MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Har kört Windows 8.1 Pro Retail på min PC i några år. Datorn används främst till spel. 

Nu finns det billiga licensnycklar för Windows 10 Pro på Tradera. 

Jag har laddat ned Windows 8.1 Pro nu ifrån Microsoft och bränt iso-filen på en DVD för säkerhets skull om jag skulle vilja ominstallera 8.1 igen om jag inte skulle gilla 10an. 

Men är Windows 10 bättre än 8.1 egentligen, och hur skulle prestandan vara jämfört med 8.1 när det gäller spel?

Något annat man behöver tänka på så inget går fel vid eventuell uppgradering?

Min PC specs:

CPU: AMD Athlon X4 860K, 4200MHz

Moderkort: Gigabyte F2A88XM-D3HP

RAM: Crucial Ballistics 12GB DDR3-1600

Grafikkort: MSI NVIDIA GeForce GTX 660

Hårddisk: Samsung SSD 850 EVO 250GB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något egentligt behov?

Dvs har du något program som kräver Windows 10?

Eller har du problem med 8.1?

Om svaret är "ja" på minst en av frågorna så ska du uppgradera, annars inte.

Skulle inte tro att Windows i sig har något med spelprestandan att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Telly82 säger:

Har du något egentligt behov?

Dvs har du något program som kräver Windows 10?

Eller har du problem med 8.1?

Om svaret är "ja" på minst en av frågorna så ska du uppgradera, annars inte.

Skulle inte tro att Windows i sig har något med spelprestandan att göra.

Nej på båda frågorna. Men skulle det vara så att spelprestandan skulle förbättras så är det ett stort plus. Sen är jag lite bekymrad över kompatibiliteten av lite äldre program som jag har installerade samt drivrutiner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vänta tills du måste installera Windows 10.

Har fått många av mina gråa hår som blivit vita på grund av uppgradering av äldre PC datorer till Windows 10.

Det finns hårdvara som garanterat ska fungera med Windows 10 men det står inte att det krävs fix.

Så ett råd från en gammalt gubbskrälle är ; 

Rör inget som funkar 

Redigerad av Aayden
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om spel är viktigt för dig och du har äldre spel på skiva som du vill installera så ska du inte installera Windows 10!
Jag har gamla klassiker som BF Vietnam, Call of Duty 2 som jag för nåt år sen tänkte att jag ville spela igen av nostalgiska skäl (tycker inte de nya FPS spelen har samma feeling som dessa och andra äldre spel)
Men tji fick jag så det stod härliga till. Windows 10 har nån jäla spärr som gör att äldre spel med såna där förbannade kopieringsskydd inte går att installera.
Nu har jag inte provat de 15 andra spelen jag har på skiva, men misstänker att de är körda också..

Men i övrigt tyckte jag W10 var lite bättre än 8. Tills jag fick nån mardrömsuppdatering förra sommaren som gjorde att min W10 hamnade i en loop där uppdateringen misslyckas varje gång och den återställer, vilket tar en kvart varje gång jag kör igång windowsmaskinen. Förutom det så var det andra uppdateringar som misslyckades 😕

Redigerad av Pehe
la till erfarenhet
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Pehe säger:

Om spel är viktigt för dig och du har äldre spel på skiva som du vill installera så ska du inte installera Windows 10!
Jag har gamla klassiker som BF Vietnam, Call of Duty 2 som jag för nåt år sen tänkte att jag ville spela igen av nostalgiska skäl (tycker inte de nya FPS spelen har samma feeling som dessa och andra äldre spel)
Men tji fick jag så det stod härliga till. Windows 10 har nån jäla spärr som gör att äldre spel med såna där förbannade kopieringsskydd inte går att installera.
Nu har jag inte provat de 15 andra spelen jag har på skiva, men misstänker att de är körda också..

Men i övrigt tyckte jag W10 var lite bättre än 8. Tills jag fick nån mardrömsuppdatering förra sommaren som gjorde att min W10 hamnade i en loop där uppdateringen misslyckas varje gång och den återställer, vilket tar en kvart varje gång jag kör igång windowsmaskinen. Förutom det så var det andra uppdateringar som misslyckades 😕

Okej. Jag låter det nog vara som det är. Har hört folk klaga på att det är svårare att modifiera/ändra i systemet om man vill det samt att Microsoft har ordnat så att operativsystemet kan ändra i BIOS inställningarna vilket har ställt till med diverse problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu