Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gaffel i höger eller vänster hand?


Alix

Gaffelfråga om matvanor  

22 medlemmar har röstat

  1. 1. Håller du gaffeln i höger eller vänster hand?

    • Höger
      7
    • Vänster
      15
    • Annat/äter med pinnar
      0


Rekommendera Poster

marcushedenstrom

Eftersom kniven är i höger hand, håller jag givetvis gaffeln med vänster. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar
11 timmar sedan, Alix säger:

Lägg därtill att etiketten stipulerar att man ska peta upp maten med kniven på gaffelns konkava sida, och försöka balansera maten där från tallrik till mun. En utmaning emellanåt.

Du menar väl konvexa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, KMN säger:

Du menar väl konvexa?

Hehe, jooo... :blush: Jag har alltid haft svårt att skilja på det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Hehe, jooo... :blush: Jag har alltid haft svårt att skilja på det där.

cave = grotta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att hålla oss till ämnet så tror jag inte tanken är att maten ska ”balanseras” på gaffeln. Det handlar väl om att, med knivens hjälp, sticka gaffeln i den där lagom stora biten och sedan föra alltihop mot munnen? Att bitarna är lagom i storlek ser man till genom att dela med kniven, medan gaffeln håller stora biten på plats – typ som när en kalkon trancheras. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Lägg därtill att etiketten stipulerar att man ska peta upp maten med kniven på gaffelns konvexa sida, och försöka balansera maten där från tallrik till mun.

(Citatet är rättat).

 

Öh, va? Säger etiketten något så himla opraktiskt? Var har du hört/sett det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, KMN säger:

Men för att hålla oss till ämnet så tror jag inte tanken är att maten ska ”balanseras” på gaffeln. Det handlar väl om att, med knivens hjälp, sticka gaffeln i den där lagom stora biten och sedan föra alltihop mot munnen? Att bitarna är lagom i storlek ser man till genom att dela med kniven, medan gaffeln håller stora biten på plats – typ som när en kalkon trancheras. 

 

4 minuter sedan, Telly82 säger:

(Citatet är rättat).

 

Öh, va? Säger etiketten något så himla opraktiskt? Var har du hört/sett det?

Jo, så är det. Maten ska balanseras. Inte stickas. Det är idiotiskt, men det är etikett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

cave = grotta.

Annars har jag lärt mig minnesregeln växa respektive kal. Tyvärr tillämpar jag den inte i skarpt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

 

Jo, så är det. Maten ska balanseras. Inte stickas. Det är idiotiskt, men det är etikett.

 

 

Det ska tilläggas att jag fick lära mig detta redan som liten pojk av min klassrevanschistiske pappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller gaffel i vänster om jag har kniv i höger, annars använder jag båda händerna beroende på situation med såväl gaffel som sked. Men jag är tvåhänt i mycket som när jag skruvar med verktyg - använder den hand som passar bäst vid tillfället.

Spelar hockey och golf  från vänster, Tennis/Badminton med Höger - men pingis med vänster....  Har ingen aning om varför utan det har jag alltid gjort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Alix säger:

 

Jo, så är det. Maten ska balanseras. Inte stickas. Det är idiotiskt, men det är etikett.

 

 

Jaha. Då har jag ätit oetiketterat hela mitt liv. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Jaha. Då har jag ätit oetiketterat hela mitt liv. :) 

Jag växlar efter behov. Och jag har definitivt upphört med att försöka balansera ärtor på gaffelns konvexa sida... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaffel-OT:

Bättre en tia i handen än en tjuga i foten....

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

 

Jo, så är det. Maten ska balanseras. Inte stickas. Det är idiotiskt, men det är etikett.

Hade varit roligt att se det där i skarpt läge, det vill säga med mat… Låter det sig ens göra?

 

Får mig också fundera lite på etikett… Är det så att man skulle kunna göra jämförelser mellan den och islam?

I så fall har jag själv antagligen utövat en sekularistisk form av etikett genom åren och ”matstaplaren” i din film är då etikettens IS…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, KMN säger:

Hade varit roligt att se det där i skarpt läge, det vill säga med mat… Låter det sig ens göra?

 

Får mig också fundera lite på etikett… Är det så att man skulle kunna göra jämförelser mellan den och islam?

I så fall har jag själv antagligen utövat en sekularistisk form av etikett genom åren och ”matstaplaren” i din film är då etikettens IS…

Om man ska göra den jämförelsen är det väl bättre att balansera olika delar av en måltid än att sticka in ett vapen i en del av den? :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Självklart. Att hålla gaffeln som en sked är så ociviliserat att jag inte ens har mage att göra det när jag är ensam och ingen ser. Det är ju rent hädiskt mot maten.

Nu var det inte detta frågan gällde, utan huruvida maten skulle staplas på gaffeln eller stickas.

Skyfflandet hade vi redan avhandlat och – åtminstone i mitt fall – avfärdat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Svolder säger:

Grattis. Det har inte jag, och jag lär aldrig kunna förhålla mig till barbariet så. Det är möjligt att jag kan spetsa ärtorna en och en, men att hålla gaffeln uppåner lär jag aldrig kunna göra.

I finare sammanhang lär man snarare ändå stöta på ärtpuré. Så problemet löser sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Svolder säger:

Den skall, självklart, staplas. Blott ärtor kan, i undantagsfall, stickas.

Det är väl där någonstans våra uppfattningar går i sär – eller kanske mer våra praktiker.

 

För mig är det främmande att först fixera en köttbit med gaffeln, när köttbiten skärs med kniven, för att sedan ta loss köttbiten från gaffeln och förflytta den till löst liggande uppe på gaffeln.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så ser jag etiketten som något som ska underlätta, inte försvåra. Min inställning till etikett är därför i huvudsak positiv.

 

Enligt mannen i Alix’ film skulle väl till och med ärtor staplas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, KMN säger:

 

För mig är det främmande att först fixera en köttbit med gaffeln, när köttbiten skärs med kniven, för att sedan ta loss köttbiten från gaffeln och förflytta den till löst liggande uppe på gaffeln.

Varför inte göra det enklare genom att penetrera köttbiten med gaffeln och sedan föra gaffeln mot munnen och bita av en tugga? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, iMarc säger:

Varför inte göra det enklare genom att penetrera köttbiten med gaffeln och sedan föra gaffeln mot munnen och bita av en tugga? 

Det ser minst sagt ovårdat ut om köttbiten exempelvis skulle vara en fläskkotlett eller en entrecote. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Det ser minst sagt ovårdat ut om köttbiten exempelvis skulle vara en fläskkotlett eller en entrecote. 

Upp till betraktarens öga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Upp till betraktarens öga ;)

Varför inte i så fall lika gärna ta tag i köttbiten med handen? Risken är stor att den halkar av gaffeln. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Varför inte i så fall lika gärna ta tag i köttbiten med handen? Risken är stor att den halkar av gaffeln. :D 

Ja varför inte, eller med båda händerna, lite neanderthalstuk är aldrig fel :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Ja varför inte, eller med båda händerna, lite neanderthalstuk är aldrig fel :totaltgalen:

Och gärna på golvet eller marken för skulle man tappa köttbiten så hamnar den bara där den från början hörde hemma. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Och gärna på golvet eller marken för skulle man tappa köttbiten så hamnar den bara där den från början hörde hemma. :fane:

Vikingarna hade lite speciellt bordsskick har jag hört. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...