Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gaffel i höger eller vänster hand?


Alix

Gaffelfråga om matvanor  

22 medlemmar har röstat

  1. 1. Håller du gaffeln i höger eller vänster hand?

    • Höger
      7
    • Vänster
      15
    • Annat/äter med pinnar
      0


Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Alix säger:

I finare sammanhang lär man snarare ändå stöta på ärtpuré. Så problemet löser sig självt.

Sked?

 

 

Menar den där etikettexperten att en den köttbit som just skurit av för att ätas ska pillas loss från gaffelns spets och istället balanseras tillsammans med ärtan på gaffelns konvexa sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar
3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Sked?

 

 

Menar den där etikettexperten att en den köttbit som just skurit av för att ätas ska pillas loss från gaffelns spets och istället balanseras tillsammans med ärtan på gaffelns konvexa sida?

Nej och ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Menar den där etikettexperten att en den köttbit som just skurit av för att ätas ska pillas loss från gaffelns spets och istället balanseras tillsammans med ärtan på gaffelns konvexa sida?

Ja, den typen av tankar dyker onekligen upp.

 

1 timme sedan, Alix säger:

Nej och ja.

Utveckla gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit och ätit en bit mat på restaurang med frugan idag.

Frugan hade gaffel i vänster hand, och jag i höger när vi åt vår  filé ?

 

 

Skärmavbild 2019-03-24 kl. 17.58.37.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, KMN säger:

... Utveckla gärna.

Allt på tallriken, inklusive ärtpuré, ska balanseras på gaffelns konvexa sida alldeles innan det läggs i munnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Pocahontas säger:

Varit och ätit en bit mat på restaurang med frugan idag.

Frugan hade gaffel i vänster hand, och jag i höger när vi åt vår  filé ?

 

 

Skärmavbild 2019-03-24 kl. 17.58.37.jpg

Din fru har klass! :D;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Allt på tallriken, inklusive ärtpuré, ska balanseras på gaffelns konvexa sida alldeles innan det läggs i munnen.

Men varför? Jag kan begripa knivhanteringen vid bordet även om det egentligen är fel att den kniven är ett vapen, den är däremot på avstånd besläktad med vapen. I närstrid skulle jag nog själv föredra en gaffel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Men varför? Jag kan begripa knivhanteringen vid bordet även om det egentligen är fel att den kniven är ett vapen, den är däremot på avstånd besläktad med vapen. I närstrid skulle jag nog själv föredra en gaffel.

I Thailand är det gaffel och sked som gäller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, e-snobben säger:

Fattar inte att så många inte följer etiketten vad gäller detta. Har ni inte uppfostrats till att äta med gaffeln i vänster hand och kniven i höger? Det är ju det man fått lära sig i hemkunskapen också vad gäller dukning.

Vi lever i en demokrati och det finns ingen lag på i vilken näve man håller gaffeln. För mig funkar det inte med vänster hand, lika svårt som att skriva ett brev med vänster hand. Och nej jag har inte blivit uppfostrad till det även om mamma alltid lagt gaffeln på vänster sida tallriken så har hon aldrig klagat att jag bytt plats på besticken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Men varför? Jag kan begripa knivhanteringen vid bordet även om det egentligen är fel att den kniven är ett vapen, den är däremot på avstånd besläktad med vapen. I närstrid skulle jag nog själv föredra en gaffel.

Vad jag förstår så är det just ett undvikande av symbolisk eller verklig aggressivitet som ligger till grund för bordsskicket. Man kan anta att bordsskicket utvecklades i de högre samhällsklasserna där maktkamp förekom. Sedan har väl det ena gett det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-23 på 16:18, Alix säger:

Jag gör en @Semmelman och ställer en fråga. Anledningen är att jag ser en film där huvudrollsinnehavaren äter sin lunch med gaffeln i höger hand och kniven i den vänstra. För mig är det naturligt med det omvända.

 

Så, hur gör ni?

Varför?

Vilket är det RÄTTA?

En liten episod från livet. Var i USA på konsultuppdrag och blev hembjuden till ägaren på middag. Under middagen utbrast frun i huset: "Jag är så fascinerad av er européer, som äter med gaffeln i vänster hand". Börjar man sedan se sig omkring t.ex. i filmer, så upptäcker man att amerikaner oftast äter med gaffeln i höger hand i motsats till européer, som oftast äter med det traditionella, dvs gaffeln i vänster hand och kniven i höger hand.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

I Thailand är det gaffel och sked som gäller. 

I strid?

2 timmar sedan, Alix säger:

Vad jag förstår så är det just ett undvikande av symbolisk eller verklig aggressivitet som ligger till grund för bordsskicket. Man kan anta att bordsskicket utvecklades i de högre samhällsklasserna där maktkamp förekom. Sedan har väl det ena gett det andra.

Jo visst, men det vore intressant veta hur man kommit fram till att allt ska balanseras på en konvex yta. Varför har gaffeln spetsar om de inte får användas till att flytta maten till munnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

...

Jo visst, men det vore intressant veta hur man kommit fram till att allt ska balanseras på en konvex yta. Varför har gaffeln spetsar om de inte får användas till att flytta maten till munnen?

Ta reda på det då, din latmask! :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på om man är vänster/högerhänt. Dom flesta är nog "Bådhäntade"  som tvingas ändra när dom spelar vissa instrument som dragspel exempelvis, där du tvingas  använda händerna till olika saker som sedan gör andra saker per automatik utan att man tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, TouchCAD säger:

En liten episod från livet. Var i USA på konsultuppdrag och blev hembjuden till ägaren på middag. Under middagen utbrast frun i huset: "Jag är så fascinerad av er européer, som äter med gaffeln i vänster hand". Börjar man sedan se sig omkring t.ex. i filmer, så upptäcker man att amerikaner oftast äter med gaffeln i höger hand i motsats till européer, som oftast äter med det traditionella, dvs gaffeln i vänster hand och kniven i höger hand.  

Tror att en del amerikaner dessutom kör ”handbyte” där de under själva skärandet har kniven i höger hand, men sedan byter redskap till gaffel i höger hand då maten ska föras till munnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Pocahontas säger:

Varit och ätit en bit mat på restaurang med frugan idag.

Frugan hade gaffel i vänster hand, och jag i höger när vi åt vår  filé ?

 

 

Skärmavbild 2019-03-24 kl. 17.58.37.jpg

Verkligen bra pris för riktigt fina råvaror och god mat! ??

Här är priset det dubbla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, KMN säger:

Tror att en del amerikaner dessutom kör ”handbyte” där de under själva skärandet har kniven i höger hand, men sedan byter redskap till gaffel i höger hand då maten ska föras till munnen.

Amerikanare använder mest händerna. (Hamburgare och korv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, iMarc säger:

Amerikanare använder mest händerna. (Hamburgare och korv)

Till skillnad från européer då, som använder fötterna..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, e-snobben säger:

Fattar inte att så många inte följer etiketten vad gäller detta. Har ni inte uppfostrats till att äta med gaffeln i vänster hand och kniven i höger? Det är ju det man fått lära sig i hemkunskapen också vad gäller dukning. Obs, inget nedvärderande eller dömande, bara en enkel fråga. Tog för givet när jag läste rubriken att det på sin höjd skulle vara någon enstaka som gjorde annorlunda.

Det skulle ju innebära att mina föräldrar då när jag började äta med kniv å gaffel å tog upp dem i "fel" ordning att de skulle rätta mig å byta besticken å jag skulle snabbt ha bytt tillbaka förstås eftersom erat sätt är bakvänt för mig och då hade de fått att göra under ett halvårs tid tills jag började lyda, så de struntade nog i det och tänkte att det blir nog bäst om han får äta på det sätt han tycker är naturligast. Att lära sig byta bestick under hemkunskapen om man ätit i en viss ordning i tio år göres nog inte så lätt, du kan ju pröva äta med "fel" bestick, lika svårt som du skulle ha att byta bestick har sannolikt vi också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

I strid?

Jo visst, men det vore intressant veta hur man kommit fram till att allt ska balanseras på en konvex yta. Varför har gaffeln spetsar om de inte får användas till att flytta maten till munnen?

Jag är osäker på vad ni exakt diskuterar men spetsarna på gaffeln spetsar jag köttet eller fisken med, sen staplar jag de övriga matsakerna jag vill ska följa med på den konvexa ytan med visst stöd från kött/fisk-biten, så då blir det inte fullt så konvext.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Det skulle ju innebära att mina föräldrar då när jag började äta med kniv å gaffel å tog upp dem i "fel" ordning att de skulle rätta mig å byta besticken å jag skulle snabbt ha bytt tillbaka förstås eftersom erat sätt är bakvänt för mig och då hade de fått att göra under ett halvårs tid tills jag började lyda, så de struntade nog i det och tänkte att det blir nog bäst om han får äta på det sätt han tycker är naturligast. Att lära sig byta bestick under hemkunskapen om man ätit i en viss ordning i tio år göres nog inte så lätt, du kan ju pröva äta med "fel" bestick, lika svårt som du skulle ha att byta bestick har sannolikt vi också.

Lite som Imarc beskrev det. Hans mamma dukade ”rätt”. Men han vände på det. Hur gör du när du dukar? Hur gör @iMarc? Jag dukar så som snubben i videon jag postade och så som man får lära sig i hemkunskapen (antar jag, jag minns inte).

 

Just nu, Semmelman säger:

Jag är osäker på vad ni exakt diskuterar men spetsarna på gaffeln spetsar jag köttet eller fisken med, sen staplar jag de övriga matsakerna jag vill ska följa med på den konvexa ytan med visst stöd från kött/fisk-biten, så då blir det inte fullt så konvext.

Så gör jag också, tror jag. En kompromiss mellan etikett och praktisk hantering. Ingenting ska stickas eftersom det är en aggressiv signal. Etiketten utvecklades sannolikt i högreståndskretsar där maktkamp och intriger var vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Lite som Imarc beskrev det. Hans mamma dukade ”rätt”. Men han vände på det. Hur gör du när du dukar? Hur gör @iMarc? Jag dukar så som snubben i videon jag postade och så som man får lära sig i hemkunskapen (antar jag, jag minns inte).

Om jag dukar dukar jag enligt etiketten för alla, det blir ju upp till mig å andra vänsterhänta typer att byta besticken till hur vi är vana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Lite som Imarc beskrev det. Hans mamma dukade ”rätt”. Men han vände på det. Hur gör du när du dukar? Hur gör @iMarc? Jag dukar så som snubben i videon jag postade och så som man får lära sig i hemkunskapen (antar jag, jag minns inte).

 

Så gör jag också, tror jag. En kompromiss mellan etikett och praktisk hantering. Ingenting ska stickas eftersom det är en aggressiv signal. Etiketten utvecklades sannolikt i högreståndskretsar där maktkamp och intriger var vanliga.

När jag dukar till tex en familjemiddag så dukar jag ”rätt” åt alla andra utom mig själv. Detsamma gäller om jag blir bjuden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Finns det nån förresten som tar glaset i vänster hand?

Ja om jag redan har ett i höger hand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...