Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gaffel i höger eller vänster hand?


Alix
 Share

Gaffelfråga om matvanor  

22 medlemmar har röstat

  1. 1. Håller du gaffeln i höger eller vänster hand?

    • Höger
      7
    • Vänster
      15
    • Annat/äter med pinnar
      0


Rekommendera Poster

Jag gör en @Semmelman och ställer en fråga. Anledningen är att jag ser en film där huvudrollsinnehavaren äter sin lunch med gaffeln i höger hand och kniven i den vänstra. För mig är det naturligt med det omvända.

 

Så, hur gör ni?

Varför?

Vilket är det RÄTTA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

Har alltid hållt gaffeln i höger hand. 

Kommer din vana någonstans ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Kommer din vana någonstans ifrån?

Vet faktiskt inte, det är samma med bandy eller hockey, håller klubban med högerhanden nedanför vänster, de flesta håller tvärtom. 

 

Att äta mat med gaffeln i vänster hand är lika svårt för mig som att skriva med vänster hand. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

höger hand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Äter jag enbart med gaffel - då är den i höger hand.

Äter jag med kniv o gaffel - då är den i vänster hand, då kniven huserar i höger hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, iMarc säger:

Vet faktiskt inte, det är samma med bandy eller hockey, håller klubban med högerhanden nedanför vänster, de flesta håller tvärtom. 

 

Att äta mat med gaffeln i vänster hand är lika svårt för mig som att skriva med vänster hand. 

Jag är också lite ambidexter. Spelade ishockey med högern. Bland annat. Men jag skjuter ”med höger öga”.

 

17 minuter sedan, Stereotypen säger:

Äter jag enbart med gaffel - då är den i höger hand.

Äter jag med kniv o gaffel - då är den i vänster hand, då kniven huserar i höger hand.

Kom på det nyss, att så gör jag också. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaffeln i vänster, naturligtvis! Om man nu vill hålla sig till etiketten… Annars går det självfallet att äta med fingrarna, gaffeln i höger eller med yxa. (Skulle inte förvåna mig om det finns något styrdokument där alla sätt att äta beskrivs som ”lika mycket värda”.)

 

Själv är jag vänsterhänt, men har anpassat mig. Det verkar ju klart lättare att hantera kniven med höger (om man är högerhänt) än med vänster. Och det är ju kniven som man ”jobbar med”, ungefär som när det ska täljas, styckas eller flås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, KMN säger:

Gaffeln i vänster, naturligtvis! Om man nu vill hålla sig till etiketten… Annars går det självfallet att äta med fingrarna, gaffeln i höger eller med yxa. (Skulle inte förvåna mig om det finns något styrdokument där alla sätt att äta beskrivs som ”lika mycket värda”.)

 

Själv är jag vänsterhänt, men har anpassat mig. Det verkar ju klart lättare att hantera kniven med höger (om man är högerhänt) än med vänster. Och det är ju kniven som man ”jobbar med”, ungefär som när det ska täljas, styckas eller flås.

Vilken etikett, servering/restaurang-branschens? Den bryr jag mig inte om det minsta, dessutom är jag inte sån som anpassar mig till småsaker ”bara för att det ska vara så”. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, KMN säger:

Gaffeln i vänster, naturligtvis! Om man nu vill hålla sig till etiketten… Annars går det självfallet att äta med fingrarna, gaffeln i höger eller med yxa. (Skulle inte förvåna mig om det finns något styrdokument där alla sätt att äta beskrivs som ”lika mycket värda”.)

 

Själv är jag vänsterhänt, men har anpassat mig. Det verkar ju klart lättare att hantera kniven med höger (om man är högerhänt) än med vänster. Och det är ju kniven som man ”jobbar med”, ungefär som när det ska täljas, styckas eller flås.

Tror du att du skulle kunna byta om du ville? Jag menar om det skulle fungera rent tekniskt fysiologiskt.

 

14 minuter sedan, iMarc säger:

Vilken etikett, servering/restaurang-branschens? Den bryr jag mig inte om det minsta, dessutom är jag inte sån som anpassar mig till småsaker ”bara för att det ska vara så”. 

Har du då tänkt på att gaffeln ligger på fel sida om du går på restaurang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gaffeln i höger om jag äter utan kniv.

Gaffeln i vänster om jag äter med kniv.

Simpelt som det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Gaffeln i höger om jag äter utan kniv.

Gaffeln i vänster om jag äter med kniv.

Simpelt som det.

Då kanske vi är många?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
12 minuter sedan, Axelman säger:

Gaffeln i höger om jag äter utan kniv.

Gaffeln i vänster om jag äter med kniv.

Simpelt som det.

 

2 minuter sedan, Alix säger:

Då kanske vi är många?

 

Utöka röstningsalternativen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Tror du att du skulle kunna byta om du ville? Jag menar om det skulle fungera rent tekniskt fysiologiskt.

Ja, det skulle det nog. Men många års vana hade säkert gjort sig påmind under en längre tid. Det hade alltså känts väldigt avigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Vilken etikett, servering/restaurang-branschens? Den bryr jag mig inte om det minsta, dessutom är jag inte sån som anpassar mig till småsaker ”bara för att det ska vara så”. 

Hoppas att du inte har en liknande inställning till högertrafik – som säkert också går att diskutera utifrån perspektivet ”Hade det kunnat vara på ett annat sätt? Ligger det i trafikens essens att den ska föregå på vägens högra sida?”.

 

Jag kan också ifrågasätta anpassning – framförallt då det gäller åsikter – men man måste välja sina strider. Dessutom finns det många ”överenskommelser” som faktiskt underlätttar livet ganska mycket. Den funktionen hos ”etikett” tycker jag är väldigt sympatisk, att den ska underlätta i samspelet människor emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, KMN säger:

Ja, det skulle det nog. Men många års vana hade säkert gjort sig påmind under en längre tid. Det hade alltså känts väldigt avigt.

Jo. Jag undrar om hjärnan är hårdkodad. Och om man byter vanor mellan höger och vänster kanske den rent fysiskt måste förändras. Fast viss övning måste hjärnan ha ändå. Jag märker att jag har blivit sämre på att skriva för hand. För några år sedan märkte jag att jag i stort sett hade glömt bort hur man åkte skridskor... Men jag antar att just kniv och gaffel knappast är det svåraste att skifta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Jo. Jag undrar om hjärnan är hårdkodad. Och om man byter vanor mellan höger och vänster kanske den rent fysiskt måste förändras. Fast viss övning måste hjärnan ha ändå. Jag märker att jag har blivit sämre på att skriva för hand. För några år sedan märkte jag att jag i stort sett hade glömt bort hur man åkte skridskor... Men jag antar att just kniv och gaffel knappast är det svåraste att skifta.

Vad jobbigt om man tappar bort saker som att åka skridskor!

Jag har inbillat mig att det där sitter i något muskelminne, möjligen behöver man lite avrostning.

 

Annars så har jag ibland (ned-)slagits av att viss kunskap försvinner med åren. Då menar jag mer intellektuell kunskap.

Naivt har man haft ett slags föreställning om att det ansamlas kunskap kumulativt genom åren. Men det finns ett läckage! Tyvärr blir denna förlust snabbare och större när man kommer upp i mogen ålder.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, KMN säger:

Vad jobbigt om man tappar bort saker som att åka skridskor!

Jag har inbillat mig att det där sitter i något muskelminne, möjligen behöver man lite avrostning.

 

Annars så har jag ibland (ned-)slagits av att viss kunskap försvinner med åren. Då menar jag mer intellektuell kunskap.

Naivt har man haft ett slags föreställning om att det ansamlas kunskap kumulativt genom åren. Men det finns ett läckage! Tyvärr blir denna förlust snabbare och större när man kommer upp i mogen ålder.

Jo, det känns igen. Nästan lika illa är det när man faktiskt minns en massa saker men som knappast äger någon aktualitet. Exempelvis läste jag kommunallagen med oraklet Agne Gustafsson som föreläsare. Det var dock innan den ”nya” kommunallagen som kom 1991...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Tror du att du skulle kunna byta om du ville? Jag menar om det skulle fungera rent tekniskt fysiologiskt.

 

Har du då tänkt på att gaffeln ligger på fel sida om du går på restaurang?

Ja för mig gör den det :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är högerhänt men håller gaffeln "felaktigt" med höger hand, det kommer nog av att man håller ju skeden med höger hand om man är högerhänt och för in maten i munnen med höger hand, det är ju naturligt tycker jag att fortsätta så när man börjar äta med kniv å gaffel i vilken ålder det är minns jag inte, man har ju övat in själva prickandet av munnen. Ofta kräver det oxå en viss nivå av balanserande av diverse matsaker, såsom torsk, potatisklegg, sås och ärtor på samma gaffel, kräver ju balans hela vägen in å träffa hålet utan att stöta i nåt hinder för då trillar ju allting av. Däremot kräver det ju att man kan skära med vänsterhanden såsom högerhänt men det är ju bara åratal av övning så ger det sig.

 

Men vad är en göra en Semmelman undrar jag stillsamt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Hoppas att du inte har en liknande inställning till högertrafik – som säkert också går att diskutera utifrån perspektivet ”Hade det kunnat vara på ett annat sätt? Ligger det i trafikens essens att den ska föregå på vägens högra sida?”.

 

Nej absolut inte, det är lag på högertrafik i Sverige. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Semmelman säger:

Jag är högerhänt men håller gaffeln "felaktigt" med höger hand, det kommer nog av att man håller ju skeden med höger hand om man är högerhänt och för in maten i munnen med höger hand, det är ju naturligt tycker jag att fortsätta så när man börjar äta med kniv å gaffel i vilken ålder det är minns jag inte, man har ju övat in själva prickandet av munnen. Ofta kräver det oxå en viss nivå av balanserande av diverse matsaker, såsom torsk, potatisklegg, sås och ärtor på samma gaffel, kräver ju balans hela vägen in å träffa hålet utan att stöta i nåt hinder för då trillar ju allting av. Däremot kräver det ju att man kan skära med vänsterhanden såsom högerhänt men det är ju bara åratal av övning så ger det sig. ...

Ja, det är delvis mer rationellt för de flesta, som du beskriver. Lägg därtill att etiketten stipulerar att man ska peta upp maten med kniven på gaffelns konkava sida, och försöka balansera maten där från tallrik till mun. En utmaning emellanåt. Det enda som talar för detta är en elegantare vinkel. Men just skärandet talar för att kniven ska vara i höger hand.

 

10 minuter sedan, Semmelman säger:

... Men vad är en göra en Semmelman undrar jag stillsamt??

Jag vill minnas att du hade trevliga funderingar kring vardagligheter förr om åren, där du var nyfiken på andras synpunkter. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Stereotypen säger:

Äter jag enbart med gaffel - då är den i höger hand.

Äter jag med kniv o gaffel - då är den i vänster hand, då kniven huserar i höger hand.

Samma här.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Stereotypen säger:

Äter jag enbart med gaffel - då är den i höger hand.

Äter jag med kniv o gaffel - då är den i vänster hand, då kniven huserar i höger hand.

Samma här, är högerhänt.

2 timmar sedan, iMarc säger:

Nej absolut inte, det är lag på högertrafik i Sverige. 

Globalt och historiskt sett har många dumheter varit reglerade i lag.

 

Jag kan, i jämförelse med min vanliga handstil, skriva riktigt snygg spegelvänt med vänsterhanden. Undrar om jag kan äta snyggt spegelvänt med kniven i vänster hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...