Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder - Hur ställa in så att inte alla bilder delas


BjornS
 Share

Rekommendera Poster

Jag överväger att överge Adobe och förlita mig till "Bilder" vad gäller sortering i album och taggning av bilder.

Nu vill jag undvika att allt kan ses på telefon och platta.

Hur ställer jag in delning av bilder så att de bilder jag lägger i "Mina album" inte delas utan bara finns tillgängliga i "Bilder" på min iMac.

De bilder och album jag vill dela har jag tänkt mig flytta till "Delade".

 

Låter detta sig göras?

 

Väldigt tacksam för hjälp.

Skärmavbild 2019-03-31 kl. 18.31.17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ställer in i Bilder vilka album som du vill dela, och de som inte är inställt på att dela - de delas inte. Om du delar med andra som också har Bilder och Mac/iOS så kan de få upp hos sig, i sina Bilder de album du delar från ditt Bilder. Om det är de som inte har Mac/iOS som ska ha tillgång till bilderna, så kan du ställa in "offentlig webbplats" det innebär att bilderna läggs ut på en webbplats och du får en länk som du kan ge dina vänner, och då kan de kolla på dina bilder på webben. 

Här har du mer info om att dela album i Bilder:
https://support.apple.com/sv-se/HT202786

Jag antar nu att du menar just dela album i Bilder och inte synka med iCloud bildbibliotek, för om du menar iCloud bildbibliotek så synkar det alla bilder eller inga bilder. Men synka bilder med iCloud bildbibliotek är något annat än dela bilder. Jag blir dock lite fundersam när du säger att du bara vill ha bilder i Bilder på din Mac. Med iCloud bildbibliotek blir dina bilder tillgängliga på alla dina enheter, men det är bara du som ser dem. Andra kan inte se dem. De är alltså inte några delade bilder. Det är bara du som har dem. 



 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, BjornS säger:

...

Nu vill jag undvika att allt kan ses på telefon och platta.

Hur ställer jag in delning av bilder så att de bilder jag lägger i "Mina album" inte delas utan bara finns tillgängliga i "Bilder" på min iMac.

De bilder och album jag vill dela har jag tänkt mig flytta till "Delade". ...

 

 

Med handpåläggning så går det.

Men, Apples idé är att du ska ha dina bilder på alla enheter som är dina, dvs samma apple-id. Helst ska du ha synktjänsten iCloud Bilder påslagen på alla enheter. Då får du full funktionalitet och smidig integration. Läs handboken t ex här: https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/welcome/3.0/mac/10.13.6

men om du avmarkerar iCloud bildbibliotek och avmarkerar Min bildström (i programmet Bilder på iMac) så har du bara fotona på den enhet du importerat dem till.  Med aktiv iCloud bilddelning kan du dela valda album med andra.

Jag föreslår att du testar med ett knippe foton och ser om du trivs med metodiken och att det fungerar som du vill.

 

Sven

Redigerad av sefr
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis när jag skulle trycka på "Skicka" dök era inlägg upp ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Precis när jag skulle trycka på "Skicka" dök era inlägg upp ?

 

9 minuter sedan, sefr säger:

Med handpåläggning så går det.

Men, Apples idé är att du ska ha dina bilder på alla enheter som är dina, dvs samma apple-id. Helst ska du ha synktjänsten iCloud Bilder påslagen på alla enheter. Då får du full funktionalitet och smidig integration. Läs handboken t ex här: https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/welcome/3.0/mac/10.13.6

men om du avmarkerar iCloud bildbibliotek och avmarkerar Min bildström (i programmet Bilder på iMac) så har du bara fotona på den enhet du importerat dem till.  Med aktiv iCloud bilddelning kan du dela valda album med andra.

Jag föreslår att du testar med ett knippe foton och ser om du trivs med metodiken och att det fungerar som du vill.

 

Sven

 

9 minuter sedan, Raphael säger:

Du ställer in i Bilder vilka album som du vill dela, och de som inte är inställt på att dela - de delas inte. Om du delar med andra som också har Bilder och Mac/iOS så kan de få upp hos sig, i sina Bilder de album du delar från ditt Bilder. Om det är de som inte har Mac/iOS som ska ha tillgång till bilderna, så kan du ställa in "offentlig webbplats" det innebär att bilderna läggs ut på en webbplats och du får en länk som du kan ge dina vänner, och då kan de kolla på dina bilder på webben. 

Här har du mer info om att dela album i Bilder:
https://support.apple.com/sv-se/HT202786

Jag antar nu att du menar just dela album i Bilder och inte synka med iCloud bildbibliotek, för om du menar iCloud bildbibliotek så synkar det alla bilder eller inga bilder. Men synka bilder med iCloud bildbibliotek är något annat än dela bilder. Jag blir dock lite fundersam när du säger att du bara vill ha bilder i Bilder på din Mac. Med iCloud bildbibliotek blir dina bilder tillgängliga på alla dina enheter, men det är bara du som ser dem. Andra kan inte se dem. De är alltså inte några delade bilder. Det är bara du som har dem. 



 

Tack alla tre.

Då fungerar det som jag tänkt mig.

Har precis avinstallerat Adobe Creative och avslutat min plan (måste dock betala 50% av kostnaden för min årsplan - hepp, här kom en överraskning).

Då jag har alla bilder på externa diskar ska jag nu påbörja processen att importera och tagga bilder i "Bilder".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, BjornS säger:

 

 

Tack alla tre.

Då fungerar det som jag tänkt mig.

Har precis avinstallerat Adobe Creative och avslutat min plan (måste dock betala 50% av kostnaden för min årsplan - hepp, här kom en överraskning).

Då jag har alla bilder på externa diskar ska jag nu påbörja processen att importera och tagga bilder i "Bilder".

 

Glöm inte att bocka i "kopiera objekt vid import" 

För annars kommer bilderna inte importeras korrekt till biblioteket

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Glöm inte att bocka i "kopiera objekt vid import" 

För annars kommer bilderna inte importeras korrekt till biblioteket

 

Tack Lappen, ska kolla detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vän som är fotograf och som har skapat ett delat album i Bilder som en webbplats, och gett länken till originalaren. (originalaren hade tydligen inte iCloud, märkligt - finns det originalare som inte jobbar i Mac?!). Han fyller löpande på med bilder i albumet, men utan att ge länken igen för det är samma länk och den fungerar. Så när han ändrar innehållet i albumet så utförs de ändringarna på webbsidan som Bilder skapat för den som inte har iCloud. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...