på distans så har man 14 dagars ångerrätt. Det är kanske det du tänker på? Då ska man inom 14 dagar begära att köpet upphävs. 

 

Det är något helt annat än återköp på grund av reklamation/fel på produkten. Återköp, byte till likvärdig produkt eller reparation - de möjligheterna har man som köpare att begära vid fel på en produkt upp till 3 år efter inköpet. Om felet är ett ursprungsfel, dvs att det kan visas att det har funnits från början. 

 

Om det går så långt som en ARN anmälan, då är det ju inte köparen som har misslyckats, det är säljaren som misslyckats med att göra kunden nöjd. 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Raphael säger:

Om man köper en vara eller tjänst över internet/på distans så har man 14 dagars ångerrätt. Det är kanske det du tänker på? Då ska man inom 14 dagar begära att köpet upphävs. 

 

Det är något helt annat än återköp på grund av reklamation/fel på produkten. Återköp, byte till likvärdig produkt eller reparation - de möjligheterna har man som köpare att begära vid fel på en produkt upp till 3 år efter inköpet. Om felet är ett ursprungsfel, dvs att det kan visas att det har funnits från början. 

 

Om det går så långt som en ARN anmälan, då är det ju inte köparen som har misslyckats, det är säljaren som misslyckats med att göra kunden nöjd. 

Det behövs tydligen ett förtydligande här också. När jag startade min nyköpta iMac den 2/3/2018  skrek den rakt ut. Den tystnade först när jag stängde av den. Självklart trodde jag att det var någonting jag själv kunde lösa så jag inte ringde Apple Supportern i onödan, men när den fortfarande skrek nästa dag ringde jag supportern som berättade att han drar igång ett återköpsärende som han mejlade mig nästa dag den 4/3 där det står att man startat ett återköpsärende med hans förnamn, bekräftelsedatum den 4/3 och att han återkommer efter att ha pratat med återköpsavdelningen vilket han aldrig gjorde. När jag ringde honom en vecka senare meddelade han klart och tydligt. Sorry, tiden för återköp har passerat tvåveckorsregeln. Skitsnack, han skrev mejlet den 4/3 och jag ringde honom den 10/3.

 

Jag slängde på luren när jag började förstå att han med sina mygelfasoner försökte blåsa mig på återköpet. Jag ringde åter till supportern och bad att få prata med ansvarig chef som efter att han hört min historia bestämde att jag får göra ett återköp som fungerade utan problem med pengarna tillbaks och ett paketbud kom hit efter några dagar och hämtade datorn.

 

Alla åtgärder Apple Supportern  startar  bekräftas med ett bekräftelsemejl från Senior Advicern så inga missförstånd eller bortförklaringar kan ske som då blir ett juridiskt bevis för båda parterna.

 

Att man gjorde återköpet utan att först kolla datorn med Sys-Diagnos tyder på att Apple visste om problemet med skrikande datorer gjorda första kvartalet 2018.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket svammel och hittepå. 

Hade det varit så vattentätt som du påstår så förstår jag inte gnället. 

Om du hade uppvisat en bråkdel av den energi du lägger ner på dina nick här och stått på dig hade du fått din dator utbytt för länge sen. 

 

Du påminner om den gubbe jag såg framför mig i kön till cafét på Ica maxi som bråkade om fröna på frukost frallan ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...