Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips: Deepin Linux


Pehe

Rekommendera Poster

Jag har noterat att en del installerar Linux i gamla Mac-datorer. Tänkte bara tipsa om en värdig kandidat ifall man funderar på det: Deepin Linux. Den är inte så jättekänd, även om den fått lite momentum senast året (i Linuxkretsar då)
Helt oblygt har de kopierat mycket av MacOS stil och estetik. I mitt tycke den ojämförligt vackraste Linux-distributionen.
Jag har kört den på en desktop och en bärbar gammal Windows-PC (från 2008) i snart ett år. Faktum är att det var estetiken från den som fick mig att köpa en iMac. Varför inte köra orginalet tänkte jag :)
Det är en debian stable i grunden men de använder egenutvecklad GUI. Stabil, snabb och inte så resurskrävande. De har många bra egenutvecklade program också i sin app store. Gillar man spel så fungerar Steam Proton (som gör att man kan spela många Windowsbaserade spel, fast det är nog inte att tänka på i en gammal Mac :))

Är man lite paranoid så kanske man ska undvika den då det är en kinesisk distribution från ett företag med sk "kopplingar" till regimen. Har blivit anklagade för att "samla uppgifter" men det visade sig vara en storm i ett vattenglas. Det de samlade in i sin appstore (som i princip är en websida) var samma saker som vilken websida som helst, skärmupplösning och annat ofarligt som skickades till kinesisk variant av google analytics. Men efter kritiken slutade de med det för att stilla de mest högljuddas oro. Den är open source så vem som helst med kunskap om kod kan gå igenom det. Deepin har funnits i många år (fast den har inte alltid hetat just deepin) men ingen har hittills hittat något värt att rapportera om.
Deepin finns även på Manjaro och Antergos, om man föredrar Arch-baserad Linux. De har mig veterligen ingen närmare koppling till Deepin-företaget och fungerar bra.

Den enda nackdelen är i deras, för övrigt väldigt bra, app store, det är att programmen där uppdateras till senaste versionen väldigt sällan. Jag laddar ner senaste versionerna av mina  måstehaprogram som Firejail. Firefox, timeshift, thunderbird, Virtualbox från respektives sida istället. Sen är det en liten inlärningskurva på deras variant av kontrollpanelen som är lite originell, men man vänjer sig efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...